لازم به یادآوری است که مساله ترافیک معضلی جهانی است و از سال۱۹۶۰ مشکلساز شده است.
آنطور که کارشناسان حوزه شهرسازی میگویند تا سال۲۰۳۰ با افزایش جمعیت کلانشهرها تردد وسایل نقلیه به بالاترین حد خود میرسد بنابراین ساخت بزرگراه، پل و تونل راهکارهای مناسبی برای کاهش ترافیک نیست؛ چراکه مدیریت شهری باید به سمت مدیریت هوشمند تقاضای سفر و نیز توسعه حملونقل عمومی برود.
معضل ترافیک نیز در کشورمان از نبودتوجه به این مهم سرچشمه میگیرد یعنی از توسعهنیافتن ناوگان حملونقل عمومی در کشور.
در تهران کمتر از ۵۰درصد شهروندان از وسایل حمل و نقلعمومی استفاده میکنند و کمبود اتوبوس و قطارمترو، ناوگان فرسوده و نیز نبود زیرساختهای مناسب برای توسعه ناوگان حملونقل عمومی از علل بروز مشکلات ترافیکی در کلانشهرهای کشور و بهویژه پایتخت است.
توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی در هر شهری اما نیازمند مدیریت سفر است. مدیران شهری باید برنامهریزی دقیقی در حوزه مدیریت سفر درونشهری داشته باشند و باید شناسایی کنند که کدام معابر، راهها و مناطق نیاز به توسعه بیشتری در حوزه حملونقل عمومی دارد.
زیرساختهای حملونقل عمومی باید بهگونهای توسعه پیدا کند که بیش از ۸۵درصد شهروندان بتوانند بهراحتی از حملونقل عمومی استفاده کنند؛ البته رسیدن به این عدد نیازمند برنامهریزی دقیق و مدیریت درست است. برای نمونه شرایط باید بهگونهای مدیریت شود که مسافران بتوانند برای استفاده از ناوگان حملونقل عمومی برنامهریزی کنند مثلا آگاه شوند سفر درونشهریشان چقدر زمان میبرد.
پس از توسعه حملونقل عمومی و برطرفکردن ضعفهای این ناوگان میتوان انتظار داشت تا قانونهایی برای مدیریت ترافیک اجرا شود.
به این ترتیب قانونگذاران میتوانند هزینههای استفاده از حملونقل عمومی را کاهش دهند و این درحالی است که اگر از ناوگان حملونقل مناسبی برخوردار باشیم میتوان به ایجاد محدودیت برای استفاده از خودروهای شخصی نیز پرداخت. کاهش ترافیک در کلانشهرهای کشور نیازمند اراده، تخصص و مدیران کارآمد است.
البته این مدیران شهری هستند که قوانین لازم دراینخصوص را اجرا میکنند اما نباید فراموش کرد که بازکردن گرهکور ترافیک در کلانشهرها نیازمند حمایتهای دولت نیز هست؛ بنابراین برای اینکه ناوگان حملونقل عمومی در کلانشهرهای کشور توسعه پیدا کند و از مشکلاتی مانند آلودگی هوا کاسته شود نیاز است مدیران شهرداری و اعضای شوراهای شهر و نیز دولتمردان با یکدیگر همکاری کنند زیرا توسعه ناوگان حملونقل عمومی و کاهش ترافیک فقط با تعامل مدیران در شهرداریها و بدنه دولت امکانپذیر است.
هادی هاشمی - رئیس پلیس پیشین راهور تهران بزرگ / روزنامه جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم