هوای بسیاری از کلانشهرهای کشور آلوده و ترافیک همچنان از مشکلات اصلی شهروندان است. با این حال در چند روز اخیر خبرها از کاهش ۱۰درصدی ترافیک صبحگاهی و ۱۳تا ۱۵درصدی ترافیک عصرگاهی در کلانشهر تهران حکایت دارد؛ اتفاقی که اگر تداوم داشته باشد می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی در کلانشهری مانند تهران منجر شود زیرا کاهش ترافیک از آلودگی‌هوای تهران می‌کاهد و در بهبود سلامت‌روان شهروندان نیز بی‌تاثیر نیست.
کد خبر: ۱۳۵۱۲۷۷

لازم به یادآوری است که مساله ترافیک معضلی جهانی است و از سال‌۱۹۶۰ مشکل‌ساز شده است.

آن‌طور که کارشناسان حوزه شهرسازی می‌گویند تا سال‌۲۰۳۰ با افزایش جمعیت کلانشهرها تردد وسایل‌ نقلیه به بالاترین حد خود می‌رسد بنابراین ساخت بزرگراه، پل و تونل راهکارهای مناسبی برای کاهش ترافیک نیست؛ چراکه مدیریت شهری باید به سمت مدیریت هوشمند تقاضای سفر و نیز توسعه حمل‌ونقل عمومی برود.

معضل ترافیک نیز در کشورمان از نبودتوجه به این مهم سرچشمه می‌گیرد یعنی از توسعه‌نیافتن ناوگان حمل‌ونقل عمومی در کشور.

در تهران کمتر از ۵۰درصد شهروندان از وسایل حمل‌ و نقل‌عمومی استفاده می‌کنند و کمبود اتوبوس و قطارمترو، ناوگان فرسوده و نیز نبود زیرساخت‌های مناسب برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی از علل بروز مشکلات ترافیکی در کلانشهرهای کشور و به‌ویژه پایتخت است.

توسعه زیرساخت‌های حمل‌ و نقل عمومی در هر شهری اما نیازمند مدیریت سفر است. مدیران شهری باید برنامه‌ریزی دقیقی در حوزه مدیریت سفر درون‌شهری داشته باشند و باید شناسایی کنند که کدام معابر، راه‌ها و مناطق نیاز به توسعه بیشتری در حوزه حمل‌ونقل عمومی دارد.

زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی باید به‌گونه‌ای توسعه پیدا کند که بیش از ۸۵درصد شهروندان بتوانند به‌راحتی از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند؛ البته رسیدن به این عدد نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت درست است. برای نمونه شرایط باید به‌گونه‌ای مدیریت شود که مسافران بتوانند برای استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی برنامه‌ریزی کنند مثلا آگاه شوند سفر درون‌شهری‌شان چقدر زمان می‌برد.

پس از توسعه حمل‌ونقل عمومی و برطرف‌کردن ضعف‌های این ناوگان می‌توان انتظار داشت تا قانون‌هایی برای مدیریت ترافیک اجرا شود.

به این ترتیب قانونگذاران می‌توانند هزینه‌های استفاده از حمل‌ونقل عمومی را کاهش دهند و این درحالی است که اگر از ناوگان حمل‌ونقل مناسبی برخوردار باشیم می‌توان به ایجاد محدودیت برای استفاده از خودروهای شخصی نیز پرداخت. کاهش ترافیک در کلانشهرهای کشور نیازمند اراده، تخصص و مدیران کارآمد است.

البته این مدیران شهری هستند که قوانین لازم دراین‌خصوص را اجرا می‌کنند اما نباید فراموش کرد که بازکردن گره‌کور ترافیک در کلانشهرها نیازمند حمایت‌های دولت نیز هست؛ بنابراین برای این‌که ناوگان حمل‌ونقل عمومی در کلانشهرهای کشور توسعه پیدا کند و از مشکلاتی مانند آلودگی‌ هوا کاسته شود نیاز است مدیران شهرداری و اعضای شوراهای‌ شهر و نیز دولتمردان با یکدیگر همکاری کنند زیرا توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و کاهش ترافیک فقط با تعامل مدیران در شهرداری‌ها و بدنه دولت امکان‌پذیر است.

هادی هاشمی - رئیس پلیس پیشین راهور تهران بزرگ / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها