چه کسانی پشت ماجرای تعرض به کنسولگری ایران در کربلا بودند؟

اوباش وابسته؛ علیه اتحاد ایران و عراق

یکشنبه‌ شب عده‌ای اقدام به برگزاری تجمعی در برابر کنسولگری ایران در کربلا کردند که البته با ورود نیروهای امنیتی عراق در نهایت تجمع‌کنندگان متفرق شدند.
کد خبر: ۱۳۱۴۹۸۹

در ارتباط با دلایل این تجمع و ارتباط آن با ناآرامی‌های اخیر در این شهر و همچنین نقش آمریکا و اسرائیل در این ماجرا با مرتضی موسوی، کارشناس ارشد مسائل منطقه گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

چه کسانی در اقدامات تخریبی علیه کنسولگری ایران در کربلا دست داشتند؟

با نگاهی به وابستگی‌های افرادی که این اقدامات را انجام دادند متوجه می‌شویم اینها از وابستگان به دو جریان فکری منحرف در عراق که یکی از این جریان‌ها وابسته به حزب بعث صدام و دیگری وابسته به فردی به نام احمد یمانی هستند. هر دو این جریان‌ها جزو منظومه اراذل و اوباش و جریان‌هایی هستند که توسط اتاق عملیات مشترک در سفارت آمریکا در عراق با حضور سعودی‌ها، اماراتی‌ها و انگلیسی‌ها هدایت می‌شوند. نشو و نمای اینها به یک‌سال‌ونیم قبل برمی‌گردد که مصادف با ورود نارضایتی مردم نسبت به کیفیت خدمات دولت وقت عراق بود و درنهایت این اعتراضات به حضور خیابانی و کنار رفتن دولت وقت عادل المهدی و سرکار آوردن دولت الکاظمی منجر شد.

اهداف این آشوبگران در اطراف کنسولگری ایران چه بود؟

اصل ماجرا این است که جمهوری اسلامی ایران بازیگر مهم و تعیین‌کننده‌ای در عرصه سیاسی و اجتماعی عراق است و دارای جایگاه ثابت و قابل‌توجه؛ بنابراین سایر بازیگران فعال در عرصه عراق مانند آمریکا و متحدانشان نسبت به این نقش ایران حساسیت و نگرانی دارند و دراین‌خصوص تلاش می‌کنند تا بتوانند این نقش محدودتر شود. در سال‌های گذشته یکی از اقدامات آنها برای محدودکردن نقش ایران، تشکیل مجموعه‌های مخالف برای هدایت افکارعمومی عراق در راستای منافع خود و علیه ایران بود اما در هر صورت ایران همواره از روند سیاسی و اجتماعی و آرامش‌بخش به عراق حمایت کرده است.

در بخشی از سخنان خود به تلاش آمریکا و... در زمینه محدودترکردن نقش ایران در عراق اشاره داشتید، حال این کشور و اسرائیل چه نقشی در ماجرای اقدامات تخریبی علیه کنسولگری ایران در کربلا به داشتند؟

ابتدای صحبتم به نقش دو جریان در حوادث یکشنبه‌شب اشاره کردم. این گروه‌ها و باندهای حرفه‌ای - که البته به هیچ‌عنوان نماینده جامعه عراق یا حتی بخشی از آن هم نیستند- اراذلی وابسته و سازماندهی‌شده توسط سفارت آمریکا، عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی هستند که در عرصه امنیتی عراق حضور فعال دارند.

هدفشان از این‌گونه سازماندهی‌ها چیست؟

هدف آمریکا و متحدانش لکه‌دارکردن وجهه ایران در جامعه عراق و تلاش برای محدودکردن قدرت مانور و نفوذ سیاسی و اجتماعی ایران است. این‌گونه اقدامات کاملا سیاسی و طراحی شده است و بازیگران آن در شبکه‌های اجتماعی عراق بوده و مستقیما توسط سفارت آمریکا هدایت شده و به ایفای نقش خود می‌پردازند. بخشی از سلسله تلاش‌های آمریکا در قالب اقداماتی ازجمله ماجرای یکشنبه‌شب، برای ایجاد حساسیت منفی نسبت به نفوذ ایران در عرصه‌های مذهبی، سیاسی و... در عراق است. برخی نمودهای آن در عرصه میدان در قالب همین حمله و شعار‌دادن علیه ایران در تجمعات و فضاسازی‌های وسیع در شبکه‌های اجتماعی عراق علیه جمهوری اسلامی است.

برخی رسانه‌‌های خارجی در اقدامی مشکوک، ایران را عامل ترور ایهاب الوزنی، فعال‌اجتماعی عراقی معرفی کردند، این موضوع چه ارتباطی با اقدامات تخریبی علیه کنسولگری ایران در عراق دارد؟

ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که درباره ماهیت این ترورها حرف‌وحدیث جدی وجود دارد و مهم‌ترین فرضیه این است که باوجود این‌که مستندات عوامل ترور کامل نیست اما دست‌داشتن تیم‌های ترور بدخواهان عراق و وابسته به سفارت آمریکا و اسرائیل است. در حالی که به هیچ‌عنوان تنش‌آفرینی‌های سیاسی و اجتماعی و گسترش اعتراضات خیابانی در عراق به نفع منافع ما و اصل حسن همجواری و توسعه روابط نبوده و نیست و ایران همه تلاش خود را برای بازگشت آرامش به عراق می‌کند اما طرف‌های آمریکایی، اسرائیلی و بدخواهان می‌خواهند از طریق گسترش ناامنی‌های سیاسی و اجتماعی و تحمیل فشارهای اقتصادی به عراق خواسته‌های خود را به این کشور تحمیل کنند. نابسامانی سیاسی و اقتصادی در عراق جایگاه این کشور را در منطقه تنزل داده و قدرت چانه‌زنی عراق را برای دفاع از استقلال و تمامیت‌ارضی کاهش می‌دهد در این فضا تنها کسی که سود می‌کند آمریکاست. آمریکایی‌ها بیشترین فشار را در زمینه خروج نیروهایشان از عراق تحمل می‌کنند بنابراین بدیهی است بیشترین انگیزه را برای بر هم زدن فضای سیاسی عراق دارند تا دولت عراق برای رهایی از این تنش‌ها به حضور نیروهای آمریکایی رضایت دهد. در چنین شرایطی و باوجود این‌که حتی بعضی از ترورهای اخیر در عراق مربوط به اختلافات خانوادگی است اما افرادی از دو جریان ذکرشده در عراق با هدایت سفارت آمریکا و نفوذ در شبکه‌های اجتماعی عراق و سناریویی از پیش تعیین‌شده سعی می‌کنند این ترورها را به جمهوری اسلامی منتسب کنند.

ماجرای تعرض به کنسولگری ایران در کربلا

یکشنبه‌شب تعدادی از افراد ناشناس با تجمع در مقابل کنسولگری ایران در شهر مقدس کربلا به برگزاری تجمعی در برابر کنسولگری ایران در این شهر اقدام‌کرده و در این تجمع کانکس‌های نیروهای حفاظتی در بیرون کنسولگری آتش زده شد و نیروهای امنیتی، تجمع‌کنندگان را متفرق کردند؛ البته خسارتی به کنسولگری ایران وارد نشده و هیچ فردی نیز در این حادثه زخمی نشد.

این اقدامات تخریبی علیه کنسولگری ایران در کربلا که طی حدود دو سال اخیر چهاربار صورت‌گرفته در حالی است که این روزها کربلا شاهد اعتراضات و درگیری‌هایی در پی قتل ایهاب الوزنی، فعال سیاسی در کربلاست.

براساس گزارش خبرگزاری صداوسیما دراین‌خصوص برخی از فعالان‌رسانه‌ای ضدایرانی در اقدامی مشکوک، ایران را عامل ترور ایهاب الوزنی، فعال‌اجتماعی معرفی کرده و به این ترتیب برخی افراد غروب یکشنبه نخست داخل عتبه حسینی در شهر کربلای عراق، شعار ضدایرانی سر دادند و بعد طبق یک اقدام که هماهنگ‌شده به سمت کنسولگری ایران رفتند و با آتش‌زدن لاستیک خودرو‌ها و کیوسک پلیس قصد نفوذ به کنسولگری را داشتند که با دخالت نیرو‌های ضدشورش متفرق شدند اما قبل از متفرق‌شدن، ده‌ها عکس و ویدئو از محل آتش‌زدن در اطراف کنسولی ایران را در فضای مجازی منتشر کردند تا از این طریق دیگر استان‌ها را نیز علیه ایران تحریک کنند.

ازجمله این اقدام‌ها، انتشار اخبار دروغ مبنی بر ترور یک فعال‌اجتماعی در بصره بود تا فضا را دوباره علیه کنسولگری‌های ایران متشنج کنند. این در حالی است که کنسولگری ایران در بیانیه‌ای ترور این فعال عراقی را محکوم کرد.

سعید خطیب‌زاده روز گذشته در نشست خبری و در واکنش به این اتفاق گفت: از همان ابتدا سرکنسولگری ایران در کربلا و سفارت ایران در بغداد با مراجع ذیربط در این منطقه ارتباط گرفتند و نیروهای امنیتی با این افراد ناشناس که اقدام به تعرض کرده بودند برخورد کردند. جمهوری اسلامی ایران حمله به اماکن دیپلماتیک خود را محکوم می‌کند و در چارچوب کنوانسیون ۱۹۶۱ انتظار داریم که دولت عراق به وظایف خود در صیانت از اماکن دیپلماتیک ایران با کمال‌دقت عمل کند.

وی افزود: یکشنبه‌شب وزارت خارجه ایران یادداشتی اعتراضی به سفارت عراق در ایران تسلیم کرد و پیگیری‌های ما در این زمینه ادامه خواهد داشت.

مریم شریف زاده - سیاسی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها