در حالی که کمتر از دو هفته است که اومیکرون به جهان شناسایی شده نظریه های متعددی در رابطه با آن عنوان می شود.
کد خبر: ۱۳۵۲۳۱۴

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از گاردین، یکی از نظریه هایی که به طور جدی درباره اومیکرون مطرح شده این است که ویروس ایدز مسبب به وجود آمدن آن است.

از همه نظر اومیکرون یک نوع عجیب و غریب است. اگرچه جهش زیادی روی اسپایک خود دارد اما به اندازه آلفا، بتا و یا دلتا نگران کننده نیست.

نزدیک به 18 ماه از آغاز همه گیری ویروس کرونا می گذرد و حالا سوال این است که اومیکرون این همه مدت کجا بوده و چرا اکنون سر و کله اش پیدا شده است؟

محققان برای شناسایی ماهیت واقعی اومیکرون همه جا را بررسی کردند. یکی از آنها در منطقه دور افتاده ای در جنوب آفریقا بود اما همچنان نقاط متعددی شناسایی می شود که اومیکرون به آنجا هم رسیده است.

یک نظریه جدی درباره کووید وجود دارد و آن هم این است که  در حیوانات آلوده مانند موش تکامل یافته و سپس به انسان منتقل شده است.

نظریه مهم دیگر این است: اومیکرون ابتدا در فردی با سیستم ایمنی ضعیف تولید شده، یعنی فردی که به دلیل ابتلا به سرطان تحت درمان است یا اینکه پیوند عضو کرد و یا اینکه به بیماری ایدز دچار شده است.

احتمال اخیر نگرانی جهانی را برانگیخته است. کشورهای جنوب صحرای آفریقا خانه دو سوم جمعیت جهان مبتلا به ایدز است. به دلایل مختلف، حدود هشت میلیون نفر از این مبتلایان تحت درمان نیستند.

این امر مشکلات متعدد در امر پیشرفت درمان بیماری ایدز فراهم آورده است و بدتر از آن افراد مبتلا به ایدز در معرض نوع کنترل نشده ای از ابتلا به کرونا قرار می گیرند که این خود می تواند عامل جهش های جدید کرونایی باشد.

 

درک ارتباط ایدز و کرونا

دکتر ریچارد لسلز پزشک بیماری های عفونی در دانشگاه کوازولوناتال در دوربان بخشی از تیمی بود که اولین بار اومیکرون را گزارش کرد. او می گوید: «برای من دو نکته کلیدی وجود دارد. نخست علمی است که برای درک بهتر این موضوع باید ادامه یابد، یعنی باید ارتباط بین ایدز و کرونا را کشف کنیم. اما مهمتر از آن در سطح بهداشت عمومی ما نیازی به انتظار علم نداریم. این یادآوری است که ضمن پرداختن به چالش فوری کووید-19، ما باید تلاش‌ها را برای پایان دادن به ایدز به عنوان یک مشکل بهداشت عمومی تشدید کنیم.»

 

سوءظن نگران کننده

این سوء ظن مبنی بر اینکه انواع نگران کننده می تواند در بیماران با سیستم ایمنی ضعیف ایجاد شوند، جدید نیست. گونه های آلفا و بتا که برای اولین بار در سال گذشته به ترتیب در بریتانیا و آفریقای جنوبی مشاهده شدند، به طور گسترده ای تصور می شود که پس از عفونت های طولانی مدت در بیماران ظاهر شده اند.

این مکانیسم توسط چارلز داروین بیش از 150 سال پیش مطرح شد: تکامل از طریق انتخاب طبیعی. اگر فردی به کووید آلوده شده باشد اما پاسخ ایمنی ضعیفی از خود نشان دهد عفونت می‌تواند ماه‌ها در بدن او ادامه داشته باشد.

در واقع آنتی‌بادی‌ها برخی از ویروس‌ها را خنثی می‌کنند  اما نسخه‌هایی را که به خوبی به آنها متصل می‌شوند خنثی نمی‌کنند. این ویروس‌ها سپس تکثیر می‌شوند، جهش می‌یابند و تحت انتخاب بیشتری قرار می‌گیرند  و  به طور بالقوه منجر به انواعی می‌شوند که از دفاع سیستم ایمنی بدن فرار می‌کنند.

یک مطالعه مقدماتی که این هفته به صورت آنلاین منتشر شد این روند را در عمل نشان می دهد.

دانشمندان در آفریقای جنوبی، نمونه خاصی از ویروس کرونا را در زنی 36 ساله ردیابی کردند. آزمایشات نشان داد که او به مدت 216 روز حامل ویروس کووید بوده است و در این مدت 32 جهش در آن انباشته شده است که آن را شبیه به نوع بتا می کند. محققان می گویند اگر تضعیف سیستم ایمنی توسط ایدز وی باعث تکامل کووید شود، برای جلوگیری از آن باید درمان «ضد رتروویروسی» افزایش یابد.

 

یک احتمال بسیار جدی

نظریه تقویت کرونا به وسیله ویروس ایدز یک نظریه کاملا جدی است.  اکنون این هشدار وجود دارد که عدم مقابله با بیماری همه گیر کرونا در کشورهای دارای نرخ بالای ایدز کنترل نشده می تواند منجر به ظهور انواعی از ویروس کرونا شود که راحت تر بین مردم پخش می شود یا واکسن ها را کم اثرتر می کند. به هر حال یک احتمال این است که ویروس برای ماه‌ها در یک بیمار نقص ایمنی باقی مانده باشد سپس جهش یافته است.

کووید باعث اختلال گسترده در خدمات مراقبت های بهداشتی شده و بیماران ایدز در میان افرادی هستند که به شدت آسیب دیده اند. بیش از هزار و 300 کارمند مراقبت های بهداشتی تنها در آفریقای جنوبی بر اثر کووید جان خود را از دست داده اند.

اومیکرون هر چند خفیف تر از نوع دلتا است اما بسیاری مسری ارزیابی شده است. اکنون بیش از نیمی از موارد ابتلا به اومیکرون در آمریکا، انگلیس و سایر کشورهای اروپایی به دلیل اومیکرون است. واکسن ها هنوز با خطرات بزرگی از سوی اومیکرون مواجه هستند. 

مترجم: هیلدا حسینی خواه 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها