صدر اعظم آلمان ضمن همراهی با روسیه در استقبال از پیشرفت پروژه خط لوله نورد استریم ۲، متذکر شد که اختلافات با آمریکا در این زمینه پابرجا هستند.
کد خبر: ۱۳۲۸۰۰۸

به گزارش جام جم آنلاین، مسکو و برلین روز پنجشنبه علی‌رغم مخالفت‌های آمریکا، از تداوم پروژه گازرسانی روسیه به اروپا، استقبال کردند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن»، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در نشستی خبری گفت، با وجود تلاش‌ آمریکا برای سیاسی کردن پروژه نورد استریم ۲، این خط لوله به‌زودی کار خود را آغاز خواهد کرد.

این دیپلمات روس گفت: «با وجود تصمیمات عجیبی که طی مذاکرات آلمان و آمریکا، تحت فشار ایالات متحده گرفته شده است، آن‌ها قادر نیستند واقعیت عینی ساخت این تأسیسات بزرگ را تغییر دهند».

زاخاروا متذکر شد، روسیه اطمینان دارد که پروژه نورد استریم ۲ عملکرد قابل اتکایی خواهد داشت و انرژی مقرون به صرفه‌ای را به مشتریان اروپایی تحویل خواهد داد که موجب تقویت امنیت انرژی در این قاره می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود، به نظر می‌رسد واشنگتن با ایجاد اخلال در عملیاتی شدن این خط لوله، منافع ژئوپولیتیک و اقتصادی خود را دنبال می‌کند اما این پروژه برای اروپا سود آور بوده و مسکو با سیاسی کردن آن مخالف است.

این مقام روس در ادامه گفت: «بیانیه مشترک آلمان و ایالات متحده این مسئله را برای ما روشن کرد که چه کسی قصد دارد توسعه مجموعه سوخت و انرژی اوکراین را کنترل کند».

از سوی دیگر «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نیز اعلام کرد توافق با دولت آمریکا بر سر این پروژه خط لوله جنجالی، قدم خوبی محسوب می‌شود اما اختلافات برلین و واشنگتن در خصوص این مسئله «همچنان پابرجا هستند و ما این را در واکنش‌های صورت گرفته مشاهده کرده‌ایم».

مرکل گفت، این اقدام تلاشی برای ایجاد وضعیتی مشخص میان آلمان و آمریکا است که باید حالت اجرایی نیز به خود بگیرد و این مسئله نیز بسیار مهم است که اوکراین کشوری برای انتقال گاز باقی بماند اما این انرژی برای قرار دادن کی‌یف در شرایط دشوار مورد استفاده قرار نگیرد.

صدراعظم آلمان افزود، روسیه تصریح کرده است که از این خط انتقال انرژی به‌عنوان «اسلحه» استفاده نخواهد کرد.

مرکل با اشاره به احتمال اعمال تحریم علیه مسکو گفت: «ما روی حرف روسیه حساب کرده‌ایم اما کاملاً هم بی‌دفاع نیستیم».

این مقام آلمانی روز چهارشنبه در سفر به آمریکا در بیانیه مشترکی با «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور تأکید کرد که روسیه حق ندارد از خط لوله نورد استریم ۲ به عنوان ابزاری علیه اوکراین استفاده کند.

«جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه درباره دیدار مرکل و بایدن گفته بود: «[دولت آمریکا] به طور شفاف بیان کرد که این [پروژه] یکی از نقاط گفتگو بود و رئیس جمهور [آمریکا] در نظر داشت درباره این واقعیت صحبت کند که نگرانی‌هایی درباره تهدیدات این پروژه برای امنیت انرژی اروپا وجود دارد، امنیت اوکراین و شرکا ومتحدان ناتو در شرق [اروپا] را به خطر می‌اندازد».

ساکی در ادامه گفت: «او (بایدن) به تیم خود دستور داد با تیم او (مرکل) همکاری کنند تا ببینند چطور می‌توانند به این نگرانی‌ها رسیدگی کنند. گرچه هنگامی که این دولت وارد کاخ سفید شد، نود درصد این پروژه تکمیل شده بود».

نشریه «پالتیکو» نیز نوشت در بحبوحه مذاکرات سنگین میان برلین و واشنگتن درباره تکمیل پروژه نورد استریم ۲، دولت بایدن از اوکراین درخواست کرده در این‌باره سکوت کرده و اعلام مخالفت نکند.

این نشریه به نقل از افراد مطلع نوشت، دیپلمات‌های آمریکایی به همتایان اوکراینی خود هشدار داده‌اند، اعلام مخالفت علنی با توافق آمریکا و آلمان در مورد این پروژه، ممکن است به روابط کی‌یف و واشنگتن لطمه وارد کند.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها