دکتر هاشمیان در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد‌ ؛

وزارت بهداشت معتقد بود ساخت واکسن کرونا 7 سال زمان می برد ! / چرا داروهای موثر را ممنوع کردید؟!

فوق تخصص بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان مسیح دانشوری می گوید عملکرد ضعیف وزارت بهداشت در رقم خوردن وضعیت بحرانی کرونایی تاثیرگذار بوده است.
کد خبر: ۱۳۱۶۰۳۳

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر محمدرضا هاشمیان فوق تخصص بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان مسیح دانشوری و استاد دانشگاه شهیدبهشتی تهران در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین در رابطه با کاهش تعداد بیماران بستری شده کرونایی در روزهای اخیر عنوان کرد: بله، درست است. من این موضوع را هم می بینم و هم در رابطه با آن می شنوم. همکاران دیگر در بیمارستان های دیگر هم به این کاهش اشاره دارند و پرستاران شاغل در بخش های مختلف نیز به این موضوع صحه می گذارند. ما نیز در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری با کاهش تعداد بستری ها روبرو هستیم. اکنون ورود بیماران کرونایی به بخش اورژانس ها کمتر شده است.

هاشمیان گفت: پیش بینی در خصوص کرونا و موج احتمالی بعدی تابع مسائل کشوری است. ما در این رابطه البته تابع موج های دیگر کشورها هم هستیم. پیک های داخلی به دلیل عدم رعایت اصول علمی در رابطه با مسئله قرنطینه و اپیدمیولوژی بیماری در کشور است. متاسفانه در وزارت بهداشت کشور افرادی در راس کار بودند که در ابتدای آغاز این همه گیری چون آشنایی با ویروس کرونا نداشتند بیماری را جدی نگرفتند.

فوق تخصص بخش مراقبت های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری اذعان داشت: در ابتدای همه گیری بیماری کرونا مسئولان وزارت بهداشت می گفتند که نترسید چون بیماری واگیردار نیست. این شعار وزارت در دو هفته ابتدایی همه گیری در حالی بود که ما با این بیماری دست و پنجه نرم می کردیم و می جنگیدیم. آن دو هفته سر ما بسیار شلوغ بود اما شعارها همچنان به آن صورت پیش می رفت.

استاد دانشگاه شهیدبهشتی افزود: می دانیم که بیماری در ایران از قم آغاز شد. همان زمان پزشکان و پرستاران در استانداری قم هشدار دادند که شهر باید قرنطینه شود و این درخواست را مطرح کردند که اجازه بدهید پزشکان شهرهای دیگر به ما کمک کنند تا بتوانیم مردم را در برابر این ویروس حفظ کنیم. اما وزارت بهداشت قبول نکرد و مسئله قرنطینه را قرون وسطایی می دانست.

وی ادامه داد: به همین ترتیب پیک های اول، دوم و سوم به وجود آمد اما پیک چهارم دیگر واقعا عجیب بود. ما در شرایطی با موج چهارم کرونا روبرو شدیم که به نظر نمی رسید اصلا موجی در کار باشد. وزارت بهداشت با افتخار اعلام می کرد که رنگ شهرها کمرنگ شده است و همین اعلام نظر از سوی وزارت باعث افزایش مسافرت ها شد.

هاشمیان بیان داشت: در هفته دوم عید 1400 همچنان تصور می رفت موجی وجود نداشته باشد اما ناگهان نرخ ابتلا زیاد و تغییر رنگ شهرها محسوس شد. وزارت بهداشت نیز پروتکل های عملی را برای شروع موج جدید انجام نداد و به این ترتیب نحوه پاندمی در این موج وحشتناک شد. ما به روزهایی رسیدیم که روزانه با آمار فوت بالایی روبرو بودیم. در عید ۱۴۰۰ ما می دانستیم موج بعدی شروع خواهد شد چون بی نظمی ها همراه با مسافرت ها شروع شد . ما تذکر دادیم ولی محدودیت ها برداشته شد.

 فوق تخصص بخش مراقبت های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری تصریح کرد: نکته عجیبی که در روند درمانی همه گیری کرونا وجود داشت عدم اتخاذ سریع درمان های دارویی در سال گذشته بود. وزارت بهداشت اشتباه واضحی در پروتکل های خود مرتکب شد و آن نگنجاندن داروی دگزامتازون در دو ماه نخست همه گیری در کشور بود. وزارت بهداشت و کمیته مقابله با کرونا در رابطه با اینکه چرا این دارو را در پروتکل های مقابله با کرونا وارد نکردند گفتند که دگزامتازون باعث افزایش مرگ و میر کرونایی در کشور می شود.

این استاد دانشگاه شهیدبهشتی ادامه داد: اما ما در بیمارستان مسیح دانشوری از این دارو استفاده کردیم و متوجه شدیم که این دارو می تواند جلوی مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا را بگیرد. با این حال وزارت بهداشت باز هم زیر بار نرفت و آن را در پروتکل لحاظ نکرد. داروی دگزامتازون در دو ماه نخست همه گیری در کشور بود.  با وجود اینکه بنده و همکاران در آی سی یو از آن استفاده می کردیم ولی ممنوع شد آن هم بدون آنکه از اساتید آی سی یو نظری گرفته شود. آیا بهتر نبو از ما نظر می گرفتند؟ ما در آنفولانزا تجربه ی کافی داشتیم.

وی یادآور شد: در مطالعه بزرگی که در رابطه با این دارو در کشور انگلستان انجام شد محققان دریافتند که دگزامتازون عاملی برای کاهش مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا است. در نهایت وزارت بهداشت در مقابل راستی این مسئله سر تعظیم فرود آورد و  بالاخره آن را در پروتکل قبول کرد.

هاشمیان خاطرنشان کرد: این جریان برای داروهای فاویپیراویر و رمدسیویر نیز وجود داشت. حتی برای داروی فاویپیراویر پزشکان در صورت تجویز با توبیخ هم روبرو می شدند.

وی تاکید کرد: من عضو کمیته مقابله با کرونای کشور بودم و نکات مبهم را در رابطه با این داروها اعلام کردم. همان زمان گفتیم داروی رمدسیویر می تواند نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا را کم  کند.

این پزشک متخصص اظهار داشت: وزارت هر دو دارو را وارد فهرست پروتکل‌ها نکرد. در مورد فاو پیراویر از فروردین ماه ۱۳۹۹ ما گفتیم و کسی گوش نکرد و در مورد رمدسیویر هم چون در کمیته علمی کرونا از این دارو دفاع کردم بنده را از این کمیته کنار گذاشتند.

وی گفت: یکسال از این داروها استفاده نشد و الان اعلام می کنیم مرگ و میر ۵۰ درصد کاهش داشته است است. آیا نباید یک نفر از من می پرسید چرا از این داروها دفاع می کنید؟

هاشمیان در ادامه گفت: امسال وزیر محترم بهداشت یکی از موفقیت های خودش را استفاده از فاویپیراویر و رمدسیویر در رابطه با کنترل بیماری در کشور اعلام کرد. با توجه به اینکه مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور نسبت به جمعیت گرفتار کمتر شده آن را موفقیت ارزیابی کرده و این موفقیت را به این دارو نسبت دادند. این دارو هم همان داروهایی هستند که سال گذشته کمیته علمی کشور هر دوی آنها را وارد فهرست پروتکل ها نکرد. آیا نباید قبل از ممنوع کردن این داروها نظری  از انجمن آی سیو گرفته شود؟

فوق تخصص بخش مراقبت های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری در ادامه گفت: هر دو دارو در بازار آزاد در حال خرید و فروش بودند. این داستان امسال برای داروهای پیشرفته تری اتفاق افتاد. به طور مثال بعد از اینکه این داروها استفاده می شود و وضعیت بیمار تغییری نمی کند دست به دامان داروهای دیگری می شویم.

استاد دانشگاه شهیدبهشتی عنوان کرد: متاسفانه معاونت درمان وزارت بهداشت استفاده از سه داروی دیگر را جرم اعلام کرد. این جرم فقط اختصاص به کشور ما داشت و کشورهای دیگر چنین نبودند. این سه دارو (IVIG، سینورا، پیرفنیدون) نام داشتند. طبق مطالعاتی که انجام شده داروی IVIG در برخی بیماران بدحال می تواند نتایج خوبی به دنبال داشته باشد. البته این دارو در همه بیماران موثر نیست و فقط باید برای بیماران بسیار بدحال استفاده شود. اما متاسفانه استفاده از این داروها جرم محسوب شد.

وی افزود: در تاریخ درمانی کشور برای نخستین بار است که می بینیم در مخالفت با یک دارو یک پزشک را توبیخ می کنند اما مدتی بعد از همان دارو استفاده می شود. حتی اعلام کردند پزشکانی که این داروها را تجویز می کنند مجرم هستند. این کار نقطه مقابل درمان کرونا است و در هیچ کجای دنیا اتفاق نیفتاده است.

هاشمیان با بیان اینکه در مسیر مقابله با بیماری کرونا یک جریان «ضد کادر درمان» وجود داشت، در ادامه گفت: یک سری مسائل متفاوت با کل دنیا در زمینه ورود به آزمایشات مهم بین المللی در قضیه واکسیناسیون بود. همان زمان اعلام شد که مردم موش آزمایشگاهی نیستند و نباید وسیله آزمایش واکسن های کشورهای دیگر باشند. در صورتی که کشورهای اطراف ما ترکیه و امارات در آزمایشات مربوط به واکسن چینی سینوفارم شرکت کردند.

فوق تخصص بخش مراقبت های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری یادآور شد: در زمانی که اعضای کادر درمان در ایران از جمله پزشکان و پرستاران و سایر کارکنان به دلیل ابتلا به ابتلا به کرونا شهید می شدند در همان زمان آزمایشات سینوفارم جان بسیاری از افراد شاغل در کادر درمان کشورهایی مثل ترکیه و امارات را نجات داد.

استاد دانشگاه شهیدبهشتی اعلام کرد: امروز حالا می بینیم که سازمان جهانی بهداشت واکسن سینوفارم را تایید کرده است. اگر آن زمان از این واکسن در کادر درمان ایران استفاده می شد و خیلی از اعضای کادر درمان آن را به صورت داوطلبانه در جریان آزمایشات می زدند اکنون بسیاری از کسانی که جان خود را از دست دادند امروز در کنار ما بودند. متاسفانه وزارت بهداشت با حضور آزمایشی کارکنان در جریان آزمایشات و تریال های این واکسن هم در آن زمان مخالفت کرد.

وی بیان داشت: در ابتدای همه گیری ما با فراخوان بزرگی جهت ساخت واکسن کرونا در کشور مواجه نبودیم چرا که وزارت بهداشت اینجا هم مخالف بود و برخی از مسئولان این وزارت اعلام کردند این واکسن پنج تا هفت سال آینده هم تولید نخواهد شد و اگر هم ساخته شود در برابر جهش ها مقاومتی نخواهد داشت.

هاشمیان افزود: با این حال دانشمندان ایرانی زحمت خود را آغاز کردند و برای ساخت واکسن دست به کار شدند. متاسفانه ساخت واکسن ایران به دلیل این مشکلات به درازا کشید.

فوق تخصص بخش مراقبت های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری در رابطه با به وجود آمدن موج کرونای بعدی گفت: امروز شما آمدن موج پنجم را می شنوید و این مسئله به دلیل ناکارآمدی وزارت بهداشت در مقابل جلوگیری از پیک ها در کشور است. بی لیاقتی وزارت بهداشت در خصوص عدم جلوگیری از پیک ها را می بینیم و امروز هم نشانه های موج پنجم هم رویت می شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: وزارت بهداشت باید پیش بینی های لازم را انجام بدهد. ما انتخابات را هم در پیش رو داریم و واکسیناسیون باید تسریع شود. شهریور گذشته ما به وزارت اعلام کردیم که واکسن را از روسیه تحویل بگیرید و واکسیناسیون را آغاز کنید اما متاسفانه همین مسئولان واکسن اسپوتنیک وی را خطرناک قلمداد کردند و تعلل بسیار زیادی در تحویل این واکسن صورت گرفت و مقدار کمی از آن به ایران رسید. همین اتفاق برای واکسن چینی هم رخ داد.

وی تاکید کرد: نحوه نگرش به واکسیناسیون مهم ترین داستان در پایین آوردن مرگ و میر کشوری و جلوگیری از به وجود آمدن پیک کرونایی در کشور است.

هاشمیان اذعان داشت: امروز که صحبت از موج پنجم کرونا در کشور می شود هیچ رهنمودی از سوی وزارت خانه نمی شنویم و همچنان منتظر این رهنمودها هستیم.

فوق تخصص بخش مراقبت های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری درباره اثرگذاری واکسن های ساخت داخل گفت: قطعا واکسن های داخلی از جمله رازی، انستیتو و برکت تکنولوژی کیفیت بالایی دارند و دانشمندان ایرانی نیز اثربخشی آنها را مناسب قلمداد می کنند. ما هم تکنولوژی ویروس ضعیف شده و هم تکنولوژی پروتئینی را در این واکسن ها مشاهده می کنیم. این تکنولوژی ها بسیار پیشرفته است و آزمایشاتی که تا امروز انجام شده خبرهای خوبی هم داشته است. اثربخشی آنها 70 تا 80 درصد است.

هاشمیان در پایان گفت: امیدوارم وزارت بهداشتی بعدی به پایان کرونا و کنترل آن به درستی بیندیشند و کاندیداهای ریاست جمهوری راه های عملیاتی خود را در هنگام مناظرات جهت مقابله با کرونا بیان کنند. خطاها و اشتباهات سیستماتیک در گذشته باعث شده تا ما اکنون چهل و نهمین کشور دنیا در زمینه کنترل کرونا باشیم. 

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها