مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: برنامه منابع و مصارف شرب بندرعباس به تصویب شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه آب کشاورزی رسید.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: برنامه منابع و مصارف شرب بندرعباس به تصویب شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه آب کشاورزی رسید.
کد خبر: ۱۳۵۰۷۳۸





به گزارش جام جم آنلاین هرمزگان،مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: برنامه منابع و مصارف شرب بندرعباس به تصویب شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه آب کشاورزی رسید.


به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان، مهندس جمشید عیدانی در ششمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه آب کشاورزی استان هرمزگان که با ریاست استاندار هرمزگان در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به وضعیت خشکسالی در استان هرمزگان، باید مدیریت دقیق منابع آبی بر اساس اولویت‌ها انجام شود.


وی با ذکر این نکته که تامین آب شرب، در اولویت قرار دارد، عنوان کرد: در راستای تامین آب کشاورزان به ویژه باغداران از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم و همانند سالیان اخیر سعی داریم که شرایط خشکسالی را با کم‌ترین هزینه پشت سر بگذاریم.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان بیان داشت: نحوه و میزان تامین آب شرب مورد نیاز از منابع سطحی بندرعباس بررسی شد و بر اساس آن، سهم آب‌شیرین‌کن‌ها برای تامین آب شرب مردم به تصویب رسید.


عیدانی با ذکر این نکته که این برنامه‌ریزی بر اساس ظرفیت فعلی سدهای استان هرمزگان برنامه‌ریزی شده است، تصریح کرد: در حال حاضر با در نظر گرفتن میزان حجم مرده سدها که قابل استفاده نیست، سد استقلال میناب 21 درصد، سد سرنی 23 درصد، سد شمیل و نیان 15 درصد و سد جگین 71 درصد آب دارند.

وی ضمن تاکید بر لزوم تامین آب کشاورزان، خاطرنشان کرد: در سال آبی جاری که از مهر ماه آغاز شده است، پیش‌بینی تامین 20 میلیون متر مکعب آب از منابع سطحی و زیرسطحی برای باغداران میناب انجام شده است.


نیاز آبی تالاب ها و محیط زیست بر اساس برآوردهای کارشناسی تامین می شود


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان تشریح کرد: در استان هرمزگان پنج تالاب مهم قرار دارد که چهار تالاب جزو کنوانسیون رامسر هستند.


عیدانی با ذکر این نکته که تالاب خورخوران که بین قشم و بندر خمیر واقع شده است، ابراز داشت: تالاب شور و شیرین و میناب که به هم پیوسته است از پشت فرودگاه به سمت جلابی شروع می‌شود و انتهای آن در ابتدای میناب قرار دارد.


وی با بیان اینکه تالاب دیگر به تالاب گز و حرا به خور آذینی نیز معروف است، عنوان کرد: چهارمین تالاب استان هرمزگان که جزو کنوانسیون رامسر نیز قرار دارد تالاب جاسک و گابریک است.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با ذکر این نکته که هیچ سدی روی تالاب خورخوران احداث نشده است، بیان داشت: رودخانه «کل» به صورت مستقیم به تالاب خور خوران متصل نمی‌شود و با بررسی کارشناسان شرکت رودخانه‌های «رسول» و «مهران» به این تالاب منتهی می‌شوند.


عیدانی با اشاره به حوضه‌های آبریز تالاب‌های شور و شیرین، تصریح کرد: سد استقلال، سد شمیل و نیان و سد سرنی در حوضه آبریز تالاب شور و شیرین قرار دارد و در حوضه آبریز تالاب گز و حرا هیچ سدی احداث نشده است. در بالادست تالاب جاسک و گابریک نیز سد جگین وجود دارد.


وی با اشاره به اینکه رودخانه مهران به تالاب خورخوران منتهی می‌شود، خاطرنشان کرد: در امتداد رودخانه دژگان یک ایستگاه هیدرومتری قرار دارد و میزان آورد رودخانه برآود شده است تا نیاز زیست محیطی تالاب بر اساس برآورد مشخص تامین شود.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با ذکر این نکته که اغلب رودخانه‌های هرمزگان فصلی است، ادامه داد: آب رودخانه‌ها در بارندگی و به صورت سیلاب وارد تالاب می‌شود. در مردادماه و تیرماه که بارندگی وجود ندارد امکان رهاسازی نیاز آبی زیست محیطی هم نیست.


عیدانی با اشاره به سدهای احداث شده در حوضه آبریز تالاب شور و شیرین و میناب، ابراز داشت: میزان آبی که در تخصیص سدها برای نیاز آبی محیط زیست در هنگام انجام مطالعات احداث سد پیش‌بینی شده است، رهاسازی می‌شود.


وی با ذکر این نکته که نیاز آبی تالاب ها و محیط زیست بر اساس برآوردهای کارشناسی تامین می شود، عنوان کرد: در شرایط ترسالی بیش از 138 میلیون متر مکعب از سد استقلال میناب برای نیاز آبی زیست محیطی رها شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها