مروری به تولیدات مراکز استان‌ها که در جشنواره‌های داخلی و خارجی درخشیدند

درخشش استانی‌ها از ایران تا اسپانیا

در کنار شبکه‌هایی که سال‌های سال است می‌شناسیم‌شان و برنامه‌های مختلفی را روی آنتن می‌برند، استانی‌ها یا همان شبکه‌ های استانی هم مدت‌هاست جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند.
کد خبر: ۱۳۰۲۸۹۵

می‌شود گفت با شیوع کرونا تا مدتی بخشی از تولید فلج شده بود اما خیلی زود همین شبکه‌ها در کنار بقیه دست به کار شدند و با ساخت برنامه‌ها و آثار مختلف کمک کردند آنتن شبکه‌های مختلف خالی نماند و با وقفه مواجه نشوند.

در کنار داستان تامین محتوا، در فضای دیگری یعنی جشنواره‌ها و رخدادهای گوناگون هم استانی‌ها مدت‌ها بر و بیایی داشتند. امسال هم با وجود تعلیق برخی از این رخدادها، ۵۶ اثر از تولیدات مراکز در ساختار و موضوعات گوناگون در این جریان سهم داشتند.

این رخداد باعث شد ما هم نگاهی به برخی تولیدات برگزیده مراکز استانی صدا و سیما در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی داشته باشیم.

درخشش در روسیه، سوئیس، اسپانیا و...

در این زمینه باید به مستند «فوروارد کوهستان» اثری از کیوان مجیدی اشاره کرد، مستندی که در مرکز کردستان ساخته شده و در سال‌جاری به پنج جشنواره بین‌المللی راه یافته است؛ انیمیشن «والی بال» هم که در مرکز فارس و با تهیه‌کنندگی کاوه سیستانی ساخته شد، نامزد دریافت جایزه برتر در جشنواره Light of the world روسیه بود.

درخشش استانی‌ها از ایران تا اسپانیا

وحید اسلامی از مرکز ایلام هم جایزه بهترین فیلمنامه را در بین آثار نمایشی از جشنواره بین‌المللی اسپانیا کسب کرد.

فاطمه مرزبان فیلمساز نام‌آشنای گلستانی، امسال هم در جشنواره‌ای خارجی خوش درخشید و توانست عنوان اثر منتخب را برای یکی از مستندهایش در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران کسب کند.

ایمان شهمیری و عمار خطی هردو از سمنان هم در این جشنواره حضوری موفق داشتند و با آثار مستند و نمایشی خود، به مرحله نهایی راه‌یافتند.

Guwahati Children Film Festival (جشنواره بین‌المللی فیلم کودک هند) هم شاهد حضور نماینده‌ای از کشورمان در سال ۲۰۲۰ بود؛ هادی امیری و رها فرجی از مرکز همدان با انیمیشن «جنگل دامون»، جایزه اثر منتخب این جشنواره را به خود اختصاص دادند.

جهاد رحمانی از مرکز آذربایجان‌شرقی هم با اثری مستند، در جشنواره True Story Award کشور سوئیس حضور یافت و به عنوان یکی از برگزیدگان معرفی شد.

در این بین عابدین محمدی از کرمانشاه، سجاد احمدبیگی از ایلام و محمود شاکری از مرکز خلیج‌فارس هم توانستند با آثار انیمیشنی و مستند، به ترتیب در جشنواره‌های طنز و انیمیشن یونان، بین‌النهرین ترکیه و کلابورگی هند به عنوان آثار برگزیده معرفی شوند، ضمن این‌که محمود شاکری، جایزه بهترین کارگردانی را به خود اختصاص داد.

«فانوس» بر سر تولیدات مراکز

جشنواره ملی فانوس که به همت سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس برگزار می‌شود.

پویا الهامی با پادکستی رادیویی، موفق به کسب رتبه سوم جشنواره فانوس شد، حاتم معصومی از مرکز زنجان هم توانست برای اثر نمایشی که در سال جاری تولید کرده بود جایزه سریال برتر را از جشنواره فانوس به‌دست آورد.

این جشنواره در سال‌جاری برای هنرمندان استان‌ها بسیار خوش‌یمن بود چه این‌که محمد طالبی و احمد احمدپور از صدا و سیمای مرکزی و لرستان هم توانستند جایزه بهترین مستند و دیپلم افتخار این جشنواره فانوس را برای دو مستند «ژنرال» و «فصل شیدایی» از آن خود کنند، قدرت باقری تهیه‌کننده مستند «چمر سرباز» هم توانست نام ایلام را در این جشنواره بر سر زبان بیندازد و دیپلم افتخار را به‌دست آورد.

صدا و سیمای مرکز ایلام چهار نماینده دیگر هم در جشنواره فانوس داشت؛ بر این اساس جعفر میرناصری، مصطفی کولیوند و رشید کوچکی توانستند در این جشنواره و به ترتیب برای مستند رنگ عشق، نمایش بل ۲۱۴، تله‌تئاتر نامدار و موسیقی سرزمین بلند، تقدیرنامه، تندیس اثر برگزیده، دیپلم افتخار و لوح سپاس را از آن خود کنند.

بهروز زمزم از مرکز اصفهان هم برای اثری موسیقایی، رتبه اول جشنواره فانوس را کسب کرد. عقیل عباسی، هنرمند صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری است که برای نماآهنگ «انتقام سخت» حائز دریافت دیپلم افتخار فانوس شد؛ همچنین لوح سپاس این جشنواره برای طراحی پوستر به محمد اسماعیلی از استان گلستان اهدا شد.

در بخش تولیدات رادیویی جشنواره فانوس هم تولیدات مراکز استان‌ها درخشش ویژه‌ای داشتند؛ احمدرضا جلیلوند از همدان، رضا دلدار و رمضان کریمی از مازندران و خانم‌ها اسراری و حسین‌زاده از فارس هم در این بخش جزو برگزیدگان بودند.

افتخارآفرینی در رقابتی به نام Abu prize ۲۰۲۰

در جشنواره‌های خارجی که امسال برگزار شدند، باز هم نام هنرمندان مراکز صدا و سیما شنیده شد؛ مهدی بوستانی از مرکز یزد جایزه ماه ژوئن آسیا را به خود اختصاص داد، بهرام نوری از مرکز گیلان و برای مستند نمایشی «از تولد تا تولد»، به عنوان یکی از برگزیدگان جشنواره ABU Prize ۲۰۲۰ معرفی شد.

درخشش استانی‌ها از ایران تا اسپانیا

صدا و سیمای گیلان یک نماینده دیگر هم در جشنواره ABU داشت، اعظم سائدی برای گزارش خبری «کلاسی زیر سقف آسمان» توانست جایزه برگزیده این جشنواره را به خود اختصاص دهد.

ناصر ناصرپور از مرکز لرستان برای برنامه ورزشی «اف ۵۵»، عباس بهرامی از مرکز گلستان برای برنامه سرگرمی دهکده، عابدین محمدی از مرکز کرمانشاه برای مستند «من یک پرنده هستم»، زهرا عزیزی از مرکز کرمانشاه برای مستند نمایشی «برپا» و مهدی قاسمی از مرکز مازندران برای مستند نمایشی «کابین شماره ۲» هم جزو برگزیدگان جشنواره ۲۰۲۰ ABU بودند.

جشنواره بین‌المللی مقاومت

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت هم امسال با شرایطی متفاوت برگزار شد. حامد پویان از مرکز خراسان رضوی و جلال نعیمی از کرمانشاه برای آثار مستند و پویانمایی خود به مرحله نهایی این جشنواره راه‌یافتند اما مرتضی مقدس از آذربایجان‌شرقی برای نماآهنگ «دفاع مقدس» توانست برنده تندیس و لوح تقدیر جشنواره شود.

درخشش استانی‌ها از ایران تا اسپانیا

تندیس و دیپلم افتخار جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت هم در این دوره و در بخش فیلم‌های کوتاه، به زانیار لطفی از مرکز کردستان برای فیلم کوتاه «نهست» رسید.

همچنین مستند «نامه‌ای از دمشق» کاری از سیمای مرکز سمنان به‌عنوان بهترین «فیلم به معنای مطلق» و برگزیده برگزیدگان شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت معرفی شد.

حضور در حقیقت

جشنواره سینما حقیقت یکی از معتبرترین رویدادهای سینمای ایران در حوزه مستند است که در بخش‌های مختلفی همچون مسابقه ملی، بین‌الملل، جایزه شهید آوینی، کارگاه‌های تخصصی و بازار بین‌المللی فیلم مستند برگزار می‌شود.

امسال مهدی ایمانی شهمیری از مرکز سمنان با اثر مستند «پریزاد» توانست به عنوان منتخب جشن سال سینمای مستند ایران در جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت دست یابد.در این دوره مستند «چلچلای سفری» از مرکز مازندران هم توانست در بخش مسابقه فیلم‌های نیمه‌بلند به مرحله نهایی راه‌یابد.

فاطمه شهدوست - رسانه / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها