شرکت «شبکه ایرانیان هوشمند تمدن سبز» موفق شده است با هوشمندسازی مبتنی بر اینترنت اشیا امکان پایش و آبیاری از راه دور را برای گیاهان خانگی، گلخانه‌ها، مزارع و باغ‌ها فراهم کند

کشاورزی هوشمند به روش تمدن سبز

کارشناسان شرکت «توانا صنعت ويرای معراج» دستگاه رسوب شکن آب را با ویژگی‌های خاصی راهی بازار کرده‌اند

آب را سالم و بی‌رسوب مصرف کن

حیاتی‌تر از «آب» در زندگی موجودات زنده چه چیزی می‌تواند باشد؟ مصرف آب آلوده یا حاوی مواد مضر تاثیرات مستقیمی بر سلامتی انسان دارد که شاید درمانش بسیار هزینه‌بر و پردردسر باشد.
کد خبر: ۱۳۰۹۱۷۵

برخلاف آنچه تصور می‌شود، ناخالصی‌های آب در صنعت هم مشکلات فراوانی ایجاد می‌کند و حتی در کشاورزی هم عامل مزاحمی به‌حساب می‌آید.

آب را سالم و بی‌رسوب مصرف کن

برای رفع رسوبات لوله‌ها و ناخالصی‌هایی که در آب وجود دارد روش‌های زیادی ابداع شده است. اما بسیاری از آنها نیازمند صرف هزینه‌های بسیار بالایی است و فرآیند اجرای آن، کارشناسانی می‌خواهد که هر چند وقت یک‌بار به دستگاه‌ها و روند اجرای آن‌ نظارت کنند. اما نجمه توانا در سال ۸۹ توانسته دستگاهی برای حل این مشکل اختراع کند و هرساله گروه تحقیق و توسعه شرکت «توانا صنعت ویرای معراج» در حال به روزرسانی این اختراع هستند. اختراعی که بسیاری از مشکلات این حوزه را حل کرده است و دردسرهای نمونه‌های مشابه را ندارد. این دستگاه که در قالب محصولی از شرکت «توانا صنعت ویرای معراج» به ثبت رسیده است، در سال ۹۹ گواهینامه سطح ۳ علمی از بنیاد ملی نخبگان را دریافت کرده و نشانCE (استاندارد اروپا) را هم دارا است.

فرشید ترابی، مدیر واحد بازرگانی این شرکت در خصوص دستگاه و نحوه کار آن این طور می‌گوید: «دستگاه شرکت توانا صنعت بر اساس خاصیت الکترومغناطیس (بدون نیاز به برق و باتری)کار می‌کند و قادر است با تکیه بر دانش و فناوری بومی، باعث جلوگیری از رسوب‌گذاری آب شده و به تدریج رسوبات قبلی را از بین می‎برد. این دستگاه رسوب‌شکن آب در پنج سال اخیر تمام تاییدیه‌های داخلی و خارجی را اخذ کرده و قابل استفاده در مصارف خانگی و صنعت و کشاورزی است.»

دستگاه رسوب ‎شکن چطور کار می‎کند؟

در آب ذرات بارداری به نام یون وجود دارد که وقتی تحت تاثیر میدان مغناطیسی قرار بگیرند به شکل بلورهای خنثی و بدون بار در آمده و در آب معلق می‌شوند. بیشتر ذرات یونی محلول در آب، یون‎های کلسیم هستند که در حالت عادی به شکل رسوب کربنات‌کلسیم به دیواره شیرآلات می‎چسبند. اما با اعمال میدان مغناطیسی عمل رسوب‌گذاری با گذشت زمان متوقف می‌شود و علاوه بر آن، رسوب‌هایی که از قبل تشکیل شده‎اند از دیواره‌ها جدا می‌شوند. در این روش میدان الکترو‌مغناطیسی اعمال شده بر آب، باعث ایجاد ذرات كریستالی كوچك كربنات كلسیم در میان آب می‌شود.

این ذرات به عنوان هسته‌های اولیه برای ایجاد كریستال‌های بزرگ‌تر عمل كرده و به این ترتیب به جای تشكیل رسوب روی دیواره‌ها و سطوح انتقال حرارت، ذرات رسوب به صورت محلول معلق در میان آب تشكیل می‌شود. در نهایت دستگاه حلالیت آب را نیز افزایش داده و به این ترتیب رسوب قبلی را نیز در آب
حل می‌كند.

مقایسه با نمونه‌های خارجی

هزینه نمونه خانگی این محصول که در ابعاد حدود ۳۰سانتیمتری و به شکل استوانه عرضه می‌شود حدود یک‌میلیون و صدهزارتومان است و در نمونه‌هایی که برای حوزه‌های صنعتی و کارخانه‌ای ارائه می‌شود متناسب با اندازه دستگاه - که تا نمونه‌های ۱۲ و ۴۵ اینچ هم قابل طراحی است - این هزینه متغیر است. به گفته مدیر واحد بازرگانی این شرکت، این دستگاه نمونه صددرصد مشابه در خارج از ایران ندارد. در واقع نمونه های موجود در خارج از ایران، دستگاه های الكترومغناطیسی هستند که با برق یا باتری كار می‌كنند. ولی رسوب شکن توانا هیچ‎گونه نیازی به انرژی خارجی نداشته و انرژی خود را مستقل تولید می‌كند. دستگاه های مغناطیسی خارجی نیاز به برق ندارند ولی بعد از مدتی مگنت‌های ثابت به‌كاررفته در دستگاهشان از كار می‌افتد و دیگر قادر به ادامه كار نیستند. ولی این دستگاه از طریق آلیاژ و برد الکترونیکی آنتن و دیش داخل دستگاه به‎طور پی در پی در حال تغییر جریان و فركانس است و آلیاژی که داخل دستگاه وجود دارد، اجازه كاهش قدرت را به مگنت‌ها نمی‌دهد. بنابراین عمر مفید بیشتری دارد. به صورت کلی دستگاه‌های مغناطیسی در مقایسه با نمونه‌های الكترومغناطیسی، طول عمر كمتری دارند.

عدم نیاز به برق، از ویژگی‌های رقابتی محصول

رسوب‌شکن به کمک یک کیت که شامل برد الکترونیکی مخصوصی است که با خواص پیزوالکتریک کار می‌کند می‌تواند انرژی مورد نیاز را تامین کند. این برد الکترونیکی از طریق دیش‌هایی به وسیله سیم‌های رابط که به دو آلیاژ متصل هستند و امواج را به مگنت‌های ثابت منتقل می‌کنند تا ۳۰ سال بدون مشکل کار می‌کنند و خود شارژ شونده است. حتی در دستگاه‌هایی با سایز بالاتر از چهار اینچ امکان تولید برق مصرفی در حد اتاقک‌های کارگری برای مثال در استخرهای پرورش ماهی وجود دارد. گفتنی است این نمونه در حال آزمایش‌های نهایی است و چند ماه دیگر به بازار عرضه می‌شود.

ترابی درباره صادرات این دستگاه رسوب‌شکن می‌گوید:​ «با ۱۹ کشور در اتحادیه ساداک آفریقا وارد مذاکره شده‌ایم و محصول را به کشورهای عراق و عمان و تونس و الجزایر هم صادر کرده‌ایم. شرکت برای این دستگاه خدمات پس از فروش ارائه می‌دهد و تا پنج سال ضمانت دارد.»

کاربردهای دستگاه رسوب‌شکن ایرانی

۱. مصارف خانگی

این دستگاه قابل نصب در ساختمان‌ها و برج‌‍‌ها و ویلاهاست و هیچ نیازی به اپراتور ندارد. از آن‌جا که هیچ برقی هم مصرف نمی‌کند هزینه اضافی برای کاربران ایجاد نمی‌کند.

۲. صنعت

رسوب‌ شکن توانا در بسیاری از صنایع هم به کار می‌رود؛ مثلا در کشتیرانی، کشتی‌ها برای خنک‌شدن به آب نیاز دارند و این آب را از دریا می‌گیرند. اتفاقا آب دریا هم رسوب زیادی دارد، در حالی که نصب و استفاده از دستگاه می‌تواند به سالم ماندن دستگاه‌های خنک‌کننده کمک کند. کاربرد دیگر در رسوب‌گیری قالب‌ها در کارخانه‌های صنعتی است. این کار معمولا با اسید انجام می‌شود و مشکلات زیادی مثل خوردگی قالب و آسیب به محیط‌زیست ایجاد می‌کند. در حالی‌که استفاده از رسوب‌ شکن در مسیر آب به هنگام شست‌و‌شو می‌تواند تمام جرم‌ها و رسوب‌ها را از بین ببرد و قالب سالم بماند.

۳. کشاورزی

در بخش کشاورزی، کودها و مکمل‌هایی که به خاک داده می‌شود به مرور غیرقابل جذب می‌شود و کشاورزان هزینه‌های زیادی را بابت این قضیه پرداخت می‌کردند تا کمبود آهن، پتاسیم و سایر مواد مورد نیاز برای محصولات را تامین کنند. دستگاه رسوب‌شکن با بالابردن حلالیت آب، باعث حل شدن و جذب شدن راحت‌تر کودها توسط گیاه می شود. یکی از کاربردهای دیگر دستگاه در زمینه کشاورزی این است که امکان شست‌و‌شوی اطراف ریشه گیاهان و پاک‌کردن نمک‌هایی که به ریشه چسبیده‌اند هم به این ترتیب فراهم می‌شود.

۴. دامداری‌ها و مرغداری‌ها

رسوب‌ شکن در دامداری‌ها و مرغداری‌ها هم می‌‎تواند بسیار به‌صرفه و کاربردی باشد. زیرا در این مکان‌ها هم تأمین آب سالم برای سلامتی دام و طیور ضروری است.

مریم ملی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها