پدر قربانی حادثه، از شهرداری قزوین به دلیل سهل‌انگاری در ایمن‌سازی محل، شکایت کرده است

امیرمسعود، قربانی سرقت دریچه فاضلاب +عکس

گفتگو با دختر 8 ساله که منجی پسربچه از کانال آب شد

«امیره» قهرمان خوزستان (+عکس)

در بحبوحه انتشار خبرهای ناگوار مرگ کودکان اهوازی در جوی‌ ها و کانال‌های روباز این شهر، یک خبر خوب هم منتشر شد که حال بسیاری از مردم، به‌خصوص اهوازی‌ها را خوب کرد؛ آن هم خبر نجات صالح، کودک 1.5 ساله توسط دختر هشت‌ ساله اهوازی بود.
کد خبر: ۱۳۵۳۷۶۷

اگر آن روز امیره نبود، پدر و مادر صالح کوچولو، حالا عزادار مرگ او بودند اما آن روز امیره شجاعت به خرج داد و به جای فرار کردن، صالح 1.5 ساله را از جوی آب بیرون کشید.

فیلم این حادثه که توسط دوربین مداربسته ضبط شده بود، به‌سرعت در فضای مجازی منتشر شد و بسیاری از مردم شجاعت امیره را تحسین‌کردند.

امیره بروایه که در محله سادات اهواز زندگی می‌کند، نمی‌تواند فارسی صحبت کند و برای همین از پدرش می‌خواهیم تا صحبت‌های او را برای ما ترجمه‌کند.

امیره به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: «آن روز با بچه‌ها مشغول بازی در کنار جوی بودیم‌که یکدفعه صالح داخل جوی آب افتاد. بچه‌هایی که آنجا بودند، ترسیدند و فرار کردند. اما من به این طرف جوی آمدم و پاهای صالح را گرفتم و از آب بیرون کشیدم. صالح تا حدودی سنگین بود اما سعی کردم او را نجات دهم. آن لحظه به جای ترسیدن و فرار کردن فقط به نجات صالح فکر می‌کردم.»

محمد بروایه، پدر امیره ادامه می‌دهد: «آن روز، مادر امیره هنوز نمی‌دانست چه اتفاقی افتاده و می‌خواست او را دعوا کند اما مادربزرگ صالح آمد و به ما گفت که امیره، فرزندش صالح را از مرگ نجات داده و خانه‌اش را روشن کرده است. اگر امیره نبود، صالح لای لجن‌های جوی از دست می‌رفت. قبل از این اتفاق، بچه‌های دیگری هم در جوی آب غرق شده‌ بود. من به امیره و دو بچه دیگرم گفتم اگر بچه‌ای در آب بیفتد و بمیرد، خانواده‌اش ناراحت و عزادار می‌شوند. این حرفم در ذهن دخترم حک شده بود و روزی که صالح داخل جوی افتاد، به جای فرار کردن به او کمک کرد و او را از آب بیرون‌کشید. خدا را بابت این اتفاق شکر می‌کنم.»

مهدی سواری، پدر صالح نیز درباره این حادثه به ما توضیح می‌دهد: «این اتفاق، درست دو روز پیش از مرگ فارس حیدری افتاد. ساعت حوالی 12بعدازظهر بود و بچه‌ها مشغول بازی بودند. خانه ما دوربین مداربسته دارد و این اتفاق را ضبط کرده است. ما از حادثه خبر نداشتیم و وقتی دوربین را بررسی‌کردم، تازه متوجه اتفاقی که برای پسرم افتاده بود، شدم. آن دختربچه‌ای که در فیلم، لباس قرمزرنگ به تن دارد و پس از سقوط صالح به جوی آب، بالا و پایین می‌پرد، دختر من است.»

او با لحنی پر از شکایت ادامه می‌دهد: «شهرداری خودش این جوی‌ها را کشید وگفت جوی‌ها موقت است و بعد از مدتی، شبکه فاضلاب را می‌کشیم. هشت سال از این وعده شهرداری می‌گذرد و هر از گاهی بچه‌ای به خاطر سقوط در کانال و جوی آب می‌میرد. شهرداری حتی لایروبی هم نمی‌کند و خود اهالی محل لایروبی می‌کنند. بچه‌ها چه گناهی‌کرده‌اند که نمی‌توانند با خیال راحت بازی‌ کنند. جای دیگری هم برای تفریح ندارند. یک زمین خالی اینجا وجود دارد که شهرداری‌گفته بود می‌خواهد آن را تبدیل به فضای سبزکند اما سال‌ها می‌گذرد و پر شده از زباله. اینجا هیچ مسوولی جوابگو نیست و می‌گویند بودجه نداریم. هرقدر هم شکایت کنیم، مسوولان نه اهمیت می‌دهند و نه عرضه دارند. فکر می‌کنید با این حرف‌ها کسی به داد ما می‌رسد؟ برای یک لایروبی نمی‌آیند، برای کارهای دیگر بیایند؟»

پاس‌کاری مشکلات بین شهرداری و آبفا

محمدرضا کرمی‌نژاد، مدیرعامل آب و فاضلاب استان خوزستان در گفت‌وگو با جام‌جم در مورد شبکه فاضلاب اهواز گفت: «ما در بحث شبکه فاضلاب اهواز مانده‌ایم، چه برسد به حاشیه آن. هنوز به حاشیه‌اش نرسیده‌ایم که مشکلاتش را مرتفع ‌کنیم. این مناطق جزو حواشی اهواز است. جوی‌های مورد استفاده در حواشی نیز توسط خود مردم یا شهرداری ایجاد شده تا آب حاصل از استحمام از طریق این جوی‌ها دفع شود. ببینید با اعتبارات فعلی، امکان این‌که در تمامی مناطق، شبکه فاضلاب کشیده شود، وجود ندارد. ضمن این‌که حواشی اهواز مناطقی گسترده است و نیاز آنان به شبکه فاضلاب، با یک کیلومتر و 10 کیلومتر رفع نمی‌شود، با این حال در بخش عمده‌ای از روستاها مانند ملاشی، عین دو و... شبکه فاضلاب کشیده شده است، سایر مناطق هم در دستور کار است.»

وی در پاسخ به این سوال‌که آیا تا زمان طراحی و اجرای شبکه فاضلاب، نمی‌توان از طرح‌های موقت برای جلوگیری از وقوع حوادث استفاده کرد، گفت: «این در حوزه اختیارات ما نیست و در اختیار شهرداری منطقه است اما آنها هنوز طرح تبلیغی یا طرح جامع ندارند، در واقع هیچی ندارند. شهرداری باید طرح‌ها را انجام دهد، نقشه‌کشی‌کند. سپس آب و فاضلاب و شرکت گاز وارد شوند و سایر اقدامات را انجام دهند اما در حال حاضر ما این مناطق را در اولویت قرار داده و شروع به طراحی‌کرده‌ایم تا ان‌شاءا.... زمان اجرا‌برسد.»

«امیره» قهرمان خوزستان (+عکس)

«امیره» قهرمان خوزستان (+عکس)

«امیره» قهرمان خوزستان (+عکس)

«امیره» قهرمان خوزستان (+عکس)

«امیره» قهرمان خوزستان (+عکس)

لیلا حسین‌ زاده - حوادث / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها