بسیاری از افراد متقاضی تعویض مفصل زانو در تهران یا سایر شهرها با سوالات و ابهامات بسیاری مواجه هستند. به همین دلیل این مقاله به بررسی تمامی نکات پیرامون عمل جراحی عنوان شده پرداخته است.
کد خبر: ۱۳۴۹۱۷۴
بسیاری از افراد متقاضی تعویض مفصل زانو در تهران یا سایر شهرها با سوالات و ابهامات بسیاری مواجه هستند. به همین دلیل این مقاله به بررسی تمامی نکات پیرامون عمل جراحی عنوان شده پرداخته است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مزایا، معایب، افراد مجاز و غیرمجاز، بهترین سن برای عمل و بسیاری نکات دیگر، خواندن این مقاله را از دست ندهید.
 

تعویض مفصل زانو در تهران
تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی


بر اساس شدت آسیب وارده مشکلات مربوط به مفصل زانو به روش های مختلف برطرف می شود. متخصص ارتوپد در گام اول برای بهبود شرایط بیمار، روش های غیر جراحی را مدنظر قرار می دهد؛ به عنوان مثال می توان به دارودرمانی، تزریق مستقیم به زانو، تمرینات فیزیوتراپی، توانبخشی، کاهش وزن و تغذیه مناسب اشاره کرد. تمرینات فیزیوتراپی خود شامل حرکات ورزشی مخصوص، لیزر درمانی، درمان دستی، ماساژ، یخ درمانی و بسیاری موارد دیگر است. در صورت کارساز نبودن این روش ها به ناچار عمل جراحی ضرورت می یابد. گاهی میزان آسیب به حدی است که متخصص ارتوپد تصمیم به تعویض مفصل با پروتز یا مفصل مصنوعی می گیرد. عمل جراحی تعویض مفصل زانو در اصطلاح پزشکی آرتروپلاستی (Arthroplasty) نام دارد.
 


انواع روش های آرتروپلاستی زانو


آرتروپلاستی به دو شیوه کامل و جزئی انجام می شود. در عمل جراحی کامل، جایگزینی هر سه قسمت پروتز از قبیل پاتلار (کشکک)، تیبیال (درشت نی) و فمورال (ران) در زانوی بیمار انجام می شود؛ اما در عمل جراحی جزئی تنها جایگزینی بخش آسیب دیده در دستور کار قرار می گیرد. ناگفته نماند که در بسیاری از بیماران تحت جراحی جزئی معمول ساییدگی در بخش های دیگر رخ داده و بعد از مدتی تعویض آنها نیز ضرورت می یابد. عمل تعویض مفصل زانو در تهران یا سایر شهرها به دو شیوه باز و بسته قابل انجام است. روش باز به یک برش ۸ الی ۱۲ اینچی در جلوی زانو نیاز دارد؛ اما در روش بسته طول برش ها به حدود ۳ الی ۵ اینچ کاهش می یابد. درنتیجه عوارضی چون درد، خونریزی و حتی دوره نقاهت کم تر می شود.
 


نکته!


بخش های مختلف پروتز زانو به دو روش به استخوان های پیرامون مفصل زانو محکم می شوند. در اکثر موارد محکم کردن پروتز به استخوان توسط سیمان (نوعی چسب مخصوص) صورت می گیرد؛ اما گاهی اوقات متخصص ارتوپد از تثبیت بیولوژیکی استفاده می کند. در این روش صفحه متخلخل بین پروتز و استخوان قرار گرفته و به مرور زمان استخوان داخل حفرات آن رشد می کند. در صورت استفاده از ترکیب سیمان و تثبیت بیولوژیک در عمل جراحی تعویض مفصل، تجهیزات مورد استفاده پروتز هیبریدی نامیده می شوند.
 


مزایای آرتروپلاستی زانو


مزایای بسیاری برای عمل جراحی تعویض مفصل زانو عنوان شده که مهم ترین آن کاهش درد است. بسیاری از افراد دچار ساییدگی و آسیب زانو درد شدیدی را احساس می کنند که آنها را از انجام فعالیت های روزمره بازمی دارد. بر اساس گزارشات ارائه شده کاهش درد برای ۸۰ الی ۹۵ درصد افراد تحت درمان با این روش صدق می کند. بازگشت شکل زانو از حالت ضربدری یا پرانتزی به شکل طبیعی، مزیت دیگر این عمل جراحی است. البته این کار به تقویت عضلات و استخوان ها با برنامه توانبخشی و فیزیوتراپی نیاز دارد. دامنه حرکتی زانو در افراد تحت این عمل جراحی طی مدت زمان کوتاهی به حد طبیعی بازمی گردد. در نتیجه افراد برای انجام فعالیت های روزمره استقلال پیدا کرده و کیفیت زندگی آنها به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
 

تعویض مفصل زانو در تهران
عوارض آرتروپلاستی زانو


عمل جراحی تعویض مفصل زانو همانند سایر اعمال جراحی با عوارضی همراه است. بعضی از این عوارض مربوط به وضعیت پزشکی بیمار و بعضی دیگر از تجربه و تخصص پزشک نشأت می گیرند. مهم ترین عارضه در رابطه با این جراحی، تشکیل لخته خون در عروق پا است که می توانند به مغز، قلب یا ریه منتقل و موجب مرگ بیمار شود. عفونت، خونریزی، حساسیت به ماده بیهوشی، درد شدید و تورم از دیگر عوارض این عمل جراحی هستند. به این موارد می توان شکستگی و شل شدگی پروتز و سفتی یا محدودیت حرکتی زانو را نیز اضافه کرد.
 


سن مناسب آرتروپلاستی زانو


در رابطه با تشخیص سن مناسب برای این عمل جراحی، طول عمر پروتز مدنظر قرار می گیرد. دوام این تجهیزات برحسب برند و کشور سازنده بین ۲۰ الی ۲۵ سال متغیر است. البته این موضوع تحت تاثیر سبک زندگی و نحوه نشستن و راه رفتن قرار داشته و در همه افراد یکسان نیست. به همین دلیل اکثر پزشکان بر انجام این عمل جراحی بعد از سن ۶۰ سالگی اتفاق نظر دارند. در صورت انجام این جراحی در سنین پایین تر و به اتمام رسیدن طول عمر تجهیزات به کار رفته در مفصل زانو باید عمل جراحی مجدد انجام شود.
 


دوره نقاهت بعد آرتروپلاستی زانو


عمل جراحی تعویض مفصل زانو حدود ۲ ساعت به طول می انجامد. بعد از به هوش آمدن بیمار در اتاق ریکاوری، بروز درد، حالت تهوع و سرگیجه طبیعی است و به تدریج برطرف می شود. ترخیص بیمار بعد از عمل جراحی نیز بلافاصله صورت نمی گیرد. بلکه بیمار به مدت ۳ الی ۵ روز در بیمارستان بستری می شود تا وضعیت سلامتی او به صورت مرتب ارزیابی شود. بیماران تحت این عمل بعد از جراحی دچار تورم، درد زانو و مشکلات حرکتی می شوند که با داروهای تجویزی پزشک، تمرینات فیزیوتراپی و وسایل کمک حرکتی بهبود می یابد. طول دوره نقاهت و بازگشت به وضعیت طبیعی در همه افراد یکسان نیست. بلکه بسته به شرایط حدود ۳ الی ۶ هفته به طول می انجامد.
 


کدام بیماران به تعویض مفصل زانو نیاز دارند؟


آسیب به مفصل زانو تحت تاثیر عوامل مختلفی رخ می دهد که از جمله آنها می توان به بیماری های نظیر آرتروز، آرتریت، تغییر شکل یا بدشکلی زانو، نکروز یا مرگ بافتی و ... اشاره کرد. فعالیت بیش از اندازه، حرکات نادرست و غیراصولی و ضربه نیز می تواند موجب آسیب به زانو شود. مناسب بودن یا نبودن بیمار برای عمل جراحی تعویض مفصل توسط متخصص ارتوپد تعیین می شود؛ زیرا بعضی افراد مجاز به انجام این عمل جراحی نیستند؛ به عنوان مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افراد دچار اضافه وزن
 
افراد دچار مشکلات عروقی حاد
 
افراد دچار اختلالات قلبی و ریوی
 
افراد دارای عفونت فعال در ناحیه زانو
 
افراد دچار مشکلات پوستی در ناحیه زانو
 

تعویض مفصل زانو در تهران
سخن پایانی


روش درمانی مناسب برای مشکلات زانو بسته به شرایط سنی و جسمانی بیمار و شدت و نوع آسیب انتخاب می شود. معمولاً آخرین راهکار برای کسانی که آسیب حاد و غیرقابل درمان با روش های محافظه کارانه دارند، عمل جراحی تعویض مفصل یا آرتروپلاستی است. البته در رابطه با این عمل جراحی مراجعه به یک متخصص ارتوپد خوب و باتجربه ضرورت دارد تا عوارض آن (از قبیل خونریزی، عفونت، بی ثباتی مفصل و ...) تا حد امکان کاهش یابد. شما عزیزان می توانید برای انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو در تهران به دکتر مصطفی شاهرضایی متخصص ارتوپدی و زانو مراجعه کنید.
 


آدرس مطب پاسداران:


تهران – خیابان پاسداران – چهارراه پاسداران – پلاک ۴۹۲ – ساختمان ۳۷۰ – واحد ۱۴

22573339 - 22571658

آدرس سایت ایشان:

www.dr-shahrezaie.com
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها