سطوح باعث انتقال دلتا می شود؟

در یک سال اخیر یکی از بزرگ ترین احتمالات در رابطه با ویروس کرونا و شیوع آن تکذیب شد. این احتمال به این می پرداخت که آیا ویروس کرونا از طریق سطوح انتقال پیدا می کند و یا خیر. در نهایت پاسخ به این سوال منفی بود.
کد خبر: ۱۳۲۵۸۸۲

به گزارش جام جم آنلاین ، سازمان جهانی بهداشت نیز در بیانیه های مختلف به این موضوع اشاره کرد که ویروس کرونا صرفا از طریق تنفس ذرات آلوده به ویروس کرونا در هوا منتقل می شود و عامل دیگری در آن نقش ندارد و عواملی همچون انتقال از طریق سطوح و یا قرار گرفتن بر روی مواد غذایی تاثیرگذار نیست.

اما اکنون که واریانت های مختلف و جهش یافته ای از ویروس کرونا در سراسر جهان شیوع پیدا کرده اند احتمال خطرناک انتقال ویروس از طریق سطوح دوباره گزارش شده است. انتقال از طریق سطوح معنای مختلفی می تواند داشته باشد. یک احتمال که البته صد در صد رد شده این است که فرد سطح آلوده به ویروس کرونا همانند دستگیره در را لمس کند و سپس ویروس از طریق منافذ پوستی وارد بدن او شود.

احتمال دیگر این است که فرد با دست خود سطح آلوده را لمس کند و سپس انگشت خود را به داخل دهانش فرو ببرد و به این ترتیب ویروس را وارد بدنش کند.

بر اساس گزارش سایت CDC و یا همان وب سایت رسمی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا ویروس دلتا در این کشور ابتدا در یک باشگاه ژیمناستیک در اوکلاهاما شناسایی شد. 47 نفر از اعضای این باشگاه مبتلا به کرونا شده بودند که 26 مورد مرتبط به ویروس کرونای دلتا بود.

نوع B.1.617.2 و یا همان دلتا در محیط های ورزشی و یا داخل خانه و خانوارها بسیار قابل انتقال است و ممکن است منجر به افزایش نرخ ابتلا شود. استراتژی های پیشگیری از جمله واکسیناسیون برای کاهش شیوع بیماری در میان افرادی که در ورزش های داخل سالن شرکت می کنند و مدام به وسایل ورزشی تماس دارند بسیار مهم است.

اما اکنون این فرضیه مطرح شده است: آیا ژیمناست هایی که به دلتا مبتلا شدند از وسایل مشترک همانند خرک، دار حلقه ، بارفیکس و ... استفاده کرده بودند؟

پاسخ به این سوال قطعا مثبت است اما سوال دیگر چنین مطرح می شود: این ژیمناست ها صرفا با تنفس ذرات آلوده به کرونا مبتلا شده بودند و یا اینکه تماس با وسایل های مشترک عامل اصلی ابتلا به دلتا بوده است؟

در رابطه با کرونای اورجینال بارها عنوان شده است که ابتلا از طریق سطوح امکان ندارد اما در رابطه با دلتا که بسیار مسری تر است به این سادگی نمی توان صحبت کرد.

همانطور که در رابطه با کرونای اورجینال در نهایت دانشمندان به این نتیجه رسیدند که سطوح نقشی در انتقال ندارد و به عبارتی پوست انسان عامل نفوذویروس به بدن نیست شاید چنین احتمالی در رابطه با دلتا هم وجود داشته باشد. البته از آنجایی که کرونادلتا نرخ انتقال بسیار سریعی دارد شاید عامل انتقال تنها ذرات معلق در هوا نباشد.

این ویروس مسری و خطرناک هم اکنون به 90 کشور جهان رسیده است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها