با توجه به پیشرفت تکنولوژی، امروزه تلویزیون‌ها پیچیده‌تر شده‌اند و همچنین، دارای ویژگی‌های متعددی هستند.
کد خبر: ۱۳۵۴۲۸۵
کدام نوع از صفحه نمایش تلویزیون ها برای سلامت چشم بهتر است؟
 
اکنون می‌توانید تلویزیون خود را به اینترنت متصل کنید و برنامه‌های موردعلاقه خود را بر روی صفحه‌نمایش بزرگ تلویزیون تماشا کنید. با ظهور تلویزیون هوشمند، تجربه تماشای تلویزیون تغییر زیادی کرده است و لذت‌بخش‌تر و سرگرم‌کننده‌تر شده است. بااین‌حال، مطالعات نشان داده‌اند که تماشای تلویزیون می‌تواند در شرایطی موجب خستگی چشم و آسیب به چشم شود. به همین دلیل، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا نوع صفحه‌نمایش تلویزیون می‌تواند در سلامت چشم نقش داشته باشد؟ در ادامه با این موضوع بیشتر آشنا می‌شوید.

بهترین نوع صفحه‌نمایش برای سلامت چشم کدام است؟

پاسخ ساده و کوتاه به این سوال این است که تلویزیون OLED به دلایل متعددی برای سلامت چشم ما مناسب‌تر است. در ادامه با دلایل این امر آشنا می‌شوید.
 
  • زاویه دید کامل‌تر

همان‌طور که مطرح شد صفحه‌نمایش OLED برای ساطع کردن نور به منبع دیگری وابسته نیست و به همین دلیل می‌توان آن را از هر زاویه‌ای تماشا کرد، بدون اینکه کیفیت تصویر کاهش پیدا کند. با این حال، اگر قصد خرید تلویزیون LED، مدل های جدید و متنوع از تلویزیون جی پلاس یکی از تلویزیون‌های موجود در بازار است که کیفیت بالا و قیمت مناسبی دارد. این تلویزیون در سایزهای 55 / 50 / 65 / 43 اینچ به فروش می‌رسد و توسط گروه گلدیران عرضه می‌شود. شما می‌توانید جدیدترین مدل، لیست قیمت و مشخصات این تلویزیون هوشمند را از نمایندگی جویا شوید. پیشنهاد می‌کنیم نظرات مرتبط با این تلویزیون را نیز بررسی کنید.
  • کنتراست

کدام نوع از صفحه نمایش تلویزیون ها برای سلامت چشم بهتر است؟


ازآنجایی‌که صفحه‌نمایش OLED برخلاف صفحه‌نمایش LED یا LCD برای نشان دادن رنگ‌ها از منابع دیگری نور دریافت نمی‌شود، صفحه‌نمایش‌های OLED می‌توانند رنگ و کنتراست بسیار خوبی ارائه دهند. این موضوع را می‌توان به ماه و خورشید تشبیه کرد. درحالی‌که صفحه‌نمایش OLED مانند خورشید نور خاص خود را دارد، صفحه‌نمایش LED یا LCD برای نمایش رنگ به پنل LED یا IPS وابسته است.
  • روشنایی بیشتر

ازآنجایی‌که صفحه‌نمایش OLED برای روشنایی به منبع دیگری وابسته نیست می‌تواند روشنایی بیشتر و سیاهی بیشتری را فراهم کند. صفحه‌نمایش LED می‌تواند تصویر طبیعی‌تری را فراهم کند اما LED یا LCD رنگ‌ها را با استفاده از منابع دیگر نور نمایش می‌دهند.
  • محدوده رنگی وسیع‌تر

صفحه‌نمایش‌های کریستال مانند LED محدودیت‌های خاص خود را دارند زیرا نور خود را از منبع پشتی دریافت می‌کنند و باید رنگ را در ترکیب با آن نور نشان دهند. به همین دلیل، طیف رنگی این نوع صفحه‌نمایش‌ها محدود است اما صفحه‌نمایش OLED می‌تواند محدوده رنگی وسیع‌تری را فراهم کند.
  • نرخ تازه‌سازی سریع‌تر

تصاویری که در تلویزیون نشان داده می‌شوند دائما در چند میلی‌ثانیه جایگزین یکدیگر می‌شوند و باعث می‌شوند که مغز ما گول بخورد و تصور کند که چیزهای داخل تصویر حرکت می‌کنند. در فاصله میان جایگزینی تصاویر، نور تلویزیون وجود ندارد و این سریع عوض شدن تصویرها می‌تواند به‌مرور موجب خستگی چشمان ما شود. بااین‌حال، هرچه نرخ تازه‌سازی سریع‌تر باشد خستگی چشم‌ها دیرتر اتفاق می‌افتد. ازآنجایی‌که صفحه‌نمایش‌های OLED نرخ تازه‌سازی سریع‌تری نسبت به سایر صفحه‌نمایش‌ها دارند برای سلامت چشم ‌ها بهترند. اگر علاقه مندید بیشتر در مورد نحوه کار کردن نرخ تازه سازی تصویر بدانید این مقاله را مطالعه کنید.
  • نور آبی کمتر

کدام نوع از صفحه نمایش تلویزیون ها برای سلامت چشم بهتر است؟


 
مواجهه بیش‌ازحد با نور آبی تلویزیون می‌تواند خطر ابتلا به تباهی لکه زرد را افزایش دهد زیرا نور آبی به شبکیه نفوذ کند و این مسئله می‌تواند به حساسیت نوری سلول‌های شبکیه آسیب برساند. بااین‌حال، صفحه‌نمایش‌های OLED نور آبی کمتری تولید می‌کنند و به همین دلیل نه‌تنها برای سلامت چشمان ما بلکه برای سلامت کلی ما هم بهتر هستند.

  • سرکوب کمتر ملاتونین

ملاتونین هورمونی طبیعی است که در بدن و زمانی که خورشید غروب می‌کند و هوا تاریک می‌شود ترشح می‌شود اما نور مصنوعی ناشی از صفحه‌نمایش می‌تواند تولید ملاتونین را سرکوب کند و موجب بی‌خوابی شود. بااین‌حال، OLED نسبت به صفحه‌نمایش‌های دیگر، عملکرد بهتری در این زمینه دارد. OLED تقریبا 1/20 درصد موجب سرکوب ملاتونین می‌شود اما این رقم برای صفحه‌نمایش‌های دیگر 6/24 است.
  • حداکثر نوردهی مجاز

این شاخص نشان‌دهنده زمان پیش از التهاب شبکیه به دلیل مواجهه با صفحه‌نمایش است. حداکثر نوردهی مجاز برای صفحه‌نمایش معمولی 288 ثانیه است درحالی‌که این رقم برای OLED، 346 ثانیه است. هرچه این رقم بزرگتر باشد بهتر است. به همین دلیل، OLED عملکرد بهتری نسبت به سایر صفحه‌نمایش‌ها دارد.

برای جلوگیری از اثرات مضر تلویزیون چه اقداماتی ضروری است؟

همانطور که مطرح شد به‌طورکلی صفحه‌نمایش‌ها برای سلامت چشم مضر هستند اما میزان آسیب بسته به نوع صفحه‌نمایش و همچنین، نحوه تماشای تلویزیون توسط شما متفاوت است. چه صفحه‌نمایش تلویزیون شما OLED باشد، چه LED یا LCD، مهم است که برخی نکات را رعایت کنید تا تماشای تلویزیون به سلامت چشمان شما آسیب نرساند.

بنابراین، اگر قصد خرید تلویزیون ال ای دی دارید، انواع تلویزیون ایکس ویژن از سری 8 یکی از تلویزیون‌های مناسب از نظر قیمت و کیفیت است و می‌توانید آن را در سایزهای 55 / 43 / 49 / 50 اینچ با گارانتی از نمایندگی تهیه کنید. بااین‌حال، همچنان لازم است نکاتی که مطرح می‌کنیم را در هنگام تماشای تلویزیون رعایت کنید تا چشم‌هایتان آسیب نبیند.
  • فاصله از تلویزیون را رعایت کنید. فاصله از تلویزیون باید دو برابر اندازه تلویزیون باشد.

 

  • روشنایی اتاق باید خوب و معادل روشنایی تلویزیون باشد. تلویزیون روشن نباید به‌عنوان روشنایی اتاق عمل کند.

 

  • در هنگام تماشای تلویزیون به‌طور مرتب پلک بزنید. پلک زدن برای چشم‌ها بسیار ضروری است و می‌تواند هرگونه ناراحتی برای چشم را رفع کند. پلک زدن چشم‌های ما را آرام می‌کند و همچنین موجب مرطوب شدن و کاهش خشکی چشم‌هایمان می‌شود.

 

  • وضعیت بدنی صحیح داشته باشید. وقتی تلویزیون تماشا می‌کنید لازم است محور چشم‌های شما با مرکز تلویزیون در یک تراز باشد. برای مثال، فرض کنید انتهای یک چوب در مرکز تلویزیون و انتهای دیگر آن در مرکز چشم‌های شماست. آن چوب باید با زمین موازی باشد. بنابراین، در هنگام تماشای تلویزیون از دراز کشیدن اجتناب کنید. همچنین، در هنگام تماشای تلویزیون صاف بنشینید.

درنهایت، خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی، تولیدکنندگان تلویزیون سعی بر این دارند که تلویزیون‌های تولیدشده توسط آن‌ها آسیب کمتری برای سلامت داشته باشند. به همین ترتیب، صفحه‌نمایش‌های OLED نسبت به صفحه‌نمایش‌های قدیمی‌تر، آسیب کمتری برای سلامت چشم دارند. بنابراین، اگر می‌خواهید از چشم‌های خود مراقبت بیشتری داشته باشید یکی از گزینه‌های مهم، خرید صفحه‌نمایش OLED است. همچنین، مهم است که در هنگام تماشای تلویزیون، فاصله مناسبی با دستگاه داشته باشید و روشنایی اتاق را تنظیم کنید.
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها