برخی از افرادی که حتی با وجود واکسینه شدن کامل به کرونا مبتلا می شوند یک ویژگی بسیار متمایز پیدا می کنند.
کد خبر: ۱۳۵۳۷۹۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل ، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد کسانی که پس از واکسینه شدن کامل به کرونا مبتلا می‌شوند، ممکن است از این وضعیت یک  «ایمنی فوق‌العاده» کسب کنند.

در یک مطالعه در اورگان آمریکا که به طور کامل واکسینه شده بودند اما کرونا هم گرفتند با افرادی مقایسه شدند که واکسینه کامل بودند اما کرونا نگرفتند.

در این مطالعه مشخص شد گروهی که با وجود تزریق سه دوز واکسن ، کرونا هم گرفته بودند حجم بسیار بالایی از آنتی بادی داشتند.

فیکادو تافس، استاد میکروبیولوژی مولکولی و ایمونولوژی در دانشگاه پورتلند اورگان می‌گوید: «افزایش قابل توجهی در سطح آنتی بادی افراد واکسینه شده ای بود که کرونا هم گرفته بودند. این افزایش تا هزار درصد و گاهی تا 2 هزار درصد افزایش داشته است، این ایمنی واقعاً بالاست، اصلا فوق العاده است.»

این مطالعه در حالی انجام شد که سویه جدید اومیکرون به سرعت در حال تبدیل شدن به سویه غالب در بسیاری از نقاط جهان است.

یک مطالعه در دانشگاه کلمبیا نشان داد بیمارانی که واکسن تقویت کننده فایزر یا مدرنا دریافت کردند، 6.5 برابر کمتر از ویروس اصلی، آنتی بادی برای  اومیکرون تولید کردند. این بدان معناست که واکسن های بوستر (دوز سوم) به تنهایی ممکن است محافظت کننده نباشند.

تافس به یو اس ای تودی گفت: «نکته اصلی این مطالعه این است که واکسن برای شما مصونیت اساسی برای هر چیزی که در آینده اتفاق می‌افتد فراهم می‌کند.»

مطالعات مختلف نشان می دهد که آلوده شدن و دریافت دوز واکسن کووید در برابر کووید بسیار موثر است.

دکتر مونیکا گاندی از دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو گفت: «این یکی از اولین آزمایش هایی است که نشان می‌دهد یک ابتلای جدی به کرونا پس از واکسیناسیون، ایمنی قوی‌تری نسبت به ابتلای قبلی یا واکسیناسیون ایجاد می‌کند.»

البته این دانشمند هشدار می دهد در موارد بسیاری مشخص نیست که چه کسانی در صورت ابتلا به کرونا به طیف های شدید آن دچار می شوند.

 

با اومیکرون چه کنیم؟

بر اساس مطالعه ای که توسط تیمی در موسسه بهداشت عمومی در اوکلند، کالیفرنیا منتشر شد، محققان دریافتند تزریق بوستر ممکن است محافظت مهمی در برابر اومیکرون ایجاد کند.

پیش از این آزمایشات مختلف نشان داده بود که اثربخشی واکسن های فایزر تا 43 درصد پایین می آید.

اما هنوز این واکسن در برابر سویه اومیکرون تا 50 درصد موثر است.

اثربخشی واکسن های مختلف به مرور زمان کم و کمتر می شود.

و در نهایت دانشمندان به این نتیجه رسیدند: ابتلا به بیماری کرونا بهتر از واکسیناسیون در بدن آنتی بادی ایجاد می کند. و البته اگر فردی هم کرونا بگیرد و هم مدتی بعد واکسن بزند دارای سطح آنتی بادی بسیار بسیار بالایی خواهد شد. با اینکه اثربخشی واکسن ها در تقابل با بیماری کرونا کم و کمتر می شود اما واکسن ها همچنان در برابر بدترین پیامدهای ناشی از ابتلا به بیماری کرونا بسیار موثر هستند.

این مطالعه مورد بررسی قرار نگرفته یا در یک مجله علمی منتشر نشده است.

مترجم: هیلدا حسینی خواه 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها