مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی با یک شبکه آمریکایی به سوالاتی درباره فعالیت آژانس در ایران و مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پاسخ داد.
کد خبر: ۱۳۴۳۶۶۲

به گزارش جام جم آنلاین، رافائل گروسی در گفتگو با شبکه «ام.اس.ان.بی.سی» در پاسخ به این سوال که چه دیدگاهی درباره «پلان B» (نقشه دوم) برای مواجهه با مسئله هسته‌ ای ایران دارد که در رایزنی‌های اخیر مقامات رژیم صهیونیستی با مقامات آمریکایی مطرح شده است، گفت: ما در حال حاضر روی این تمرکز داریم که فعالیت‌های بازرسی‌مان[در ایران] که در حال حاضر با چالش‌هایی روبه‌روست تداوم داشته باشند تا اطمینان یابیم اگر بازگشتی به برجام [توافق هسته‌ ای] در کار است، کلیت امور[برنامه هسته‌ ای ایران] قابل راستی‌ آزمایی باشد. نباید فراموش کرد ما تضمین کننده هر آن چیزی هستیم که روی میز سیاست اتفاق می‌افتد. بنابراین، کمک ما در هر موردی لازم است. بنابراین ما به طور دائمی این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

گروسی در ادامه در پاسخ به این که گفتمان او با مقامات ایرانی، به ویژه گفتمان سیاسی او در چه سطحی است؛ از چه حد از صراحت برخوردار می‌باشد و آخرین باری که با وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو داشته است چه زمانی بوده است، گفت: من تا کنون گفت‌وگویی با وزیر امور خارجه جدید ایران نداشته‌ام. امیدوارم به زودی بتوانم این کار را انجام دهم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سطح بازرسی آژانس در ایران و در پاسخ به این که «اگر ایران امروز به سمت دستیابی به یک بمب[اتمی] پیش برود»، آیا آژانس خواهد توانست با اطمینان این موضوع را تایید کند، بیان کرد: اول از همه باید بگویم من هیچ عقیده یا اطلاعاتی درباره این ندارم که چنین چیزی در جریان باشد. دوما این که من باور دارم در آن صورت، ما قادر به این کار خواهیم بود.

او در پاسخ به این که آژانس چگونه قادر به این کار خواهد بود، گفت: چون قبلا هم اشاره کرده‌ام که بازرسی ما در ایران بسیار قوی است. بازرسان ما هر روز سال آن‌جا هستند.

گروسی در پاسخ به این سوال که آیا ایران با نگاه کردن به برنامه هسته‌ ای کره شمالی و چالش‌هایی که پیرامون آن وجود دارد، احتیاط می‌کند یا آن را الگویی برای در پیش گرفتن می‌یابد، توضیح داد: اگر دیپلماسی شکست بخورد، با وضعیتی مواجه خواهیم شد که تاثیر سیاسی بزرگی بر جای خواهد گذاشت و پیامدهایی روی خاورمیانه و فراتر از آن خواهد داشت. بنابراین، فکر می‌کنم موضوع اصلا این نیست که تصور کنیم ایران با نگاه کردن به کره شمالی به چه چیزی فکر می‌کند. موضوع به همه‌ ما بستگی دارد، به جامعه‌ بین‌المللی که باید به این فکر کند فارغ از ایران، هر کشوری که مسیر هسته‌ای شدن را در پیش بگیرد، چه اتفاقی خواهد افتاد.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها