کارگردان سریال «موج اول» درباره نقدهایی که به این سریال وارد شده پاسخ داد:

توهم‌هایشان را به اسم نقد مطرح می‌کنند

چند روزی است که پخش فصل یک سریال «موج اول» به کارگردانی سید امیرسجاد حسینی از شبکه سه آغاز شده است. در این بین شبکه‌های معاند فارسی‌زبان ماهواره‌ای انتقادهایی به این سریال وارد کردند که کارگردان در این‌باره توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر: ۱۳۵۲۲۴۴

وی در این‌باره به جام‌جم گفت: «این «دوستان»! فکر می‌کنند ما یک سریال درباره کرونا ساخته‌ایم تا مسائل گذشته را تحریف کنیم. اصلا حرف‌های‌شان در توییتر و شبکه «من و تو» این است که ما این قضیه را تحریف می‌کنیم، می‌خواهیم بگوییم که ما نمی‌دانستیم کرونا آمده و همچنین یک آدم مذهبی که شخصیت ابراهیم در داستان است، آمده تا همه‌چیز را درست کند، بقیه هم نشسته‌اند و کاری نمی‌کنند. قضیه این است که این دوستان نمی‌فهمند که اولا ما با یک اثر نمایشی مواجه هستیم که مستند نیست.» وی همچنین ادامه داد: «ما در فصل تابستان این سریال را تصویربرداری کردیم و به همین دلیل شخصیت‌ها با تیشرت هستند. ما نمی‌خواهیم بگوییم که در زمستان کرونا نبوده و در تابستان این اتفاق افتاده است. یا این‌که ما در اوایل قصه می‌گوییم این بیماری سرماخوردگی است یا چیز دیگری است. به هر حال این اتفاقات اوایل وجود داشت و بعضی معتقد بودند که شاید کرونا نباشد و هنوز وارد ایران نشده است. از طرفی ما در ابتدا کیت تشخیص کرونا نداشتیم و علائم هم مشابه سرماخوردگی بود.»
این کارگردان بیان کرد: «فکر می‌کنم این دوستان فراموش کرده‌اند که در بین پزشکان، فردی بود که درباره ایمنی گله‌ای صحبت کرده بود یا گفته بود قرنطینه متعلق به قرون وسطی است. بنابراین برای من به عنوان فیلمساز، تضاد نظرات جذاب است. چون در این باره هر کسی نظری متفاوت از دیگری داشت. از این رو من نمی‌توانستم از قسمت اول بگویم این بیماری کروناست و همه هم می‌دانند. چون دیگر هیچ جذابیتی در قصه وجود نداشت. ضمن این‌که در قسمت اول اگر این دوستان دقت کرده باشند، اتاق کنفرانسی بود که یک سری پزشک در آنجا جلسه داشتند و هرکدام نظر متفاوتی را بیان می‌کردند. یکی معتقد بود که باید قرنطینه کنند و دیگری مخالف این قضیه بود. یکی می‌گفت کروناست و دیگری مخالفت می‌کرد. بنابراین وقتی ما همه حرف‌ها و نظرات را می‌گوییم یعنی بی‌طرف بودیم.»
حسینی همچنین درباره یکی دیگر از نظرات این شبکه‌های معاند توضیح داد: «یکی دیگر از نکاتی که این دوستان بیان کردند، این بود که ما ایمنی گله‌ای را مطرح کردیم و از اول هم می‌خواستیم یک سری از مردم بمیرند. اتفاقا وقتی ما ایمنی گله‌ای را مطرح می‌کنیم، آدمی که اپوزوسیون است که نباید ناراحت شود. مساله بعد این است که آنها عقده‌شان را نسبت به نظام می‌خواهند سر سریال بریزند، این دستاویزی است که پیدا کرده‌اند و هر بار می‌خواهند بهانه‌ای برای این عقده‌گشایی پیدا کنند که این بار نوبت به سریال ما رسید. یعنی مدام دنبال بهانه هستند و مهم‌تر از آن، سریال را با دقت تماشا نکرده‌اند.»
این کارگردان همچنین درباره شخصیت ابراهیم هم بیان کرد: «مساله بعدی آنها شخصیت ابراهیم است. یعنی می‌گویند همه دست روی دست گذاشته اند تا یک بچه مسلمان بیاید و بگوید چه کنند. اصلا قضیه این‌گونه نیست. نکته اول این‌که من در نشان دادن شمایل ابراهیم، سکانس نماز خواندن او را در سریال نداشتم یا این‌که ما اصلا ابراهیم را در هیچ سکانسی در مسجد ندیدیم یا در هیچ جایی نشان ندادیم که ابراهیم حرف‌های مذهبی بزند. اما من در قصه‌ام یک قهرمان می‌خواهم که ابراهیم این کار را می‌کند، سراغ جهان می‌رود که متخصص بیماری‌های عفونی است. او نیز می‌آید و بیمارستان صحرایی می‌زند که از قضا به این مساله هم این دوستان توجه داشتند. در صورتی که در داستان اینگونه است که کاراکتر ما می‌گوید اگر این‌گونه پیش برود و بیمارستان گنجایش بیماران را نداشته باشد، ما ناچاریم در مناطق محروم بیمارستان صحرایی بزنیم.»
وی در پایان گفت: «با این حال برای من جالب است که این دوستان نشسته‌اند و سریال را تماشا کرده‌اند، اما با دقت تماشا نکرده‌اند. چون در جای دیگری مطرح کرده‌اند که ما سراغ جنگ و دفاع مقدس رفته‌ایم. خانم دکتر ابطحیان که یک پزشک فوق‌عفونی در بیمارستان مسیح دانشوری است و بخشی از مشاوره‌ها را به ما می‌داد، یک آدم امروزی است و می‌گفت ما هر روز فکر می‌کردیم پای‌مان روی مین می‌رود و در جنگ هستیم. اگر ما هم این مساله را با جنگ مشابه دیدیم، به این دلیل است که دقیقا شبیه به جنگ است و ویروس برای ما دشمن است. با اطمینان می‌گویم که هیچ دیالوگ و سکانسی از هیچ جایی به من به عنوان نویسنده و کارگردان سفارش نشد و ممیزی هم نداشتیم. اینها توهماتی است که آنها نسبت به صداوسیما دارند.»

زینب علیپور طهرانی - رسانه / روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها