بیش از 600تن بذر مادری انواع محصولات کشاورزی در170 هکتار پردیس کشاورزی البرز تولید شد.
کد خبر: ۱۳۵۰۱۸۴
تولید بیش از 600تن بذر مادری محصولات کشاورزی درپردیس کشاورزی البرزدکتر سید حسین گلدانساز در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار جام جم آنلاین البرزبا بیان اینکه امسال 550 تن بذر مادری گندم،40 تن بذر مادری ذرت ،5تن بذرمادری کلزا و یک تن بذر مادری کتان در پردیس کشاورزی البرز تولید شده است تصریح کرد:علاوه بر تولید بذرهای مادری امسال 550 تن ذرت علوفه ای ،400تن جو علوفه ای ،200تن گندم و 6500تن خوراک دام در پردیس کشاورزی البرز تولید شده است.
رئیس پردیس کشاورزی استان البرز با اشاره به تحریمهای ظالمانه آمریکاو کشورهای اروپایی علیه ایران تصریح کرد :به همت دانشمندان و متخصصان جوان ایرانی کار تولید انواع بذرهای مادری که عمدتا از خارج وارد می شد در داخل کشور آغاز شده است و موفقیتهای زیادی در این زمینه به دست آمده است.
وی افزود: برای تولید برخی از این بذرها بین 8تا 10 سال زمان و کار تحقیقاتی شبانه روزی نیاز است.
دکتر گلدان ساز با بیان اینکه به فرموده مقام معظم رهبری حفظ خاک مهمتر از کشاورزی است افزود: با مدیریت مناسب خاک و کشاورزی در پردیس کشاورزی استان البرز توانسته ایم 6500 هکتار زمین کمیته امداد امام خمینی، 1500 هکتار اراضی استان گلستان،1600هکتار اراضی استانهای همدان و کرمانشاه ،1200هکتار استان فارس و 200هکتار متعلق به سازمان اتکا را زیر مدیریت کشاورزی خود اداره کنیم و راندمان تولید را به دوبرابر افزایش دهیم.
رئیس پردیس کشاورزی البرز با بیان اینکه کار تولید بذرهای هیبرید در این موسسه آغاز شده است اما نتیجه ان زمانبر است تصریح کرد:متاسفانه 99 درصد بذرهای سبزی و صیفی مورد مصرف کشور وارداتی است و در حال حاضر که تحریم هستیم برای واردات انها با مشکلاتی روبرو هستیم. وی گفت: براین اساس کار تولید بذرهای هیبرید پر مصرف کشاورزان  آغاز شده است و در آینده نزدیک به تولید انبوه خواهد رسید.
وی افزود:از سال ینده بذرهای کاهو و پیاز تولیدی در کشور وارد بازار خواهد شد.
دکتر گلدانساز در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیتهای غنی دانش و تجربیات موفق محققان حوزه کشاورزی اشاره کردوگفت: پردیس کشاورزی کرج با 240 هیئت علمی،450 کارمند و 4300 دانشجو تنها 164 میلیارد تومان بودجه سالانه دارد که 80 درصد این مبلغ صرف پرداخت حقوق و مزایا و اداره پردیس می شود.وی با اشاره به هزینه بر و زمانبر بودن تحقیقات کشاورزی گفت: بخش تحقیقات این پردیس تقریبا بودجه ای دریافت نمی کند .
رئیس پردیس کشاورزی از عدم تخصیص بودجه دولتی به بخش تحقیقات این دانشگاه انتقاد کرد و گفت: باید بخشهای دولتی و خصوصی همزمان در بخشهای تحقیقاتی کشاورزی سرمایه گذاری کنند تا در سالهای اتی بتوانیم با پتانسیلهای موجود در کشور به خودکفایی غذایی و امنیت غذایی برسیم.
وی به تحقیقات محققان این پردیس در تولید پروتئین گیاهی در شکل گوشت حیوانی اشاره کرد و گفت:محققان پردیس کشاورزی در بخش صنایع غذایی از برگ چغندر قندو برخی ضایعات گیاهان اقدام به تولید گوشت مصنوعی کرده اند که علاوه برداشتن پروتئین مناسب مضرات گوشت حیوانی را ندارد.وی افزود: این گوشت مصنوعی تا دوسال آینده به بازار عرضه خواهد شد.
دکتر گلدان ساز به تجربیات برخی کشورها در تولید لارو برخی حشرات و جایگزینی آن در غذای ماکیان و ماهی ها اشاره و خاطرنشان کرد: طرح پرورش برخی حشرات برای جایگزینی آن به عنوان غذای طیور و ماهی در پردیس کشاورزی البرز آغاز شده است و عمده غذای این حشرات ضایعات کشاورزی و غذاهای دور ریز خانوار است.
وی افزود:پرورش حشرات برای تامین غذای طیور و ماهی تا دوسال آینده آماده بهره برداری است.
گلدان ساز به سابقه یکصدو بیست ساله  کشاورزی ،در پردیس کشاورزی البرز اشاره  و تصریح کرد:پردیس کشاورزی البرز دارای جاذبه های بی نظیری از جمله باغ بوتانیک گیاهشناسی با سابقه 90 ساله ،موزه جانورشناسی،کاخ سلیمانیه با نقاشی های دیواری بی نظیرو فضای سبز و تاسیسات کشاورزی و دامپروری و پرورش طیور است.
وی افزود: مدیریت این مجموعه در صورت همکاری شهرداری و سازمان میراث فرهنگی آمادگی پذیرش تورهای گردشگری به این مجموعه ارزشمند و دیدنی را دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها