کودکانی که مبتلا به علائم تنفسی هستند یا تب دارند نباید مدرسه بروند

عبور از کرونا در مدرسه

واقعیت آن است همچنان در سراسر دنیا بررسی‌ها در باره نقش کودکان در انتقال ویروس کرونا هنوز به‌طور کامل مشخص نشده‌است.
کد خبر: ۱۳۴۸۸۳۲

به‌ علاوه از آنجا که کودکان به‌طور کلی، بیماری خفیف‌تر و علائم کمتری را نسبت به بزرگسالان تجربه می‌کنند، گاهی اوقات انتقال بیماری از سوی آنها چندان جدی گرفته نمی‌شود که این بی‌توجهی به نوبه خود خطرناک است.عبور از کرونا در مدرسه

این‌که با تصمیم به بازگشایی مدارس، شاهد چه تأثیری در انتقال ویروس کرونا خواهیم بود، سؤالی است که هنوز نظام سلامت هیچ کشوری به‌طور قطعی به پاسخ آن دست نیافته است. در این میان منطقی‌ترین کار نظارت جدی و پیگیرانه رعایت اصول ایمنی و سلامت در مدارس از سوی دانش‌آموزان و کادر مدرسه است.

به‌علاوه کادر اولیای مدرسه و دانش‌آموزان باید اصول پیشگیری از بیماری را بیاموزند و تمرین کنند تا بتوانند با حفظ سلامت جسمی و روانی، به‌صورت برنامه‌ریزی شده لذت آموزش حضوری را پس از یک‌و‌سال‌و‌نیم دوری از مدرسه تجربه کنند.

از این رو با دکتر فریبا شیروانی، فوق‌تخصص عفونی اطفال و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران راجع به پیشگیری از ابتلا به کرونا و آنفلوآنزا در دانش‌آموزان گفت‌وگو کرده‌ایم.

احتمال ابتلا به آنفلوآنزا و کووید ــ 19 در دانش‌آموزانى که حضورى به مدرسه مى‌روند چقدر است؟

ویروس کرونا چه در سویه‌های قبلی و چه در سویه‌های جدید با شدت کمتر کودکان را مبتلا می‌کند و عوارض آن هم در کودکان کمتر است. اما با انجام برنامه واکسیناسیون بزرگسالان به نسبت، میزان ابتلا در کودکان بیشتر شد و خانواده‌هایی را می‌بینیم که دارای فرزند مبتلا همراه با علائم و پدر و مادر بدون علامت هستند که این امر تاثیرگذاری واکسن را نشان می‌دهد. از طرف دیگر عدم بازگشایی مدارس مشکلات زیادی را از بعد اجتماعی و روانی و همین‌طور از بعد سلامت ایجاد می‌کند. یعنی از نقطه نظر کاهش میزان بی‌تحرکی و چاقی و نیز از نظر عقب ماندن کودکانی است که امکان استفاده از فضای مجازی را به علل مختلف ندارند بازگشایی تدریجی و حساب‌شده مدارس باید مد نظر قرار بگیرد.

پس بازگشایی تدریجی مدارس اقدام مناسبی است ولی باید دانست از آنجا که مدرسه محل تعامل دانش‌آموزان است احتمال ابتلا و شیوع بیماری در چنین فضایی بالاست. البته احتمال ابتلا به هر دو بیماری‌های آنفلوآنزا و کووید ــ 19 در دانش‌آموزان وجود دارد ولی میزان انتقال‌پذیری در کرونا بیشتر است. با توجه به این‌که در حال حاضر رفتن به مدرسه اجباری نیست و تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌ها کم است، انجام این کار با رعایت ملاحظات شدید بهداشتی و فراهم‌کردن امکان شست‌وشو و ضدعفونی‌کردن دست‌ها و انجام سایر اقدامات بهداشتی قابل قبول است.

نشانه‌هاى ابتلا به هر دو بیماری کرونا و آنفلوآنزا می‌تواند شبیه هم باشد یا تفاوت دارد؟

در هر دو بیماری علائم تنفسی مانند سرفه، عطسه و آبریزش بینی وجود دارد. ولی در کووید ــ 19 علائم تنفسی کمتر و درد سر و بدن و بی‌اشتهایی بیشتر است. کاهش حس بویایی و چشایی در کووید ــ 19 بیشتر است. عوارض ابتلا به بیماری شدید مانند اختلالات تنفسی در کووید ــ 19 بیشتر است و عوارض عروقی و درگیری قلبی در کووید ــ 19 بیشتر است. همچنین ابتلا به سندرم التهابی مولتی سیستم در کووید ــ 19 وجود دارد ولی در آنفلوآنزا نادر است.

کدام دسته از دانش‌آموزان در شرایط کنونی نباید در مدرسه حضور داشته باشند؟

در صورتی که کودکی بیماری زمینه‌ای داشته یا نقص سیستم ایمنی دارد یا مشکلات حرکتی و بیماری قلب و ریه و کلیه داشته یا مبتلا به دیابت است بهتر است در مدرسه حضور نداشته باشد.

برای تقویت ایمنی دانش‌آموزان علاوه بر واکسیناسیون از چه راهکارهایی می‌توان بهره گرفت؟

راه‌های پیشگیری از ابتلا به هر دو بیماری شامل واکسیناسیون و رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی است. به‌علاوه کودکانی که مبتلا به علائم تنفسی هستند یا تب دارند نباید مدرسه بروند و احتمال ابتلا به بیماری از سوی مسؤولان مدرسه باید رصد شود. دانش‌آموزان می‌توانند با تغذیه مناسب شامل مصرف لبنیات و گوشت و میوه‌های حاوی ویتامین A و C و استراحت کافی، ایمنی کافی در برابر هر دو بیماری را به‌دست آورند.

به والدین نگران برای کمک به ایمنی بیشتر فرزندان‌شان چه توصیه‌ای دارید؟

به والدین توصیه می‌شود کودکان خود را در حداقل زمان ممکن در مدرسه قرار دهند و سریعا آنها را به منزل برگردانند. کودکان بعد از ورود به منزل باید دست‌های خود را شسته و لباس‌های خود را در محل جداگانه‌ای قرار دهند. شست‌وشوی گلو و بینی نیز در این زمان کمک‌کننده است. مصرف مواد غذایی، میوه، سبزیجات و خواب کافی نیز توصیه می‌شود.

پونه شیرازی - سلامت / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها