یک مطالعه نشان داده است برای کسانی که استعداد ژنتیکی بیماری نورون حرکتی را دارند خطر ابتلا، با ورزش شدید و منظمافزایش می‌یابد.
یک مطالعه نشان داده است برای کسانی که استعداد ژنتیکی بیماری نورون حرکتی را دارند خطر ابتلا، با ورزش شدید و منظمافزایش می‌یابد.
کد خبر: ۱۳۲۱۵۵۸

به گزارش جام جم آنلاین، دانشمندان هشدار دادند، برای کسانی که استعداد ژنتیکی بیماری نورون حرکتی را دارند، خطر ابتلا با ورزش شدید و منظم افزایش می‌یابد.

بیماری نورون حرکتی (MND) نامی است که به گروهی از اختلالات داده می‌شود که سلول های عصبی در مغز و نخاع را تحت تأثیر قرار می‌دهد و منجر به ضعف عضلات، آتروفی و از بین رفتن عملکرد عضلات می‌شود.

همچنین بر عضلات تأثیر می‌گذارد که باعث می‌شود صحبت کردن، نفس کشیدن و بلع دچار مشکل شوند.

متخصصان دانشگاه شفیلد سه آنالیز ژنتیکی در مقیاس بزرگ انجام دادند، آنها به دنبال ارتباط بین بیماری نورون حرکتی و ورزش بودند  اطلاعات مربوط به این مطالعه از «Biobank UK» تهیه شده است؛ این یک پایگاه داده زیست پزشکی و منبع تحقیقاتی در مقیاس وسیع است که شامل اطلاعات ژنتیکی و بهداشتی عمیق از نیم میلیون شرکت‌کننده در انگلیس است؛ این پایگاه داده به طور منظم با داده‌های اضافی افزوده می‌شود و در سطح جهان برای محققان تایید شده است.

تیم محققان هشدار داد که ورزش شرایط پیش رونده ایجاد نمی‌کند، اما می‌تواند شروع بیماری را در کسانی که از نظر ژنتیکی مستعد هستند تسریع کند.

محققان دانشگاه شفیلد سه تجزیه و تحلیل ژنتیکی در مقیاس وسیع را با افرادی که سطوح متفاوتی از ورزش را انجام می‌دهند، مورد بررسی قرار دادند و دریافتند، گرچه ورزش به تنهایی باعث ایجاد MND نمی‌شود، اما می‌تواند شروع بیماری را در افراد با مشخصات ژنتیکی خاص تسریع کند.

این یافته‌ها از مطالعات قبلی پشتیبانی می کند که نشان می‌دهد خطر ابتلا به MND در طول زندگی - به طور معمول حدود ۱ در ۴۰۰ - در بین بازیکنان حرفه‌ ای فوتبال ۵-۶ برابر افزایش می‌یابد. به این ترتیب بیماری نورون حرکتی به طور فزاینده‌ای بر توانایی فرد در راه رفتن، صحبت کردن، گرفتن اشیا، غذا خوردن و حتی تنفس تأثیر می‌گذارد. بیشتر بیماران در طی ۲ تا ۴ سال پس از تشخیص جان می‌بازند.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها