آژانس مرزبانی و گارد ساحلی اتحادیه اروپا با اشاره به شرایط افغانستان، اعلام کرد که میزان مهاجرت غیرقانونی به این قاره در سال جاری رشد قابل توجهی داشته است.
کد خبر: ۱۳۳۲۲۷۴

به گزارش جام جم آنلاین، «فرانتکس» آژانس مرزبانی و گارد ساحلی اتحادیه اروپا در خبری اعلام کرد که این اتحادیه شاهد افزایش ۵۹ درصدی عبور غیر مجاز از مرزها در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته بوده است.

مطابق آخرین برآوردها، در ماه جولای، اتحادیه اروپا شاهد ۱۷ هزار و ۳۰۰ مورد عبور غیرقانونی از مرزها که ۳۳ درصد بیشتر از زمان مشابه در سال گذشته است، بود.

همچنین تعداد ۱۴ هزار و ۶۰۰ مهاجر غیر قانونی نیز در ماه ژوئن ثبت شده است. طی سال جاری در مجموع تعداد ۸۲ هزار عبور غیرقانونی از مرزها ثبت شده است که نشان از افزایش ۵۹ درصدی این موارد نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۲۰ دارد.

مطابق اعلام این آژانس، مسیر مدیترانه مرکزی دارای بالاترین میزان عبور غیرقانونی از مرزها در ماه جولای است و مسیر بالکان غربی نیز در جایگاه دوم قرار می گیرد.

طبق اعلام فرانتکس، مسیر مذکور شاهد ۷ هزار و ۶۰۰ مورد عبور غیرقانونی بوده است که این تعداد مجموع عبورهای غیرقانونی را در امسال به عدد ۳۰ هزار و ۸۰۰ افزایش می دهد که نشانگر رشد ۹۶ درصدی نسبت به سال گذشته است. بخش اعظم این مهاجران غیرقانونی نیز از کشورهای تونس، بنگلادش و مصر بوده اند.

جدای از این، ۷ هزار و ۳۵۰ مورد عبور غیرقانونی از طریق دریا به سمت اسپانیا نیز در سال جاری ثبت شده است که تقریبا با روند سال گذشته مطابقت دارد که حاکی از رشد ۱۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته در مسیر آفریقای غربی است.

شرق مدیترانه و یونان تنها مناطقی هستند که کاهش میزان مهاجرت های غیر قانونی را شاهد بوده اند که با تعداد ۹ هزار عبور غیرقانونی سال جاری نسبت به ۱۳ هزار و ۳۷۰ مورد سال گذشته از کاهش ۳۳ درصدی حکایت دارد.

اخیرا و همزمان با پیشروی نیروهای طالبان در بخش‌های مختلف افغانستان و سقوط پی در پی مراکز ولایات به دست این نیروها، شمار زیادی از شهروندان افغانستان با ترک خانه و کاشانه خود و به امید دریافت پناهندگی رهسپار قاره سبز اروپا شده اند.

پیشتر و در همین ارتباط، شش کشور اتریش، دانمارک، بلژیک، هلند، یونان و آلمان در نامه‌ای مورخ پنجم آگوست ۲۰۲۱ خطاب به کمیسیون اروپا نوشتند: توقف اخراج [پناهجویان] یک پیام اشتباه را می‌رساند و احتمالاً شهروندان افغان بیشتری را به ترک خانه خود به سمت اتحادیه اروپا تشویق می‌کند. به همین دلیل از شما و تیم شما در کمیسیون درخواست می‌کنیم که روند گفتگوها با دولت افغانستان در مورد نحوه بازگرداندن [پناهجویان] به افغانستان در ماه‌های آینده را شدت بخشند.

دفتر سخنگوی وزارت کشور آلمان بعدا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «هورست زیهوفر» وزیر کشور آلمان دستور تعلیق موقت اخراج اجباری پناهجویان افغانستان به دلیل وخامت شدید وضعیت امنیتی در کشورشان را صادر کرده است، اما اتریش اعلام کرده که همچنان سیاست خود را در اخراج افغان‌هایی که درخواست پناهندگی آنها مورد قبول واقع نشده است، ادامه می‌دهد.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها