پیروزی‌های قاطعانه با وجود کارشکنی‌های AFC و FILA نشان داد داشتن انگیزه می‌تواند بسیاری از کمبودها را جبران کند

بردهای دوربرد

نگاهی به تاثیر دیوارنگاره‌های شهری و نقش آن در زندگی روزمره مردم

فوتبال، بازتابی از زندگی

برای ما فوتبالی‌ها که از بچگی تا پیرانه‌سری با فوتبال زندگی کرده‌ایم، طبیعی است که فوتبال آمیخته با زندگی است و در تک‌تک سلول‌های بدن ما تنیده شده است.
کد خبر: ۱۳۰۹۱۲۱

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم، از منظر شخصی که بگذریم تاثیرات فوتبال بر جوامع جهانی بی‌گفت‌وگوست و هیچ تردیدی در آن وجود ندارد. خاطرم است زمانی که جورج بست درگذشت ۳۰۰ هزار نفر در تشییع جنازه او در شهر بلفاست ایرلند شرکت کردند و دیوارنگاره‌های ماندگاری از این ستاره بنام فوتبال، در و دیوار شهر را پوشش داد و بعد از ۱۶ سال از آن روز هنوز چند دیوارنگاره از آن زمان باقی مانده تا مردم و نسل‌های بعدی اسطوره خودشان را ببینند،به یاد بازی‌های درخشان او بیفتند و از طرفی تراژدی زندگی‌اش را در‌نظر بگیرند.

اما ما در ایران کمتر با دیوارنگاره‌ها و ادبیات دیواری در رابطه با فوتبال مواجه هستیم که اگر شرایطش مهیا باشد می‌توان در رابطه با آن بحث کرد. دیوارنگاره‌ها آینه تمام‌نمای جامعه محسوب می‌شود و این فقط مربوط به فوتبال نیست. مردان و زنان زیادی بودند که افتخار‌آفرین بودند و تاثیرات خودشان را گذاشته‌اند و می‌توان آن لحظات جادویی را با ثبت در نمایه‌های شهری همواره زنده نگه داشت.

طبیعتا نقش فوتبال جلوتر از حوزه‌های مختلف اجتماعی است و می‌تواند ملت‌ها را به هم نزدیک کند و آنها را در صلح قرار دهد؛ این نقش می‌تواند در جام‌های جهانی فوتبال در قالب ایدئولوژی و نگرش گرفته تا رنگ پوست و فقیر و غنی، همه را در کنار هم قرار دهد. همه اینها می‌تواند تصاویر زیبایی باشد که به دیوار‌های شهر جلوه خاص بدهد و تاثیرات فوتبال را جاودانه کند.

 انسان هر روز که در مسیر خودش حرکت می‌کند، وقتی چشمش به این تصاویر می‌افتد ذهنش فعال می‌شود و ممکن است این ذهن به سمت موارد خوب حرکت کند و لحظاتی از این زندگی عادی فاصله بگیرد و به سمت جهان فوتبال قدم بگذارد.

فوتبال مثل خود زندگی تلفیقی از شادی‌ها و غم‌هاست و به دفعات مشاهده کردیم که تیم شکست‌خورده در چه حالات محزون و غم‌انگیزی قرار دارد و در همان زمان برنده‌ها چه کار می‌کنند و دائما جای برنده و بازنده تغییر می‌کند؛ درست مثل زندگی که هم روزهای آفتابی دارد و هم روزهای ابری. ما می‌توانیم خصوصیات این فوتبال را که بازتابی از زندگی ماست، از طریق تصاویر در دید مردم قرار بدهیم و جلوه‌ای از زندگی را به‌وسیله فوتبال برای آنها تصویر‌سازی کنیم. امیدوارم شرایطی فراهم شود که هنرمندان ما پا جلو بگذارند و تصاویر ماندگاری که کم هم نیست زینت‌بخش شهرها شود و مردم پیوند خودشان را با فوتبال و زندگی مشاهده کنند.

یک تحلیلگر فوتبال در بریتانیا به نام دیوید لوی در تحلیل خود می‌گوید: «ما سال‌های نوری با درک فوتبال فاصله داریم.» از نظر او فوتبال ورزشی است که پر از تناقض‌ها، پارادوکس‌ها و شگفتی‌های بی‌نظیر و غیرقابل پیش‌بینی است و در دنیا هیچ ارزشی نمی‌تواند با آن رقابت کند به جز خود زندگی. او همچنین اشاره دارد که قوی‌ترین مردان فوتبالی ما روی نیمکت‌ها قدرت فوتبال را ندارند و این فوتبال است که قدرت خود را تحمیل می‌کند و چه تحلیل شیرینی. و چه خوب است که ما این شرایط فوتبال را در دیوار‌نگاره‌ها به تصویر در‌بیاوريم و از طرق مختلف به مردم نشان دهیم.

ما گاهی در خلوت و تنهایی خودمان به آلبوم‌های عکس‌هایمان مراجعه می‌کنیم و لحظات شیرین و تلخ را به چشم می‌بینیم و چقدر خوب است که ما گهگاه سراغ این آلبوم‌ها نرویم و دائما برخی از این لحظات ماندگار را در دیواره‌های شهرمان ببینیم تا فراتر از این آلبوم‌های شخصی، شاهد آلبوم‌های ملی باشیم که زینت‌بخش شهرهایمان باشد. من از صمیم قلب آرزو دارم این مسأله با هم‌فکری جامعه‌شناسان شهری در کشور تجلی پیدا کند و برای ما خلق‌کننده لحظات خاطره‌انگیزی باشد.

امیر حاج رضایی / کارشناس فوتبال 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها