10 باور رایج نادرست درباره ناباروری را در گفتگو با دکتر بهزاد قربانی، روانپزشک بررسی کرده‌ایم

اسیر باورهای غلط ناباروری نشو

«ناباروری به پایان رسیده‌ است» این یک شعار نیست؛ بلکه با توجه به توسعه دانش و فناوری‌های موثر در درمان ناباروری و ارائه روش‌های متنوع برای هر نوع ناباروری و حتی در صورت نبود اسپرم و تخمک، واقعیتی انکارناپذیر است.
«ناباروری به پایان رسیده‌ است» این یک شعار نیست؛ بلکه با توجه به توسعه دانش و فناوری‌های موثر در درمان ناباروری و ارائه روش‌های متنوع برای هر نوع ناباروری و حتی در صورت نبود اسپرم و تخمک، واقعیتی انکارناپذیر است.
کد خبر: ۱۳۱۶۱۱۰

با وجود این پیشرفت‌ها، آمارها نشان می‌دهد همچنان حدود 20درصد زوج‌های کشور با مشکل ناباروری مواجه‌اند و این یعنی از هر پنج زوج، یک زوج تمایل به فرزندآوری دارند اما به حمایت برای درمان نیز نیاز دارند.

زوج‌ های نابارور از یک سو با فشارهای روانی، عاطفی، خانوادگی و اجتماعی ناباروری دست به گریبانند و از دیگر سو، هزینه‌های درمان مانعی جدی برای آنهاست.

به همین علت هم مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا به مناسبت روز ملی‌جمعیت، پویش «جمعیت، خانواده و فرزندآوری؛ حمایت از زوج‌ های نابارور» را از ۲۵ تا ۳۰ اردیبهشت برگزار کرده‌است و در این تاریخ زوجین نابارور مراجعه کننده به این مرکز رایگان ویزیت می‌شوند. به مناسبت برگزاری این پویش و از آنجا که لازمه رسیدن به ایستگاه پایانی ناباروری، داشتن آگاهی و رهاکردن ذهن از باورهای نادرستی که ریشه در باورهای غلط و غیرعلمی و منسوخ‌شده دارد، پای صحبت‌های دکتر بهزاد قربانی، روانپزشک و عضو هیات‌علمی پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا نشستیم تا مروری بر 10باور غلط در ناباروری داشته‌باشیم.

زمان فرزنددارشدن همیشه دست ماست؟

گمان عمومی بر این است که بعد از ازدواج هر زمان بخواهیم می‌توانیم صاحب فرزند شویم و در واقع می‌توانیم زمان بچه‌دارشدن را خودمان تعیین کنیم. در حالی که واقعیت این است هر زمان اراده کنیم لزوما نمی‌توانیم صاحب فرزند شویم.

وقتی قاعدگی منظم دارم یعنی از نظر باروری مشکلی ندارم!

ما گمان می‌کنیم حتما بچه‌دار می‌شویم زیرا هر یک از زوجین تصور می‌کنند از نظر کارکرد سیستم باروری سلامت هستند. برای مثال خانم چرخه قاعدگی منظم دارد و مرد هم مشکلی از حیث سلامت جنسی در خود نمی‌بیند. در حالی که بسیاری از افراد با همین ویژگی‌ها ممکن است قدرت باروری نداشته‌باشند.
همیشه فرصت داریم صاحب فرزند دوم هم بشویم!

بسیاری از زوج‌هایی که به‌طور طبیعی صاحب یک فرزند شده‌اند، گمان می‌کنند هر زمان اراده کنند صاحب فرزند دوم یا سوم هم خواهندشد. به‌همین علت اقدام برای تولد فرزند دوم را خیلی به‌تعویق می‌اندازند. در حالی که داشتن یک فرزند به این معنا نیست قطعا به‌طور طبیعی صاحب فرزند دوم یا سوم هم خواهیدشد.

سقط جنین برایم همیشگی است

یک زوج اگر یکی دو بار دچار سقط می‌شوند، گمان می‌کنند در بارداری‌های بعدی هم حتما دچار سقط می‌شوند. در حالی‌که یک خانم ممکن است دو تا سه بار هم دچار سقط شود اما در بارداری‌های بعدی به‌طور طبیعی دوران بارداری‌اش را طی کند و صاحب فرزند شود.

ناباروری همان نازایی است!

خیلی‌ها ناباروری را یک مشکل زنانه تلقی می‌کنند و بعضی‌ها هم از لفظ نازایی استفاده می‌کنند. درحالی‌که ناباروری می‌تواند علت زنانه، مردانه یا مشترک داشته‌باشد. پس لفظ نازایی را باید با ناباروری جایگزین کنید.

حتما خواست خدا بوده که بچه‌دار نمی‌شویم

ناباروری را برخی حکمت خدا می‌دانند و تصور می‌کنند خداوند هر زمان صلاح بداند، بچه‌دار می‌شویم. حکمت خداوند به جای خود اما این تصور به این معناست که ما با یک بیماری روبه‌رو باشیم و آن را حکمت خدا بدانیم و برای درمانش اقدامی انجام ندهیم. به‌این ترتیب زمان‌های طلایی برای درمان ناباروری از دست می‌رود.

دعانویس‌های کاربلد مشکل ناباروری را می‌توانند حل کنند!

برخی نیز برای فرزندآوری به استفاده از مواد غذایی خاص یا نسخه‌هایی از عرقیجات و استفاده از سحر و جادو پناه می‌برند. این تصورات بر اساس پناه‌آوردن به افسانه‌ها و امور غیرپزشکی است و هزینه‌های سنگینی را هم پرداخت می‌کنند. گاهی زوجین زمان طلایی درمان ناباروری را با این اقدامات پوچ و بی‌اثر از دست می‌دهند.

همه فامیل حواس‌شان هست که ما بچه‌دار نمی‌شویم

برخی زوج‌های نابارور گمان می‌کنند دوستان و آشنایان تمام حواس‌شان به مسأله بچه‌دارشدن آنهاست، درحالی‌که این‌طور نیست و غالبا مردم مشغول زندگی خودشان هستند. این دسته از زوج‌ها به‌همین دلیل نسبت به‌افراد دور و برشان حس بدی پیدا می‌کنند و از ارتباط‌گرفتن با دیگران کناره می‌گیرند.

اگر کسی بفهمد نابارورم از خجالت آب می‌شوم

برخی زوج‌های نابارور نوعی احساس سرافکندگی، گناه و نوعی خودمقصربینی پیدا می‌کنند. به‌همین دلیل بسیاری از زوج‌ها موضوع ناباروری‌شان را پنهان می‌کنند.

درحالی‌که ناباروری هم مثل سایر بیماری‌هاست نه افراد در آن مقصرند و نه این‌که باید نسبت به آن دچار شرم شوند.

اگر بچه‌دار می‌شدیم مشکلات رابطه‌ام با همسرم حل می‌شد!

برخی زوج‌های نابارور گمان می‌کنند اگر بچه‌دار شوند همه مشکلات‌شان حل خواهدشد. این در حالی است که در بسیاری از زمینه‌ها با هم مشکل دارند و تمام مشکلات‌شان را معطوف به فرزندآوری خود می‌دانند.

در واقع این‌طور نیست و بچه‌دارشدن نمی‌تواند بسیاری از اختلافات میان زوجین‌ را برطرف کند.

پونه شیرازی - سلامت / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها