دکتر جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما در مراسم معارفه خود، شعار رسانه ملی را در دوره جدید اعلام کرد

رسانه هویت محور و عدالت گستر

مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان صدا و سیما صبح روز گذشته با حضور مسؤولان لشکری و کشوری و جمعی از مدیران و کارکنان رسانه ملی و همچنین خانواده شهدا از جمله مادر شهیدان خالقی پور و خانواده شهید نوجوان لندی در تالار خواجه نصیر مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۴۱۵۱۶
در این مراسم محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، صادق لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، غلامعلی حداد عادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس پلیس راهور، بیژن نوباوه، مرضیه هاشمی و مدیران رسانه ملی حضور داشتند. مجید یراق بافان اجرای این مراسم را به‌عهده داشت و همزمان صدا و سیمای مراکز استان‌ها و همکاران رادیو در استودیوهای یک و هشت رادیو و همچنین سالن جلسات معاونت برون مرزی و آمفی تئاتر معاونت سیما به صورت ویدئو کنفرانس این مراسم را پیگیری می‌کردند.
رسانه هویت محور و عدالت گستر
اهدای حکم رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) به دکتر جبلی
حجت‌ الاسلام‌ و المسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در آیین تکریم ریاست سازمان صداوسیما، حکم رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) به دکتر جبلی را قرائت کرد.
متن این حکم به این شرح است:
با پایان‌یافتن دوره مسؤولیت پرتلاش جناب آقای دکتر علی‌عسکری که کوشش خستگی‌ناپذیر و دلسوزانه آن مدیر مومن و بااخلاص را به همراه داشت، جنابعالی را که از صلاحیت دینی و انقلابی، و تخصص و تجربه طولانی در مدیریت‌های سازمان صداوسیما، و آگاهی از ماهیت و عملکرد و وظایف رسانه ملی برخوردارید، برای یک دوره پنج‌ساله به ریاست آن سازمان منصوب می‌کنم.
رسانه ملی، دانشگاهی برای ارتقای سطح آگاهی و معرفت عمومی، و آوردگاهی برای مقابله با امواج خصمانه تحریف و تفتین، و آسایشگاهی برای بهره‌مندی چشم و دل همگان از جلوه‌های زیبایی و هنر، و قرارگاهی برای پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی ‌کشور است.
هدایت فرهنگی، تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی، ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی، و افزایش همبستگی ملی، در شمار اولویت‌هایی است که باید با ارتقای سرمایه انسانی و رشد کیفی برنامه‌ها و بهره‌گیری از ابتکار و با تلاش شبانه‌روزی به آن دست یابید ان‌شاءا... .
وظیفه خود می‌دانم که از تلاش خستگی‌ناپذیر جناب آقای دکتر علی‌عسکری در مدت مسؤولیت‌شان که حقا درخور تقدیر است، صمیمانه تشکر کنم و جنابعالی را به بهره‌مندی از طرح‌های بلندمدت و ناتمام دوره ایشان توصیه نمایم. توفیقات جنابعالی را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

روز مهم رسانه ملی
ابتدا علی بخشی زاده، معاون صدای رسانه ملی در جایگاه قرار گرفت و با یادی از شهدای امنیت، سلامت و رسانه و همچنین سردار سلیمانی سخنانی را در این باب بیان کرد.
وی در این باره عنوان کرد: این جلسه به پاس زحمات شبانه روزی دکتر علی عسکری و همچنین معارفه رئیس جدید رسانه ملی تشکیل شده است.
بخشی زاده افزود: در این پنج سال که خدمت آقای دکتر علی عسکری بودم ایشان را انسان مؤمن به کار و در اجرای اوامر رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) همواره مصمم یافتم. امروز روز مهمی برای رسانه ملی است، روزی است که از یک خدمتگزار دلسوز رسانه ملی تکریم می‌شود و فصل جدیدی برای رسانه ملی رقم می‌خورد.
وی ادامه داد: امروز خدمتگزار دیگری مسؤولیت بزرگی را به‌عهده می‌گیرد، رهبر معظم انقلاب در حکم دکتر پیمان جبلی، رئیس جدید رسانه ملی با به کار بردن تعاریف زیبا از دکتر علی عسکری تقدیر کردند و ایشان را مورد تکریم قرار دادند.
بخشی زاده ادامه داد: در این حکم، رهبری از صفات کوشش خستگی ناپذیر، دلسوزانه و مدیری مؤمن و با اخلاص برای دکتر علی عسکری استفاده فرمودند و یک صفت را دو بار در ابتدا و انتها به کار بردند و آن صفت خستگی‌ناپذیر بودن ایشان بود.
معاون صدای رسانه ملی در بخش دیگری از سخنان خود به عبارات بیان شده در حکم رهبر معظم انقلاب خطاب به دکتر جبلی اشاره کرد و گفت: در این حکم برای ایشان تعاریف صلاحیت، دارای تجربه طولانی در مدیریت‌ها و سمت‌های سازمانی در رسانه ملی با آگاهی از وظایف ایشان در رسانه ملی را مورد تفقد قرار دادند.
وی ابراز امیدواری کرد دکتر جبلی با توجه به سابقه طولانی در رسانه ملی و فعالیت در دو معاونت مهم خبر و برون‌مرزی و شناخت سازمانی ایشان با سیاستگذاری درست، منشأ خدمات بزرگی باشد.
بخشی زاده  به سابقه درخشان رسانه ملی در تاریخ انقلاب و کشور اشاره کرد و گفت: رسانه ملی توانسته است در بحران‌های مهم کشور در هدایت افکار عمومی نقشی بی‌بدیل و اثرگذار داشته باشد؛ این گذشته تابناک برای ساخت آینده والاتر سرمایه‌ای گرانبهاست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به حرکت رسانه ملی در جهت گام دوم انقلاب با حفظ ظرفیت‌های موجود در مدیریت‌های کلان رسانه ملی تأکید کرد و افزود: رسانه ملی در عرصه بین‌المللی ‌باید به رسانه پیشرو دینی و ارزشی تبدیل شود.
معاون صدا در ادامه به دو جنبه کارکردی رسانه ملی اشاره کرد و گفت: یک جنبه ملی و جنبه دیگر وظایف بین‌المللی آن است که بازوی رسانه‌ای مقاومت حق و باطل است و باید صدای مظلومان جهان باشد و برای جهان روشنگری کند که این وظیفه بر دوش تک‌تک ما و همکاران رسانه‌ای‌ است. وی افزود: رسانه ملی ‌باید در داخل کشور روحیه نشاط و سطح آگاهی را ارتقا دهد و از همه ظرفیت‌های رسانه ملی، دستگاه‌های قضایی و تقنینی کشور بهره ببرد.
معاون صدای رسانه ملی با تأکید بر این‌که  کارهای اثربخشی که در حوزه دولتی کشور انجام شده است،باید در رسانه ملی با شفافیت به تصویر کشیده شود، گفت: توجه به تحول‌آفرینی در صنایع خلاق بر مبنای مدیریت صحیح با استفاده از ظرفیت منابع انسانی موجود در رسانه ملی ازجمله کارکردهای مهم رسانه ملی در دوره تصدی دکتر جبلی است.
 معاون صدای رسانه ملی در پایان از زحمات شبانه‌روزی دکتر علی‌عسکری و همه مدیران همراه و همکار ایشان قدردانی کرد و آرزوی صحت و سلامتی برای ریاست جدید سازمان داشت.

مردم صاحبان رسانه هستند
دکتر جبلی در این مراسم پشت میکروفن قرار گرفت و گفت: به همه همکاران و مدعوین خوشامد می‌گویم و به‌خصوص صاحبان رسانه که مردم هستند عرض ادب می‌کنم. به برادر عزیزم و استاد ارجمند دکتر علی‌عسکری بابت مجاهدت‌های مخلصانه‌شان در طول این سال‌ها خسته نباشید می‌گویم. ما در این مراسم خدمت مادر شهیدان بزرگوار خالقی‌پور و همچنین پدر شهید بزرگوار علی لندی و همچنین امام جمعه بزرگوار اهواز هستیم.
تغییر و تحول در مدیریت رسانه ملی بی‌تردید اگر مهم‌ترین اتفاق فرهنگی بعد از صدور بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری و ورود به ۴۰ ساله دوم انقلاب اسلامی نباشد، قطعا یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور است. این تغییر در صداوسیما در شرایطی با گام دوم انقلاب همراه شده که فرصت‌ها و تهدیدها هر دو و همزمان در حال اوجگیری است. از یک طرف جبهه حق است که در طول تاریخ بعد از اسلام چنین امکان عظیم و گسترده رسانه در اختیارش است که باید شاکر این نعمت باشیم و از طرف دیگر این نظام سلطه که در حمله به هویت ما و امنیت ما و معیشت ملت ما وحشی‌تر و هارتر از همیشه شده است. این آوردگاه ماست.

شکوه تاریخ ملت ایران در نیم‌قرن گذشته
در عرصه جهانی در جغرافیای منطقه و جهان از بالکان تا مدیترانه، از دریای سرخ تا خلیج‌فارس نفوذ معنوی ایران گسترش پیدا کرده و در منطقه غرب آسیا سودای خام خاور‌میانه صهیونیستی دفن شده است. ما و پیروزی‌های ما از خرمشهر تا تنگه هرمز، از عراق تا لبنان، از سوریه تا یمن گسترده شده.
ما امروز برای این‌که در تراز این جغرافیای پیروز مقاومت باشیم، برای عبور از پیچ تاریخی نیاز به آرش‌هایی داریم که مرزهای اندیشه و فکر و هنر ایران اسلامی را گسترش دهند و جان خودشان را در این راه بگذارند؛ نه آنهایی که ایران را مرعوب نشان می‌دهند. تاریخ ملت ایران در نیم‌قرن گذشته به اوج و شکوه خودش رسیده و هیچ‌گاه تا به این اندازه ما در تاریخ ایران عزیز قهرمان و حماسه‌ساز نداشتیم و البته فرصت بالقوه گفت‌ و‌ گو با میلیاردها انسان در شرق و غرب دنیا نداشتیم.

فیلسوفان بزرگ دنیا در پی کشف رویای ایرانی
رسانه ملی باید مرز‌گستر و بین‌المللی باشد؛ چرا که ایران همیشه در طول تاریخ برای جهان حرف‌های نو و الگوهای تازه داشته است. میهن سر‌افراز ما در گام دوم مسیر روشنی دارد و فیلسوفان بزرگ دنیا از رویای ایرانی سخن می‌گویند و در پی کشف این رویای ایرانی هستند. رویای ایرانی رویت ملکوتی است، رویکرد توحیدی است، یکتاپرستی است که ملت بزرگ ایران در طول تاریخ از آن بهره‌مند بوده است. رویای ایرانی پرورش ابر‌ انسان‌هاست. مثل سلمان‌ فارسی‌ها، ابن‌سیناها، خواجه‌نصیرها، فارابی‌ها، خوارزمی‌ها تا شهریاری‌ها، علیمحمدی‌ها، رضایی‌نژادها، احمدی‌روشن‌ها و فخری‌زاده‌ها.
امام عظیم‌الشان انقلاب، ۱۴ قرن پس از فروریختن ۱۴ کنگره از طاق کسری همان مکتبی را احیا کرد که پیامبر بنا گذاشتند تا از ریشه سلمان، چمران‌ها و سلیمانی‌ها شکوفا شوند. شهدایی که ما را به یک آرمانشهر بشارت می‌دهند. ما که رسانه هستیم باید به درک روشنی از این آرمانشهر برسیم و آن را برسانیم. هنر ما بازنمایی چشم‌انداز پیشین و شیرین و روایت زیبایی‌های زندگی ایرانی است که باید ترسیم کنیم.

هویت ما مزیت ماست
راه درازی در بازنمایی زیبایی‌های طبیعی و جغرافیایی ایران باقی است، چه برسد به شکوه معرفتی و افتخارات تاریخی ملت بزرگ ایران. امروز هم هر روز در جای‌جای ایران عزیز ما در شهر و روستا، در شمال و جنوب، در شرق و غرب، زن و مرد و پیر و جوان و خانواده و برادر و خواهر و کوچک و بزرگ در حال آفرینش زیبایی‌ها، مهربانی‌ها، همدلی‌ها و هوشمندی‌ها هستند و ما نباید از این آهنگ عقب بیفتیم. رسانه ملی جزئی از خانواده فرهنگ پرور ایرانی است. ما باید این هویت را بیابیم و آن را نمایش بدهیم.
اگر هویت تاریخی دینی انقلابی خود را نفی کنیم در هیچ رقابتی پیروز نخواهیم شد. هویت ما مزیت ماست. ما به عنوان رسانه ملی بزرگ‌ترین کنشگر اجتماعی در ایران امروز هستیم. باید پرچمدار استقلال و خلاقیت باشیم، نه نماد انفعال. وقتی به ظرفیت‌های عظیمی که در درون و بیرون سازمان هست نگاه می‌کنیم، امروز صداوسیما از انبوه همکاران مشتاق و مبتکر برخوردار است که برای شکوفاکردن قابلیت‌های خودشان دنبال میدان می‌گردند. من افتخار می‌کنم که از خانواده صدا‌و‌سیما هستم. از همین جا از رهبر عزیز و بزرگوار تشکر می‌کنم که بنده را مفتخر به اعتماد خود کردند و من را که عضوی از خانواده صدا و سیما بودم در این جایگاه گذاشتند.

درهای باز صدا و سیما به روی پیشکسوتان بازنشسته
با جلسات متعددی که در این دوهفته با کارشناسان و همکاران سازمان داشتم اطمینان پیدا کردم که ظرفیت‌های داخل سازمان برای تحول بسیار زیاد است. از جمله مهم‌ترین قابلیت‌های صدا و سیما این است که سازمان حرفه‌ای و پیشرفته است. در عین حال که سازمان تولید محتواست، می‌تواند و باید یک سازمان تصمیم‌گر و شتاب‌دهنده برای ظرفیت فرهنگی در سراسر کشور باشد. من از همین تریبون از همه نخبگان و فعالان فرهنگی، فکری و رسانه‌ای در کشور صادقانه می‌خواهم اینجا را خانه خودشان بدانند. همکاران پیشکسوتی که امروز خلعت بازنشستگی به تن کرده‌اند هم در زمره نخبگان و فعالان و ایده‌پردازان فرهنگی هستند و درهای صدا و سیما تا همیشه به روی آنها باز است و از همین امروز سامانه‌ای راه‌اندازی شده که امکان حضورشان است و می‌توانند به راحتی از آن عبور کنند تا از تجربه آنها استفاده شود.

شعار؛ رسانه هویت‌محور و عدالت‌گستر
شعار ما در این دوره «رسانه هویت‌محور و عدالت‌گستر» خواهد بود. هیچ برنامه‌ای نباید از شاخصه‌های هویتی، اندیشه‌های بومی و ملی و دینی و انقلابی جامعه ایران تهی باشد. برای این‌که رسانه ملی نشاط و امید و شادی را ترویج کند، باید دانشگاه هویت باشد و آوردگاه عدالت. عدالت‌ورزی و عدالت‌طلبی حتما در آوردگاه سختی ما را قرار خواهد داد که باید خودمان را آماده کنیم. مخاطب ما و ولی‌نعمت ما جمهور مردم هستند؛ نه اقشار خاص. جمهور و توده مردم یعنی همه آنهایی که حاج‌قاسم قهرمان ملی آنهاست. جمهور و توده مردم یعنی آنان که قدرشناس خط‌شکنان عرصه‌های خدمت و خطر هستند. چه مدافعان حرم و چه حافظان سلامت. جمهور و توده مردم جوانان جهادی هستند و ورزشکاران میدان جهاد. آنها که انقلاب کردند، در جنگ حماسه آفریدند و در تحریم خودشان را نباختند و از پیروزی‌ها حظ کردند. از فساد تلخکام شدند و با فسادستیزی به شوق آمدند. مخاطبان ما همه آنهایی هستند که در شهادت محسن حججی غمگین اما سربلند بودند و از پیروزی حسن یزدانی سرمست. رسانه‌ملی باید در خدمت این جمهور باشد. رسانه ملی باید آینه خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد. در نظام مقدس جمهوری اسلامی نظام و مردم یکی هستند. ما باید رسانه بیان خدمات نظام مقدس اسلامی باشیم، شعار ما این است که هیچ معضل مهمی نباید روی زمین باقی بماند و رسانه با تمام توان خودش باید سنگ صبور و مرهم دردهای این جمهور ارزشمند باشد. چه بسیار مشکلاتی که با حضور به موقع رسانه قابل پیشگیری است. چه بسیار مفسدان و قانون‌شکنانی که رسانه می‌تواند و باید خواب را در چشم آنها حرام کند. چه بسیارند مخاطبان مشتاقی از اقصی‌نقاط جهان که طالب شنیدن هویت دینی و انقلابی و رویای ایرانی هستند. رسانه ملی در دوره جدید محکوم به تحول است و تحول هم به ثبات نیاز دارد و هم تغییر. دهه‌ها شبکه استانی و برون مرزی رادیویی و تلویزیونی با هم‌افزایی هزاران بستر آماده در فضای مجازی همه زیرساخت‌هایی است که در اختیار ما هستند. اگر پیام، هوشمندانه تولید شود، می‌تواند از تمام فضاها استفاده کند و فضای مجازی می‌تواند به کمک ما بیاید و همراه ما باشد. چشم امید من در این دوره تحولی جدید به همکارانی است که ۳۰ سال از آنها آموختم. همچنان همکارانی که به هر دلیل موجه و غیرموجه حضورشان در این رسانه از آنها دریغ شده است.

تبدیل رسانه ملی به رسانه‌ای توسعه محور
علی‌عسکری، رئیس سابق صدا و سیما از سخنرانان این مراسم بود که در جایگاه قرار گرفت و با اشاره به نبرد همه‌جانبه صدا وسیما مقابل هجمه رسانه‌های معاند گفت: وقتی من وارد سازمان شدم زمان ویژه و سازمان در معرض سختی‌های خاصی بود. سازمان و کشورمان از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و دیگر رسانه‌ها در معرض بزرگ‌ترین جنگ رسانه‌ای قرار گرفته بود. در درون هم با نامهربانی‌های دولت شرایط ویژه‌ای برای سازمان ایجاد شده بود. در آن شرایط بنده در خدمت دوستان در سازمان آمدم.
وی در ادامه توضیحاتی درباره عملکردش در این پنج سال ارائه داد: باید برای تغییر شرایط چابک و سریع اقدام می‌کردیم، اولین اقدام ما این بود که باید مرجعیت رسانه از طریق برنامه‌های شاخص حفظ شود. ما به قله‌ها کار داشتیم و باید غنی‌سازی اندیشه‌ای اتفاق می‌افتاد. بحث مهندسی شبکه‌ها را سامان دادیم. دشمن بر این باور بود که صدا و سیما زمین خواهد خورد، در سال اولی که من آمدم ۱۰۰ شبکه ماهواره‌ای ایجاد شد و می‌خواستند سهم خود از افکار عمومی را بگیرند از سوی دیگر دولت پهنای باند را بدون برنامه افزایش داد.
رئیس سابق صدا‌ و‌ سیما همچنین افزود: سریال‌سازی مهم‌ترین گونه رسانه‌ای جهان است. زمانی که آمدم مجموعه‌سازی ما رو به رکود بود و در شبکه‌های ماهواره‌ای گفته بودند ما ۱۰۰ سریال با عوامل ایرانی می‌سازیم. تبلیغات و بازرگانی به شبکه‌های ماهواره‌ای رفته بود، ما در این باره مقابله کردیم و موفق شدیم.
وی با اشاره به جریان افتادن برخی سریال‌ها نیز عنوان کرد: رسانه‌ ملی در این دوران به رسانه‌ای توسعه محور و پیشرفت مدار تبدیل شد. به جریان افتادن مجموعه‌های «حضرت موسی» و «سلمان فارسی» از اتفاقات بسیار خوب بود که امیدوارم ادامه پیدا کند. در این دوران ۱۷۲ مجموعه تلویزیونی تولید و پخش شده‌ است که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.
علی‌عسکری افزود: جوانگرایی کار بزرگی بود که شروع کردیم و از تمام مدیران سازمان خواستیم جوانان مؤمن، انقلابی و خوش‌ذوق معرفی کنند. ما گفتیم نه کسی را جذب و نه اخراج می‌کنیم. اما نخبگان جذب خواهند شد و کار عظیمی اتفاق افتاد. اینها نهال‌هایی هستند که در آینده کارهای جهانی رقم خواهند زد.
رئیس سابق رسانه ملی گفت: رهبر انقلاب گفتند در زمینه فضای مجازی فعالیت کنید و ما کار جانانه کردیم که تأسیس و فعالیت ساترا یکی از این دستاوردها بود. همچنین در رسانه ملی نهضت تولید محتوا اتفاق افتاد و یکی از نمونه‌های آن توفیق در انتخابات بود، تلویزیون تعاملی که قله آن تلویزیون با ۱۶ میلیون ثبت‌نام از دیگر اقدامات است. امروز تمام عمل‌کنندگان اقتصادی پشت صف هستند که قراردادهای میلیاردی ببندند که صدا و سیما آنها را تبلیغ کند.
رئیس سابق رسانه ملی در ادامه سخنانش از افزایش مخاطبان صدا و سیما به ۸۰ درصد خبر داد و گفت:‌ در این زمان مرجعیت رسانه و خبر احیا شد و امروز احوال رسانه خوب و به پایداری رسیده‌است و ما شاکر خدا هستیم.
وی در پایان هم گفت: من یک معلم کوچک دانشگاه هستم و در کنار شما خواهم بود. برای آقای جبلی نیز آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم بتواند همه آنچه رهبر انقلاب خواستند محقق کند. به آقای جبلی توصیه می‌کنم در شورای سیاستگذاری ماه‌ها درباره طرح تحول صحبت کردیم و درباره قانون سازمان صدا و سیما هم اقدامات خوبی انجام شده‌ است؛ تلاش شود در آینده با قانونی جامع‌تر بتواند کار خود را جلو ببرد.

فرهنگ دفاع مقدس تنها فرهنگ برای رهایی از مشکلات است
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم سخنانی را ایراد کرد. البته پیش از صحبت‌های او، وله‌ای از شهید بزرگوار سردار سلیمانی به نمایش درآمد.
قالیباف ابتدای صحبت‌هایش گفت: از باب وظیفه و ادب جا دارد که از دوست صمیمی و عزیز خودم آقای علی‌عسکری که بیش از سه دهه سابقه رفاقت و همکاری با هم داریم به جهت زحماتی که در دوره خدمت‌شان در صداوسیما داشتند، به سهم خودم تقدیر و تشکر می‌کنم. همچنین خیرمقدم به آقای جبلی دارم و آرزوی موفقیت برای برادر عزیز و رزمنده و همسنگر و همرزم خودم در دوران دفاع مقدس.
وی ادامه داد: با توجه به سابقه ایشان در این سازمان از سردبیری تا سطوح مختلف و امروز هم در رأس سازمان توفیق خدمت پیدا کردند و رهبر معظم انقلاب به ایشان اعتماد کردند و در این شرایط حساس کشور این مسؤولیت خطیر را به این برادر متدین و کارشناس و از همه مهم‌تر برخاسته از درون سازمان صدا و سیما منصوب شدند آرزوی موفقیت دارم.
قالیباف خطاب به دکتر جبلی عنوان کرد: خیلی صریح و روان به‌ عنوان یک برادر و تصویری که از شما در دوران جبهه دیدم عرض می‌کنم که ما بپذیریم بعد از دوران دفاع مقدس اشتباه کردیم. این کشوری که از قبل از اسلام تا بعد از اسلام  و تا تاریخ ایران بوده موحد و خداپرست بوده و بعد هم در سایه اسلام، مکتب قرآن و اهل بیت بوده و امامی که با اندیشه سیاسی خودش این انقلاب را به پیروزی رساند در روزی که دین در حاشیه و در غربت بود، مسلمین در دنیا عزتی نداشتند. این امام آمد و اسلام را از کنج حجره‌ها به میدان آورد. این شهدا و این فرهنگ خداباوری و مردم‌باوری و خودباوری باعث پیروزی انقلاب اسلامی شد.
وی همچنین افزود: آن قوم تمام‌نمای دفاع مقدس نشان داد که تنها الگویش موفقیت ما همان موفقیت پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس است. این الگوی ماست. ما هر راه دیگری را برویم، بیراهه رفته‌ایم.
وی بار دیگر دکتر جبلی و خانواده شهدا و جانبازان را خطاب قرار داده و گفت: ما امروز میراث‌خوار این فرهنگ نیستیم؛ بلکه میراث‌دار دوران دفاع مقدس هستیم.
وی با یادی از دوران دفاع مقدس و خاطرات مشترک با دکتر جبلی در دوران جنگ گفت: امروز بهای جمهوری اسلامی و عزت آن به‌گونه‌ای است که همه قدرت آمریکا را در منطقه به زمین کشیده و به زمین زده است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد: امروز بپذیریم که ما در اداره کشور برای حل مشکلات‌مان مسیر دفاع مقدس را عوض کردیم و یک مسیر دیگری را رفتیم.
قالیباف همچنین افزود: امام از دو دانشگاه نام بردند. فرمودند دفاع مقدس و جنگ دانشگاه است و همچنین فرمودند صداوسیما هم دانشگاه است. این دانشگاه باید پا در جای پای دانشگاه دفاع مقدس بگذارد تا در این جنگ رسانه‌ای پیروز شویم. نقش صدا و سیما در موفقیت کشور و در خود اداره کردن کشور نقش بی‌بدیلی است. در این جنگ رسانه‌ای نابرابر امیدوارم که آقای جبلی با همان فرهنگ دفاع مقدس بتوانند با اخلاص و تلاش و مجاهدت نشان بدهند که فرهنگ دفاع مقدس تنها فرهنگ رهایی‌بخش برای عزت ما و دنیا و آخرت ما و استقلال ماست.

در حاشیه مراسم
در بدو ورود، با دانش‌آموزان نوجوانی مواجه شدیم که به همراه سرپرست‌شان برای اجرای یک سرود آمده بودند. بچه‌هایی که مقابل گیت ورودیه سالن ایستاده بودند و با هیجان به رفت‌ و آمد مدعوین نگاه می‌کردند. کاملا مشخص بود که برای اجرای این مراسم اشتیاق دارند اما به دلیل این‌که در زمان‌بندی با مشکل مواجه شدند این گروه نتوانستند سرودشان را اجرا کنند.
پس از صحبت‌های معاون صدا، وله‌ای از سفر دکتر علی‌عسکری به سوریه و همچنین آیین تکریم و معارفه وی در سال ۹۵ پخش شد. در ادامه به کارنامه کاری و دستاوردهای دوران ریاست ایشان و اتفاقات مهمی که در این پنج سال در صدا و سیما رخ داده اشاره شد.
در بخشی از مراسم، محمد معتمدی روی صحنه آمد و پیش از این‌که قطعه «مژده باران» را اجرا کند، به درخواست یراق‌بافان، مجری برنامه با پخش تصاویری از حرم مطهر رضوی روی نمایشگر ابیاتی را به‌ صورت زنده اجرا کرد و مورد تشویق حضار قرار گرفت. پس از آن هم وله‌ای از سفر دکتر جبلی به جنوب ایران پخش شد که در آن مردم خوزستان بی‌واسطه با رئیس سازمان صدا و سیما درد دل کرده و خواسته‌هایشان را بیان کردند و دکتر جبلی هم در کمال آرامش به صحبت‌های آنان گوش می‌کرد و این امیدواری را به آنها می‌داد که قطعا رسانه زبان آنها خواهد بود. سپس در بخش دیگری از این وله تصاویری از دوران جبهه و خبرنگاری و مسؤولیت‌های مختلفی که وی در این سال‌ها بر عهده داشته پخش شد.
در این مراسم جمعی از تهیه‌کنندگان، کارگردانان، مجری‌ها و برنامه‌سازان و شعرا حضور داشتند. از داوود میرباقری، کارگردان سریال «مختارنامه» گرفته که بسیار مورد توجه مدعوین قرار گرفت و در جایگاه ویژه‌ای هم نشست، تا محمدرضا ورزی کارگردان و نویسنده، اقبال واحدی و جواد خیابانی مجری و مفسر، هوشنگ توکلی کارگردان و بازیگر، زینب تقوایی و محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده و داریوش فرضیایی مجری کودک و نوجوان، امیری اسفندقه شاعر و محیا اسناوندی مجری و ... .
در پایان مراسم، مجری از مادر شهیدان خالقی‌پور دعوت کرد روی صحنه بیاید و در کنار ریاست سازمان بایستد که به احترام این مادر همه حضار ایستادند و وی را تشویق کردند. آن‌هم سالن بزرگی که مملو از جمعیت بود و حتی عده‌ای جایی برای نشستن نداشتند.
 
جام جم - زینب علیپور تهرانی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها