جواد طوسی، منتقد سینما در گفت‌وگو با جام‌جم:

«علف‌زار» اشکالات حقوقی دارد‌

گفت‌ و گو با مهدی زمین‌پرداز، پرکارترین بازیگر جشنواره

یک آقازاده همیشه در سایه

اولین‌بار مهدی زمین‌پرداز با بازی در نقش شهید حسن باقری در مجموعه تلویزیونی«آخرین روزهای زمستان» مطرح شد و بعد از آن او تقریبا همیشه یک پای ثابت گروه محمدحسین مهدویان بود، چه به‌ عنوان بازیگر در فیلم‌های «ماجرای نیمروز»، «لاتاری»، «ماجرای نیمروز: رد خون» و سریال «زخم کاری» و چه به‌ عنوان مسؤول انتخاب بازیگر و بازیگردان در «ایستاده در غبار».
کد خبر: ۱۳۵۴۱۹۲
حالا در فیلم مرد بازنده، زمین‌پرداز هم کار انتخاب بازیگر و بازیگردانی فیلم را به عهده دارد و هم یکی از نقش‌های اصلی را بازی می‌کند؛ نقش یک ضدقهرمان و سردسته یک شبکه پشت‌پرده که قهرمان ماجرا سعی در کشف رازهای ممنوعه آنها دارد. این هم جالب است که زمین‌پرداز چطور بعد از نقش‌های مثبت در آخرین روزهای زمستان و دو قسمت ماجرای نیمروز، از لاتاری به بعد جزو نقش منفی‌ها و ضدقهرمان‌های سینمای مهدویان شد. نکته مهم و قابل‌اشاره درباره زمین‌پرداز این‌که او به‌جز مرد بازنده، با دو فیلم دیگر (بیرو و علفزار) هم در جشنواره امسال حاضر است و با سه فیلم، یکی از پرکارترین بازیگران این دوره محسوب می‌شود. و باز به شکل جالبی و طبق قرعه، هر سه فیلم زمین‌پرداز در روزهای اول در خانه جشنواره به نمایش درآمدند؛ دو فیلم بیرو و مرد بازنده در روز اول و علفزار در روز دوم.

با سه فیلم یکی از پرکارترین بازیگران این دوره جشنواره هستید. این حضور پررنگ خودخواسته است یا ناخواسته؟
خود خواسته است. آدم وقتی کاری را انتخاب می‌کند، شرایطش را می‌سنجد که آن کار را انجام می‌دهد. شاید در دو فیلم از این آثار، اتفاقات بهتری برایم بیفتد و بهتر دیده شوم اما در کل امسال با سه فیلم در جشنواره حاضر هستم.
سرجمع از این سه نقش، یک سیمرغ درمی‌آید یا نه؟!
(می‌خندد) نه، من سیمرغی نیستم، فعلا باید تلاش کنم. سیمرغ من دوستان خوبی مثل شما و رفقای خوبی هستند که با آنها کار می‌کنم. فعلا به سیمرغ فکر نمی‌کنم، همین که کار می‌کنم تا کمی جای پای خودم را در سینما محکم کنم، می‌گویم خدا را شکر.
نقش حسام لارستانی در مرد بازنده، یک کاراکتر خاکستری پررنگ یا حتی یک نقش منفی است.
هم خاکستری و هم منفی است، به نظرم هر دو با هم ترکیب شده است.
برای خودتان مهم‌ترین ویژگی این کاراکتر چیست؟
ما به‌ ازای عینی این نقش در جامعه، آقازاده‌هایی هستند که پشت‌پرده کار می‌کنند. همه چیز دست این آقازاده‌هاست ولی هیچ‌وقت رو نیستند و آن پشت‌ها حضور دارند. متاسفانه در جامعه امروز ما این آدم‌ها زیاد هستند و هرکاری بخواهند انجام می‌دهند. کارهایی که برای خیلی‌ها نهی است اما اینها همین چیزهای نهی‌شده مثل پولشویی‌ها را پشت‌پرده انجام می‌دهند. جذابیت کاراکتر حسام برای من این بود و کلا انتخاب نقش‌هایم بر این اساس است که تاثیری در روند داستان داشته باشد. خوشبختانه در مرد بازنده و با هدایت خوب حسین مهدویان عزیز این اتفاق برای من افتاد. همین‌طور در فیلم علفزار که آنجا هم نقش متفاوتی دارم. (می‌خندد) من قبل از جشنواره هیچ‌کدام از این سه فیلم را ندیدم و کمی ترسناک است که می‌خواهم بروم و اولین‌بار آنها را در جشنواره ببینم که چه کار کرده‌ام.
مهدویان برای بازی در نقش حسام، چه کدی به تو داد؟
نحوه بیان و نگاه این آدم خیلی برای حسین مهم بود و می‌گفت حسام کاراکتری است که باید مدیریت بلد باشد و بتواند در لحظه، همه چیز را مدیریت کند. یعنی این شخص باید کاریزمایی داشته باشد که روی شخصیت‌های دیگر و روی مخاطبان تأثیر بگذارد. ما مثل سه پرده از نمایش به ماجرا نگاه کردیم و با مهدویان محاسبه کردیم چقدر کاراکتر حسام می‌تواند در روند قصه تأثیر بگذارد. باتوجه به این‌که من نقش‌های مثبت زیاد کار کرده بودم، اینجا خیلی برایم جذابیت داشت که این شخصیت منفی، رو باشد و دیده شود.
این قدرت به ویژه در چشم‌ها و آن نگاه خیره دیده می‌شود.
این نگاه کردن خیلی تأثیر دارد و ما خیلی روی این ویژگی کار کردیم. خود حسین هم آدم باهوشی در هدایت بازیگر و فضاسازی است و خیلی به بازیگر کمک می‌کند. وقتی خودت را به یک کارگردان کاربلد می‌سپاری، خیلی تأثیر مثبتی در بازی دارد. گاهی به شما می‌گویند بازیگر خوبی هستید و برای فلان نقش مناسب اما وقتی خروجی کار را می‌بینید، خوب دیده نمی‌شوید چون هدایت بازیگر که خیلی اهمیت دارد به‌درستی اتفاق نیفتاده است.
چه شد از نقش‌های مثبتی چون شهید باقری در آخرین روزهای زمستان و مسعود در دو قسمت ماجرای نیمروز، به شخصیت‌های منفی در فیلم‌های اخیر مهدویان رسیدید؟
(می‌خندد) جالب است در علفزار هم چنین نقشی دارم؛ فیلمی که فیلم اول کارگردان آن، آقای کاظم دانشی است. اثری که فیلمنامه خوب و ملتهب و بازی‌های روان و یکدست دارد. به هرحال به‌عنوان یک بازیگر، تجربه کردن نقش‌های مختلف خیلی جذاب است. مثلا امسال فیلمی را کار کردم که شاید در جشنواره سال بعد کودک و نوجوان حضور داشته باشد. آنجا سه نقش مختلف را بازی می‌کنم، دو برادر و یک خواهر! تجربه کردن نقش‌های مختلف، یکی از جذابیت‌های بازیگری است. اصلا بازیگری یعنی تجربه کردن. پیرو همین بحث تجربیات جذاب در بازیگری، این لطف خدا و حسین بود که نقش متفاوتی را در مرد بازنده بازی کنم. من هم هنوز در بازیگری در اول راه هستم و دارم تمرین و تلاش می‌کنم بتوانم پله‌پله با تجربه کردن، کمی جایگاه بازیگری خودم را ارتقا دهم و بهتر کنم. برای بازیگر، هر کاری یک تجربه است و او دوست دارد در هر کاری متفاوت‌تر از کار قبلی باشد. برای همین سعی می‌کنی دست به انتخاب‌هایی بزنی که تفاوت را در آن ببینی. تماشاگران هم باید این تلاش برای متفاوت بودن و خوب بودن را ببینند و احساس کنند.
در این فیلم به‌ جز بازی، مسؤولیت انتخاب بازیگر و بازیگردانی را هم به‌ عهده دارید. از نظر ترکیب بازیگری، مرد بازنده کمی یادآور سریال زخم کاری است. نخواستید به ترکیب تیم برنده دست بزنید؟
این ترکیب از روی عمد نبود. به هرحال وقتی شما دست به انتخاب بازیگر می‌زنید، به سمت بازیگرانی می‌روید که توان بازی در آن نقش‌ها را داشته باشند. به‌ جز این آقای مهدویان گروهی دارد که معمولا جلو و پشت صحنه با او همراهی می‌کنند. البته این‌طوری هم نیست که همه دوستان زخم کاری در مرد بازنده حضور داشته باشند و تنها سه چهار بازیگر آن سریال در این فیلم حضور دارند و بقیه بازیگران برای اولین بار است که با آقای مهدویان همکاری می‌کنند. همه بازیگران مرد بازنده براساس چهره و ویژگی‌های بازیگری‌شان در نزدیکی به کاراکترها انتخاب شدند. خود آقای مهدویان در این زمینه تصمیم‌گیرنده اصلی و هدایت‌کننده است و من به‌ عنوان یک یار کمکی کنارش بودم.
در فیلم بیرو چه نقشی دارید؟
نقش یک مربی فوتبال را دارم که به علیرضا بیرانوند کمک می‌کند و در پیشرفت او تاثیرگذار است.
 
علی رستگار - سینما / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها