بنیانگذار شرکت ویرجین گلکتیک تا مرز به فضا رفت و برگشت

چرا تحقق رویای آقای برانسون مهم است؟

صبحدم این روزها، زمان مناسبی برای رصد نزدیکترین سیاره به خورشید است

عطارد در تیررس

در بین پنج سیاره درخشان منظومه شمسی که با چشم غیرمسلح دیده می‌شوند، رؤیت عطارد از همه دشوارتر است؛ سیاره‌ای که از همه به خورشید نزدیک‌تر است، از دید ما زمینیان همواره حوالی آفتاب پرسه می‌زند و غالبا در شامگاه، دقایقی پس از غروب آفتاب یا در صبحگاه، اندکی پیش از طلوع خورشید می‌توانیم در روشنایی افق جست‌وجویش کنیم.
کد خبر: ۱۳۲۴۸۳۷

امروز 14 تیر 1400، عطارد از موقعیت سیاره زمین در بیشترین فاصله زاویه‌ای از خورشید دیده می‌شود و از این رو در صبحدم این روزها، عطارد حدود 75 دقیقه زودتر از خورشید طلوع می‌کند و فرصت کافی داریم تا این سیاره تیزپای منظومه شمسی را با چشم غیرمسلح یا با تلسکوپ رصد کنیم.

عطارد از نظر جابه‌جایی در طول یک شب در زمینه ستارگان در مقایسه با سایر سیاره‌ها، به میزان بیشتری جابه‌جا می‌شود.

از همین رو بود که اخترشناسان در دورانی که شناخت بشر از عالم بر مدل زمین مرکزی متکی بود، باور داشتند پس از فلک ماه که نزدیک‌ترین فلک بر فراز کره زمین است، فلک دوم از آن سیاره عطارد است و از همین رو است که با سرعت زیادی بین ستاره‌های زمینه آسمان (ثوابت) جابه‌جا می‌شود.

امروزه می‌دانیم خورشید در مرکز منظومه شمسی قرار دارد و نزدیک‌بودن عطارد به خورشید در جابه‌جایی سریع این سیاره از نگاه ما در مدارش بی‌تاثیر نیست.

اگر سحرگاه فردا توانستید عطارد را پیش از طلوع آفتاب در آسمان پیدا کنید، جابه‌جایی‌اش را در شب‌های آینده نیز زیرنظر بگیرید و ببینید تا چه زمانی می‌توانید دنبالش کنید. با تلسکوپ دیدن هلال عطارد و تغییر شکل آن در شب‌های پیش رو، فوق‌العاده شگفت‌انگیز است.

کاظم کوکرم - دانش / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها