مسؤولان و کارشناسان حوزه واکسن در دیدار با رئیس‌جمهور منتخب از سرعت گرفتن روند واکسیناسیون گفتند

خبرهای امیدوارکننده از واکسیناسیون

افزایش دسترسی وزارت بهداشت و درمان به واکسن باعث شده از چند روز پیش روند واکسیناسیون عمومی سرعت بگیرد.‌ به‌گواه اخبار و شواهد تعداد قابل‌توجهی واکسن در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار گرفته و آن‌طور که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید: «شش‌میلیون دوز واکسن دیگر هم در راه است.» از سوی دیگر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هم اعلام کرد: «بیش از سه میلیون دوز واکسن برکت در حال تحویل به وزارت بهداشت است».
کد خبر: ۱۳۲۷۱۶۰
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم؛ خبر‌های امیدوارکننده محدود به این‌ها نیست و نشست دیروز رئیس‌جمهور منتخب با مسئوولان و کارشناسان حوزه واکسن کرونا هم بسیاری را امیدوار به تغییر در روند کنونی واکسیناسیون کرده است. همزمانی این اتفاقات در یک روز در حالی است که نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در هفته گذشته نشان می‌داد: «۲۶ درصد از ایرانی‌ها فکر می‌کنند هیچ‌وقت نوبت واکسن کرونای آن‌ها فرانمی‌رسد.»
 
واقعیت تلخی که برآمده از تحقق نیافتن وعده‌های واکسیناسیون بود، حالا، اما به نظر می‌رسد شرایط تغییر کرده است، چرا که دیروز نیز حسن روحانی اعلام کرد: «طی یکی دو هفته آینده ۱۰ میلیون دوز واکسن کرونا تزریق خواهد شد.»

به باور برخی رفتارشناسان، بی‌توجهی شهروندان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی برآمده از تحقق نیافتن وعده‌های دولتمردان است؛ آن‌ها معتقدند مردم به نوعی از خلف‌وعده‌ها دلزده شده‌اند و دیگر توجهی به توصیه‌های بهداشتی از سوی مراجع بهداشتی نمی‌کنند.
 
همین حالا که تهران به همراه ۱۶۹ شهر دیگر در وضعیت قرمز قرار دارد هم طبق گفته‌های سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان به ۴۸ درصد رسیده است! اما براساس آنچه از شواهد برمی‌آید می‌توان گفت تغییراتی در رابطه با روند واکسیناسیون در حال اتفاق است.
 
هفته گذشته وزیر بهداشت وعده داده بود از شنبه روزانه ۵۰۰ هزار نفر واکسینه خواهند شد؛ این تعداد در روز شنبه موعود سعید نمکی براساس آمار‌های خود وزارت بهداشت فقط شامل ۱۱ هزار نفر شد! اما حالا آن‌طور که علیرضا رئیسی می‌گوید: «میزان واکسیناسیون از مرز ۲۵۰ هزار تزریق روزانه هم عبور کرده است» و همچنان در حال افزایش است. اتفاقی که شاید از حجم ۲۶ درصد مردم ناامید از واکسیناسیون به شکل قابل‌توجهی بکاهد.
 
واکسیناسیون به روایت آمار

در رابطه با آمار‌های واکسیناسیون عدد ثابتی را نمی‌توان عنوان کرد و باید با ذکر حدود به آن اشاره کرد. حسن روحانی دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا این عدد را «بیش از هفت میلیون دوز واکسن» اعلام کرده است. وزارت بهداشت دیروز مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور را هشت میلیون و ۱۴۳ هزار و ۴۰۶ دوز دانست.
 
آن‌طور که رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت، علاوه بر هفت میلیون تزریق شده دو میلیون دیگر هم توزیع شده است و در این هفته نیز حدود هفت میلیون دوز دیگر وارد کشور می‌شود.» این‌ها را باید اضافه کنیم به یک میلیون واکسن داخلی که از مردادماه می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
 
همان‌روز علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم اعلام کرد: «در زمینه تامین واکسن برای سنین ۶۰ سال به بالا هم واکسن لازم برای دوز اول و دوم در اختیار است و تاکنون ۲/۱۱ میلیون دوز واکسن بین استان‌ها توزیع شده است.» براساس این گفته‌ها حسن روحانی وعده داده است، در یکی دو هفته آینده حدود ۱۰ میلیون دوز واکسن می‌توانیم در دسترس داشته باشیم و تزریق آن طی چند هفته می‌تواند انجام گیرد.»

بنابراین می‌توان گفت شرایط واکسیناسیون در کشور بهتر نیز خواهد شد، چرا که دیروز رئیس‌جمهور منتخب با مسؤولان و کارشناسان حوزه واکسن و واکسیناسیون دیدار کرد.

حمایت از تولیدکنندگان داخلی واکسن

آسیب‌شناسی واکسیناسیون در کشور از این حکایت دارد که برخی مشکلات این حوزه ناشی از سوءمدیریت است؛ به همین دلیل نیاز است که مدیران کارآمدی در این خصوص به‌کار گرفته شوند و حمایت‌های جدی‌تری از تولیدکنندگان واکسن داخلی شود.

این درحالی است که دیروز ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب نیز در نشستی با مسؤولان و کارشناسان حوزه واکسن و واکسیناسیون کرونا به این مسائل پرداخت. او گفت:» ورود متخصصان داخلی به عرصه تولید واکسن کرونا که قابل رقابت با انواع واکسن خارجی باشد، باعث افتخار است.»

رئیس‌جمهور منتخب با بیان این‌که اقدامات لازم در زمینه مبارزه با بیماری کرونا باید بدون معطلی و بی‌وقفه پیگیری شود، ادامه داد: «بی‌تردید آنچه تاکنون در زمینه واکسیناسیون انجام شده لازم بوده، اما قطعا کافی نیست و اعداد و ارقام موجود نباید ما را قانع کند.»

حجت‌الاسلام رئیسی عنوان کرد: «امروز با همت متخصصان کشورمان، دانش تولید واکسن کرونا بومی شده و باید گسترش یابد و دولت هم خود را موظف می‌داند در این زمینه حمایت‌های لازم و واقعی را انجام دهد.»

رئیس‌جمهور منتخب حمایت عملی از شرکت‌ها و تولیدکنندگان واکسن کرونا را مورد تاکید قرار داد و گفت:نوع حمایت‌ها نباید در حد حرف باشد و دولت سیزدهم ضمن دقت و تسریع در صدور مجوز‌های لازم، اختصاص اعتبارات و بودجه به این مهم را در اولویت قرار می‌دهد.» به گفته او، ملاک و محور اصلی، تولید داخلی واکسن و حمایت از تلاش متخصصان ایرانی در این زمینه است که باید به‌دقت و سرعت، مشکلات و موانع موجود در این مسیر برطرف شود.
 
البته درکنار تولید داخل باید خرید واکسن خارجی معتبر هم باسرعت پیگیری شود.

رئیسی همچنین با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون عمومی و تاثیر آن بر زندگی روزمره، معیشت و اقتصاد عنوان کرد: «آرامش خاطر و مصونیت‌بخشی مردم برای ورود به فصل پاییز و زمستان اهمیت ویژه‌ای دارد، لذا باید با استفاده از تمام ظرفیت‌ها زمان واکسیناسیون عمومی را کاهش دهیم.»

رئیس‌جمهور منتخب با اشاره به این که آیا آنچه تاکنون انجام شده نهایت استفاده از ظرفیت کشور در راستای واکسیناسیون است، اعلام کرد: «به‌نظر بنده این طور نیست و ظرفیت‌های زیادی در عرصه تولید و واردات وجود دارد که باید فعال شود و در این زمینه اختصاص بودجه و انجام حمایت لازم از طرف دولت دارای اولویت است.»

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، حسین علی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر و علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور از جمله حاضرین در نشست دیروز بودند.

کووایران برکت؛ بر عهد خود وفاداریم

جوسازی‌های رسانه‌ای و حاشیه‌های بسیار پیش‌آمده برای واکسن داخلی هم دیروز با اظهار نظر صریح رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) روبه‌رو شد و آن طور که محمد مخبر اعلام کرد ستاد اجرایی همچنان بر عهد خود در تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن کووایران برکت تا پایان شهریور به مردم ایران وفادار است.
 
محمد مخبر ادامه داد: «خط تولید واکسن کوو ایران برکت به هیچ وجه مشکلی ندارد و به صورت شبانه‌روزی درحال تولید واکسن است و شایعات در خصوص کمبود مواد اولیه واکسن هم کاملا کذب و بی‌اساس است.» او همچنین از آماده‌شدن خط دوم تولید واکسن در کارخانه شفافارمد خبر داد و بیان کرد: «این خط در حال گذراندن تست‌های نهایی است و با راه‌اندازی آن از اوایل مرداد، هفته‌ای بیش از دو میلیون دوز واکسن برکت تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد.» آن طور که از حرف‌های رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) می‌توان متوجه شد تا پایان این هفته نیز حدود ۹۰۰ هزار دوز واکسن برکت از سوی ستاد اجرایی تحویل وزارت بهداشت می‌شود.
 
معلمان در نوبت واکسن

براساس گزارش وزارت بهداشت و درمان کشور، دیروز ۱۷۵ نفر دیگر در کشورمان به دلیل کرونا جان‌باخته‌اند، حالا شمار جانباختگان این بیماری طبق آمار‌های رسمی تا روز گذشته به ۸۶ هزار و۹۶۶ نفر رسیده است. بیش از ۱۵ هزار مبتلای جدید هم شناسایی شده و این در حالی است که فقط دو میلیون و ۲۵۲ هزار و ۲۱ نفر هردو دوز واکسن را زده‌اند. وضعیت مراکز درمانی هم به خصوص در تهران وخیم است.
 
مینو محرز، عضو کمیته عملی مقابله با کرونا می‌گوید: «باید ببینید که پشت بخش‌های آی‌سی‌یو چه خبر است، همراهان بیماران منتظرند تا تخت خالی شود و بتوانند بیمارشان را بستری کنند.» مراجعه به بیمارستان‌ها خانوادگی شده و از کودک تا جوان و سالمند به سویه دلتای کرونا مبتلا شده‌اند.
 
در این میان با توجه به وضعیت برخی استان‌ها و شهر‌ها سن واکسیناسیون هم کاهش داشته است به عنوان مثال در برخی استان‌ها مانند خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی واکسیناسیون افراد ۵۰ سال به بالا آغاز شده است.
 
همین دیروز به نقل از معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام شد واکسیناسیون گروه سنی ۴۵ سال در سیستان و بلوچستان در دستور کار قرار گرفته است. سخنگوی ستاد مقابله با کرونا نیز عنوان کرد: «واکسیناسیون در جزایر خلیج فارس به جز قشم و کیش برای ۱۸ سال به بالا انجام خواهد شد.»
 
بر اساس گفته‌های سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، واکسیناسیون عشایر هم از ماه آینده آغاز خواهد شد و معلمان و اساتید هم مرداد ماه وارد چرخه واکسیناسیون خواهند شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها