مجرای اشکی یا مجرای «نازولاکریمال» بین چشم و بینی قرار گرفته است. اشکی که غده اشکی در چشم‌ها تولید می‌کند با مجاری ظریفی در داخل چشم از گوشه چشم جمع شده و وارد کیسه‌ای به نام ساک اشکی در بالای بینی می‌شود سپس لوله‌ای به‌نام مجرای اشکی، اشک را از ساک به قسمت تحتانی بینی تخلیه می‌کند. به همین علت است که حین گریه‌ کردن یا اشک‌ریختن دچار آبریزش بینی می‌شویم یا مزه اشک را در دهان احساس می‌کنیم.
کد خبر: ۱۳۵۱۱۲۱

در جریان عفونت‌ها و التهابات سینوس، ساک اشکی و مجرای آن که دهانه خروجی‌اش در بینی است هم ممکن است دچار التهاب و عفونت شود و این اتفاق گاهی منجر به برگشت ترشحات چرکی از گوشه چشم می‌شود.

به هر دلیلی در هر جایی از سیستم تخلیه اشک انسداد رخ دهد نتیجه آن اشک‌ریزش یا اپی فوری است.

این انسداد گاهی موقت و گذراست مانند آنچه در شیرخواران زیر یک سال یا نوزادان نارس دیده می‌شود و در بسیاری از موارد بدون مداخله بهبود می‌یابد اما در بعضی موارد با تشخیص پزشک، ماساژ ساک و مسیر مجرای اشکی که از گوشه چشم شروع می‌شود و در امتداد دیواره بینی پایین می‌آید کمک‌کننده بوده و ممکن است همزمان قطرات چشمی هم نیاز باشد.

در صورت بزرگ‌ترشدن کودک و ادامه‌یافتن اشک‌ریزش، مداخله جراحی لازم است. در بزرگسالان هم به‌دلایل مختلف ممکن است مجرای اشکی مسدود شود؛ مانند التهاب و عفونت، سابقه ضربه یا دستکاری جراحی در بینی و سینوس و گاه اثر فشاری تومورها. ضمن تشخیص و برطرف‌کردن علل ایجادکننده گاه ضروری است که مجرای اشکی به روش جراحی باز شود.

در سال‌های پیش این جراحی با برش روی پوست صورت و کنار بینی انجام می‌شد اما پس از معرفی روش‌های جراحی اندوسکوپیک بینی و سینوس، این جراحی را می‌توان در اغلب موارد از درون بینی بدون برش بیرونی انجام داد که نتایج آن رضایت‌بخش است؛ ضمن این که از نظر زیبایی نیز مطلوب‌تر است.

در این جراحی که متخصصان گوش و حلق و بینی انجام می‌‌دهند، استخوان و مخاط روی ساک اشکی از داخل بینی برداشته می‌شود و ساک اشکی که محل ذخیره اشک در بالای مجراست مستقیما به بینی باز می‌شود. به‌عبارتی از این طریق به مجرای اشکی میانبر زده می‌شود.

دکتر مهتاب ربانی انارکی - متخصص گوش و حلق و بینی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها