رئیس اطلاع رسانی ستاد کرونا استان:

کرمانشاه دیگر شهر قرمز ندارد

فضل الله رنجبر گفت: باید سکونت در مناطق حاشیه نشین محدود شود و اجازه گسترش آن از نظر ساخت و ساز صادر نشود.
کد خبر: ۱۳۱۵۶۵۵

به گزارش جام جم آنلاین کرمانشاه؛ به نقل از مرصاد، فرماندار کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه از جمله شهرستان‌های با مشکلات عدیده حاشیه نشینی بوده، اظهار داشت: بر اساس تحقیقاتی که با همکاری جهاد دانشگاهی صورت گرفته در حوزه شهرستان کرمانشاه ۳۶ محله دارای مشکل، شناسایی شده که ۱۳ محله مشکلات حادتر و با اهمیت تری داشتند و بر اساس تخمین ها و برآوردهای انجام شده بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت حاشیه نشین ساکن محلات مذکور در کرمانشاه هستند.

وی افزود: در محلات حاشیه نشین مانند بسیاری از کلان شهرهای کشور مشکلات خاصی وجود دارد و مطالعات هم نشان می‌دهد از نظر خدمات زیربنایی، عدم مراکز فرهنگی، آموزشی یا ورزشی مسائلی  وجود دارد به گونه ای که سرانه خدمات در این محلات نسبت به مناطق مرکزی یا برخوردار پایین‌تر است.

رنجبر تصریح کرد: در محلات حاشیه نشین منازل معمولا کوچکتر بوده و مقاوم سازی خاصی ندارند همچنین کوچه ها و  معابر مشکلات خاص خود را دارند و از نظر درآمدی و اشتغال با توجه به اینکه خانواده ها پرجمعیت تر هستند مشکلات بیشتری وجود دارد.

وی عنوان کرد: شماری از جرائم در برخی از نقاط محلات حاشیه نشین  نسبت به محلات دیگر بیشتر است هر چند در محلات حاشیه نشین یا غیررسمی مردمانی با اصالت زندگی می کنند اما عده ای مهاجر بوده و از روستاها و نقاط دیگر آمده اند و در مواردی خرده فرهنگ‌هایی تشکیل شده‌اند به طور نمونه محله کرناچی و کهریز روستا بودند و اکنون مهاجرت به این مناطق سبب شده جمعیت بیشتری داشته باشد.
 

فرماندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: در این مناطق افراد از تیره ها و طوایف و روستاهای مختلفی آمده اند و بافت جمعیتی محلات را تشکیل داده اند و همین ناهمگن بودن بافت جمعیتی، کارهای فرهنگی را دشوار می‌کند.

رنجبر گفت: از بدو انتصاب بنده در فرمانداری در حوزه شهرستان کرمانشاه ستادی برای ساماندهی محلات تشکیل شده و درصدد بودیم رویکردها بر توجه به عمران و آبادانی در این محلات استوار باشد که البته توفیقات خوبی حاصل شده است.

فرماندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: یکی از خدمات ارزنده دولت، تشکیل دفاتر تسهیلگری در محلاتی نظیر دولت‌ آباد، جعفرآباد، حکمت آباد، باغ ابریشم، آقاجان که به نام مهرآباد نامگذاری شده و سایر محلات دیگر است.

رنجبر تصریح کرد: علاوه بر این دفاتر تسهیلگری که معتقدم منشا اقدامات بسیار خوبی برای پیگیری مشکل محلات حاشیه نشین بوده در ستاد بازآفرینی پایدار شهری هم پروژه های خوبی تعریف شده است.

فرماندار کرمانشاه بیان کرد: همچنین تقویت این محلات از نظر افزایش درآمد و اشتغال زایی مانند اقداماتی که برخی دفاتر تسهیلگری در راستای ایجاد اشتغال انجام می‌دهند، انجام کارهای فرهنگی و برگزاری مراسمات مختلف، ایجاد زیرساخت‌هایی نظیر کتابخانه، ورزشگاه، مدرسه و مراکز درمانی در دست اقدام است.

رنجبر گفت: بر اساس وصیت نامه سیاسی- الهی امام راحل مبنی بر اینکه من به مسئولان توصیه اکید دارم خیر دنیا و آخرت در رسیدگی به محرومان است همچنین یکی از فلسفه های مهم شکل گیری و تداوم انقلاب و برکت مصون ماندن آن، توجه به محرومین و مستضعفین است باید محلات حاشیه نشین مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در این راستا شرکت آبفا و شرکت برق اقدامات خوبی انجام داده اند و از سوی ادارات راه و شهرسازی و شهرداری هم پروژه های خوبی اجرا شده است.

فرماندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: اگر مسئولان در مدیریت خود عنصر دلسوزی را لحاظ کنند می‌توانیم در مناطق حاشیه نشین خدمات بهتری را ارائه دهیم زیرا این مردم
طرفدار انقلاب، دیندار، شهیدپرور اما محروم هستند، آنها هنگام جنگ نیز سنگرها را پر می‌کردند و اکنون نیز پس از اقامه نماز جمعه می‌بینیم نمازگزاران محلات حاشیه نشین حضور گسترده تری نسبت به سایر مردم دارند بنابراین لیاقت آنها بیشتر است و باید از نظر فرهنگی و اقتصادی مورد توجه قرار گیرند.

رنجبر گفت: در حال حاضر در حوزه معاونت برنامه ریزی فرمانداری مراکز با همکاری دفاتر تسهیلگری و اداره غله و خدمات بازرگانی و حمایت های مسئولان استانداری، آرد مورد نیاز زنان سرپرست خانوار برای پختن نان تامین می شود همچنین برای گروهی از زنان فعالیتهایی چون بسته بندی سبزیجات، گیوه بافی و برخی کارهای اقتصادی تعریف شده که در این میان آموزش و پرورش، کمیته امداد،  راه و شهرسازی و شهرداری همکاری خوبی داشته اند.

وی عنوان کرد: در ستاد بازآفرینی پایدار شهری نیز پروژه های خوبی تعریف شده و اگر اعتبارات تخصیص یابد این سیاست گذاری هایی که نهادینه شده ما را به سمت تحقق وصیت نامه امام خمینی(ره) و فرامین و منویات مقام معظم رهبری پیش می برد.

رنجبر گفت: در دوران خدمت خود سعی کردم تفکر ستاد ساماندهی محلات حاشیه نشین را با ارائه طرح ها و تحقیقات لازم نهادینه کنم و اذهان به آن معطوف شوند تاجایی که بسیاری از مسئولان رسمی مدیریت کشور و مسئولین استانی به کرات از محلات حاشیه نشین بازدید کرده‌اند و به همت استاندار و کمک نمایندگان مجلس، شهرداری و راه و شهرسازی گام های خوبی برای ساماندهی محلات حاشیه نشین برداریم.

وی افزود: با تخصیص اعتبارات ۱۴۰۰ به مشکلات زیرساخت فاضلاب و ساماندهی کوچه ها و معابر محلات حاشیه نشین رسیدگی می شود.

فرماندار کرمانشاه تصریح کرد: در اعتبارات سال جاری اولویت توجه به محلات حاشیه نشین برای حل مشکلات آنها است، در واقع با انجام سرمایه گذاری و اقدامات عمرانی که صورت خواهد گرفت آینده روشنی  برای این محلات پیش‌بینی می شود.

رنجبر گفت: پیش از شیوع کرونا با حضور نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه جلساتی در مساجد این محلات برگزار و مصوباتی تصویب می‌شد که به ادارات هم ابلاغ شده و بخشی از آن مورد اجرا قرار گرفته است.

وی افزود: پیشنهاد شده شهرداری ویژه ای به محله جعفرآباد اختصاص یابد که شهردار روزانه به مشکلات رسیدگی کند زیرا شهرداری منطقه سه به تنهایی نمی‌تواند همه مشکلات محلات زیرمجموعه که هریک دریایی از مشکلات دارند، را برطرف کند.

رنجبر تصریح کرد: شهردار این شهرداری ویژه باید بتواند مشارکت مردم را جلب کند و اقدامات عمرانی ویژه ای انجام دهد و این الگو در صورت موفق بودن به سایر مناطق نیز تعمیم داده شود.

فرماندار شهرستان کرمانشاه گفت: چرا باید ساختمانی زیبا از یک شعبه بانکی در محلات حاشیه نشین نداشته باشیم و همه شعب بانک‌ها در نقاط شهری متمرکز شوند همچنین  چرا ادارات ما در این محلات قرار ندارند درحالی که باید با ساختمان های زیبا شکل محلات مذکور را تغییر دهیم و الگوسازی کنیم و خدماتی را در این مناطق ارائه دهیم.

رنجبر گفت: اداره اوقاف می تواند در این محلات دارالقرآن های متعددی راه اندازی کند و در مجموع دستگاه های فرهنگی باید خانه های ارزان قیمت را در این محلات خریداری کرده و مشغول فعالیت شوند.

وی افزود: مردم باید با این فرهنگ آشنا شوند و نباید از این محلات فاصله بگیریم زیرا اگر از مردم محلات حاشیه نشین فاصله بگیریم مشکلات بیشتری خواهیم داشت.

رنجبر گفت: در این دولت توجه ویژه ای به روستاها شده و ارائه خدمات به نقاط روستایی افزایش یافته به گونه ای که شمار دهیاری ها دو برابر شده و اقدامات خوبی انجام گرفته است.

وی عنوان کرد: باعث افتخار نظام و دولت است که روند بازگشت به روستاها سرعت بیشتری گرفته، هرچند که در حد بالایی نیست اما نقطه امیدی است که مانع مهاجرت می شود و در این صورت مناطق حاشیه ای کمتری در شهر خواهیم داشت.

 فرماندار شهرستان کرمانشاه تصریح کرد: باید سکونت در مناطق حاشیه نشین محدود شود و اجازه گسترش آن از نظر ساخت و ساز صادر نشود بلکه با همکاری جهاد کشاورزی به منظور جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی از خط تنسیق به معنای استفاده از جدول، کانال و درختکاری استفاده شود تا از گسترش بی رویه محلات حاشیه نشین پیشگیری شود.

وی افزود: منازل مناطق حاشیه نشین ارزان‌قیمت هستند و فردی که از روستا مهاجرت می کند بلافاصله در این محلات ساکن می شود.

فرماندار شهرستان کرمانشاه گفت: در قالب طرح مسکن ملی هم تامین مسکن در نقاط مختلف سبب می شود افراد به حاشیه شهر نروند و با احداث آلونکی محلات حاشیه نشین را ایجاد نکنند.

رنجبر تصریح کرد: با ارائه خدمات ارزان قیمت مانند تسهیلات قرض الحسنه، عدم دریافت عوارض و ارائه خدمات رایگان صدور پروانه‌های ساختمانی این اقشار فقیر را کمک کنیم و نگذاریم به مناطق حاشیه بروند.
وی با بیان اینکه ارائه خدمات به مناطق حاشیه نشین و تقویت اقتصاد آنها بسیار مهم است، افزود: اگر به فرهنگ سازی توجه نشود و مشارکت مردم در طرح ها را تعریف نکنیم باز هم شاهد تقویت حاشیه‌نشینی خواهیم بود.
فرماندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: اگر دلسوزانه به موضوع مشارکت دادن مردم در ارائه طرح ها و برنامه ریزی ها نگاه کنیم می توانیم بر حاشیه نشینی غلبه یابیم همچنین برای تداوم این موضوع و ادامه راه نیازمند تقویت بودجه و اعتبارات هستیم.

رنجبر تصریح کرد: معتقدم مجمع نمایندگان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم نظیر شهر مشهد باید در قانون بودجه ردیف اعتباری برای مناطق حاشیه نشین  تعریف کند و این یکی از مطالبات چندساله است.

وی افزود: سازمان مدیریت و برنامه ریزی، شهرداری و و راه و شهرسازی به عنوان متولی باید تلاش کنند با انجام مطالعات لازم پیش شرط ها را فراهم کنند و ردیف اعتباری را در بودجه سالانه اخذ کنند زیرا بودجه های استانی برای حل مشکلات مناطق حاشیه‌نشین پاسخگو نیست.

فرماندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم از طرف مجمع نمایندگان استان در بودجه سالیانه ردیف اعتباری دریافت کنیم بر مشکلات فائل خواهیم شد، زیرساختها را ارتقا می دهیم و خدمات خوبی ارائه می کنیم.

رنجبر گفت: در این راستا تحقیقاتی از اساتید دانشگاهی به عمل آمده که امیدواریم این تحقیقات در برنامه مدیران لحاظ شود زیرا در این صورت می توان به رفع مشکلات مردم محروم امیدوار بود.
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها