علت اصلی حرکت قیمت در بازارهای مالی، احساسات معامله گران و افراد فعال در بازار می باشد.
کد خبر: ۱۳۵۴۵۴۹
رایج ترین اشتباهات معامله گران در بازارهای مالی چیست؟
 
به عبارت دیگر علت رشد و یا ریزش قیمت یک دارایی، بر اساس برآیند احساسات جمعی معامله گران نسبت به آن دارایی در محیط بازار می باشد.

در واقع قیمت دارایی زمانی رشد کرده که اکثر معامله گران بر این باورند که ارزش واقعی سهم یا دارایی مربوطه بیش از آنچه در حال حاضر هست، می باشد از همین رو شروع به خرید دارایی مربوطه کرده و به نحوی موجب تغییر تقاضا و عرضه در بازار شده که در نهایت به رشد قیمت دارایی منجر می گردد.

از طرفی قیمت یک سهم یا دارایی کاهش می یابد چون برآیند احساسات معامله گران بر این است که ارزش سهم مربوطه کمتر از قیمت جاری می باشد. از همین رو با فروش دارایی موجب پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا در محیط بازار شده که در پی آن کاهش قیمت را در پی خواهد داشت.

لذا همانطور که مشاهده فرمودید، رشد و یا ریزش قیمتها در بازار بر اساس احساسات معامله گران می باشد. حال از جایی که به طور کلی برخی احساسات همواره در بین تمامی انسان ها مشترک می باشد (همچون احساس رضایت مندی، ترس، اضطراب و ...) لذا با اندکی بررسی می توان رفتارها و عملکردهای مشابهی (درست یا غلط) از معامله گران در شرایط مختلف بازار مشاهده نمود.

 از همین رو، امروز قصد داریم ببینیم رایج ترین اشتباهات معامله گران در بازارهای مالی چیست و از جایی که گفته شد اکثر این احساسات و رفتارها در میان معامله گران مشترک است لذا سعی کنیم با شناسایی این اشتباهات، خود را از ارتکاب به آنها مصون داشته و در محیط بازار آگاهانه تر رفتار نماییم. پس در ابتدا به شناسایی فرصت ها و تهدیدها در بازارهای مالی خواهیم پرداخت.

شناسایی فرصت ها و تهدیدها در بازارهای مالی

اولین حرکت و اصل مهم در بازارهای مالی، شناسایی فرصت ها و تهدیدها در بازار می باشد. به عبارت دیگر در این گام بایستی ساختار بازار به صورت دقیق مورد بررسی قرار گرفته تا بر اساس آن بتوان با در نظر گرفتن شرایط فعلی، فرصت ها و یا تهدیدهای احتمالی پیش رو را سنجیده و اقدامات لازم را پیش بینی نمود.

با انجام این کار به صورت مستمر، می توان گفت تقریبا همیشه یک گام از بازار و یا سایر معامله گران جلوتر خواهید بود. لذا از جایی که پیش از رخداد وقایع، سناریوهای محتمل را در نظر گرفته اید، از همین رو واکنش بهتر و موثرتری می توانید داشته باشید.
 
رایج ترین اشتباهات معامله گران در بازارهای مالی چیست؟

تبدیل تهدید به فرصت در بازارهای مالی

تبدیل تهدید به فرصت در بازارهای مالی، یکی از اقدامات مثبتی است که می تواند تاثیر به سزایی در رشد معامله گری داشته باشد. حال این موضوع از دو منظر می تواند قابل بحث باشد.

نخست در بازارهای یک طرفه همچون بازار بورس تهران که تنها بایستی از خرید سهام و رشد قیمتی آنان کسب سود نمود، می توان تهدیدهای جاری را به دید فرصت مناسب سرمایه گذاری در نظر گرفت.

به بیانی ساده تر، ریزش های سنگین بازار که نوعی تهدید برای معامله گران محسوب می گردد را می توان از دید فرصت خرید با قیمت های مناسب در نظر گرفت.

و از منظر دوم می توان به بازارهای دو سویه همچون فارکس اشاره نمود که طبیعتا در این شرایط می توان با باز کردن موقعیت های فروش معاملاتی، به راحتی از بازار کسب درآمد نمود.

در این راستا چنانچه قصد دارید از بازار فارکس و نحوه فعالیت در آن بیشتر بدانید، بررسی بهترین دوره فارکس پیشنهاد می گردد.
 
رایج ترین اشتباهات معامله گران در بازارهای مالی چیست؟

نظم و انضباط در معامله گری

نظم و انضباط در معامله گری همواره به عنوان یک اصل ضروری جهت موفقیت در بازارهای مالی مطرح می گردد. به عبارت دیگر، یک معامله گر موفق بر اساس نظم و انضباطی که برای خود ایجاد نموده، درست می داند در چه زمانی چه بازارهایی را در نظر گرفته و تحت چه شرایط و موقعیت هایی وارد بازار شده و در نهایت با چه میزان سود و یا ضرر از بازار خارج گردد.

این امر باعث ایجاد آرامش ذهنی بیشتر در معامله گر می گردد. در صورتی که عدم نظم و انضباط در معامله گری می تواند فرد را به ورود نامناسب به بازار و یا انجام معاملات به صورت تصادفی (رندوم) سوق دهد.

رایج ترین اشتباهات معامله گران در بازارهای مالی

در این بخش قصد داریم به بررسی رایج ترین اشتباهات معامله گران در بازارهای مالی بپردازیم. این اشتباهات که بر گرفته از احساسات جمعی تعداد زیادی از معامله گران می باشد را در ادامه بیان کرده و به شرح مختصری از هر کدام خواهیم پرداخت.

۱. معاملات احساسی: همواره سعی کنید از هیجانات شدید بازار دوری کرده و بر اساس واقعیت بازار و به دور از هرگونه حس منفی و یا انتقام جویی معامله نمایید.

۲. معاملات زیاد: پدیده انجام معاملات زیاد که تحت عنوان Over trading نیز شناخته می شود به عنوان یک آفت معامله گری مطرح می گردد. دقت داشته باشید انجام معاملات بیشتر، به معنای دریافت سود بیشتر نیست و لذا باید تنها در شرایط مناسب و ایده آل خود وارد بازار شوید.

۳. نداشتن حد ضرر (Stop loss): همیشه پیش از ورود به یک معامله حد ضرری برای خود مشخص نمایید. اینکه فکر کنید در هر شرایطی بازار به قیمت فعلی و مورد نظر شما باز خواهد گشت و نیازی به گذاشتن حد ضرر ندارید، یک اشتباه کشنده در بازارهای مالی می باشد!
 

گامی مثبت در مسیر پیشرفت معامله گری

از همین امروز با خود عهد کنید هر روز گامی مثبت در مسیر پیشرفت معامله گری خود بردارید. حال این امر می تواند به طور نمونه با شناسایی یک عادت بد در معامله گری و تلاش برای حذف آن انجام گردد و یا از طریق تلاش برای یادگیری بیشتر و بهتر صورت پذیرد.

بنابراین توصیه می گردد برنامه مشخص و مدونی برای خود تهیه نموده و مطابق با آن روزانه حتما زمانی را به یادگیری بازار بورس و یا فارکس اختصاص دهید. بدین منظور می توانید یادگیری خود را از طریق مشاهده فیلم آموزش رایگان فارکس آغاز نمایید.

در نهایت از این که تا پایان این مطلب همراه ما بودید سپاسگزاریم. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

منبع: amoozesh-boors.com
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها