بنیانگذار شرکت ویرجین گلکتیک تا مرز به فضا رفت و برگشت

چرا تحقق رویای آقای برانسون مهم است؟

یکشنبه 20 تیر، حوالی ساعت 19 به وقت ایران، پایگاه عملیاتی شرکت ویرجین گلکتیگ در نیومکزیکو، ایالات متحده.
کد خبر: ۱۳۲۶۵۸۳

ریچارد برانسون 71ساله، کارآفرین و میلیاردر مشهور بریتانیایی و بنیانگذار مجموعه شرکت‌های ویرجین، همراه با دو خلبان و سه خدمه دیگر سوار هواپیمای مجهز به راکتی که مهندسان شرکت خودش ساخته‌اند قرار است به آرزویی که از کودکی در سر داشته برسد: سفر به فضا، دیدن کره‌زمین از افقی بسیار بالاتر از پروازهای معمول و تجربه بی‌وزنی! این شاید بزرگ‌ترین آرزوی هر کارآفرینی باشد که روزی بتواند رویاهای بزرگ خود را زندگی کند.

چرا تحقق رویای آقای برانسون مهم است؟

او یکشنبه با فضاپیمای یونیتی22 که سوار هوانورد عظیمی است، نخست تا ارتفاع حدود ۱۵کیلومتری سطح زمین بالا رفت و سپس با جداشدن از هواگرد و روشن‌شدن موتور راکتی که پشت فضاپیما نصب شده بود به سوی ارتفاعات بالاتر شتاب گرفت.

آنها تا ارتفاع 88کیلومتری سطح زمین پرواز کردند. طبق استانداردهای ایالات‌متحده بالاتر از 80کیلومتری سطح زمین، فضا محسوب می‌شود اما اگر تعریف رایج در میان اهالی صنعت فضا یعنی خط کارمن در 100کیلومتری زمین را در نظر بگیریم در این صورت باید بگوییم ریچارد برانسون تا نزدیکی مرز فضا در این سفر پیش رفته است.

او با این هواپیمای مجهز به راکت، تا بیش از سه‌برابر سرعت صوت شتاب گرفت و آن‌قدر بالارفت که توانست آسمان را سیاه ببیند، گردی زمین از پنجره‌های هواپیما به‌خوبی قابل مشاهده باشد و برای دقایقی در کنار خدمه این پرواز فضایی، بی‌وزنی را در مدار زمین احساس کند.

اکنون می‌توان در صفحه‌ای از کتابچه تاریخ فضا نوشت: «در 20 تیر 1400 نخستین‌بار فضانوردی به نام ریچارد برانسون توانست با تکیه بر سرمایه شخصی و با فضاپیمایی که در شرکت خودش توسعه داده بود راهی مرزهای فضا شود.»

ریچارد برانسون در عمل نشان داد از این پس برای سفر به فضا دیگر لازم نیست حتما پای یک سازمان دولتی نظیر ناسا، اسا، آژانس فضایی روسیه و ... در میان باشد.

چرا تحقق رویای آقای برانسون مهم است؟

از روزگاری که دامنه رقابت‌های فضایی ابرقدرت‌های شرق و غرب به فضا کشیده شده بود، به زمانه‌ای رسیده‌ایم که ابرقدرت‌های خصوصی کسب‌وکار در جهان برای عبور از مرزهای فضا رقابت می‌کنند. او حالا می‌گوید با این موفقیت در پروازش به مرز فضا، امیدوار است از سال آینده، صدها هزار نفر بتوانند چنین سفری را با خرید بلیت پروازهای ویرجین‌ گلکتیک تجربه کنند.

اما قصه رقابت میلیاردرها برای سفر به فضا به اینجا ختم نمی‌شود. درست یک هفته دیگر در 29 تیر، جف بزوس، از ثروتمندترین مردان جهان و مالک شرکت مشهور آمازون قرار است همراه با برادرش، یک زن فضانورد 82ساله و یک میلیاردر دیگر که برای صندلی چهارم فضاپیمای نیوشپرد شرکت بلو اوریجین مبلغ 28میلیون دلار پرداخته است راهی فضا شود.

این آغاز راهی است که نشان می‌دهد فناوری فضا و فضانوردی از حوزه اقتداری و تبلیغاتی برای حکومت‌ها به حوزه‌ای کاربردی و کاملا اقتصادی تبدیل شده است.

بدون شک شرکت‌ها و ملت‌هایی که زودتر مفهوم این تحول فناورانه را درک کنند و از امروز برای بهره‌مندی از مزایای اقتصادی فضا برنامه‌ریزی کنند، سهم بیشتری از سودهای کلان این حوزه در آینده خواهند برد.

کاظم کوکرم - دبیر گروه دانش / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها