نشست خبری عوامل برنامه «میدون» با حضور عوامل آن برگزار شد

کاشفان ایده‌های پولساز

تهیه‌کننده و داوران برنامه«میدون» روز گذشته به تماس مخاطبان با سامانه ۱۶۲روابط‌عمومی‌سازمان پاسخ دادند و سپس در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، حضور پیدا کردند و پاسخگوی سوالات شدند.
تهیه‌کننده و داوران برنامه«میدون» روز گذشته به تماس مخاطبان با سامانه ۱۶۲روابط‌عمومی‌سازمان پاسخ دادند و سپس در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، حضور پیدا کردند و پاسخگوی سوالات شدند.
کد خبر: ۱۳۰۲۴۳۳

در این نشست خبری محمدحسین هاشمی گلپایگانی تهیه‌کننده، علیرضا یونجی، حسین مصطفی‌زاده، محمد امین حاج‌کاظمیان، امیرحسین اسدی و مینا مهرنوش حضور داشتند و حمید خواجه‌نژاد نیز اجرای برنامه را برعهده داشت و خبرنگاران نیز به صورت مجازی سوالات خود را پرسیدند.

این برنامه به منظور حمایت از کارآفرینان مدتی است که روی آنتن شبکه سه رفته است. در برنامه میدون رقابتی میان کارآفرینان برای جلب تسهیلات تشویقی داوران شکل می‌گیرد و ضمن معرفی کارآفرینان نمونه کشور بستری برای معرفی مشاغل آنان فراهم می‌شود.

برنامه مردمی کارآفرینی

در ابتدای مراسم هاشمی، تهیه‌کننده میدون توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ما می‌خواستیم برنامه مردمی کارآفرینی بسازیم و به همین منظور باید جذابیت‌های رسانه‌ای ایجاد می‌کردیم. خوشبختانه برنامه مورد استقبال و رضایت مردم قرار گرفت. همه ما درگیر کسب و کار هستیم و دغدغه ما کسب و کار بوده و مشکل اشتغال در کشور ما جدی است. بنابراین پیش‌بینی می‌کردیم که برنامه مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد.

خواجه‌نژاد هم با اشاره به سال جهش تولید که در دستور کار سازمان هم قرار گرفته‌بود عنوان کرد: خیلی‌ها با دیدن این برنامه به سمت کسب و کارهای خانگی رفتند؛ به خصوص آنهایی که نمی‌دانستند با اندک پولشان چه کار کنند. از این رو برنامه‌هایی مثل پایش، جشنواره کارآفرینی و میدون جزو نمونه‌های موفق این برنامه‌ها بود که صاحبان ایده را به سرمایه‌گذاران وصل کردند.

علیرضا یونجی یکی از داوران برنامه نیز گفت: از صداوسیما تشکر می‌کنم که این ارتباط بین ما و مردم را ایجاد کرد تا پاسخگوی سوالاتشان باشیم. همین طور از تهیه‌کننده که با این برنامه کار مهمی انجام داد.
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: مردم دوست ندارند که یک نفر کتاب را برایشان روخوانی کند. این که آموزش نیست. بنابراین باید بابت حمایت و ساخت چنین برنامه‌هایی که برای مردم مفید است تشکر کرد.

وی با بیان خاطره‌ای از برخورد و لطف مردم نسبت به خودش به‌عنوان یکی از داوران برنامه تاکید کرد: من به سهم خودم اطلاعات و مطالعه‌ام به خاطر این برنامه زیاد شد و خیلی چیزها یاد گرفتم که برای من ارزشمند است. در این دقایقی هم که پاسخگوی مردم بودیم سوالاتی پرسیدند که باید بگویم خوشحالم که مردم سوال می‌کنند و راهنمایی می‌خواهند. گرچه برخی وزارتخانه‌ها خمودگی پیش گرفته‌اند. من همین جا وزارت صمت را به چالش دعوت می‌کنم.

یونجی همچنین افزود: ما دانشگاه‌های شریف و علم و صنعت داریم. خیلی بد است که موتورسیکلت و دوچرخه را از خارج وارد می‌کنیم. این در حالی است که ۳۰ سال پیش ما کلی صادرات از ایران به ترکیه داشتیم و حالا از همه جا به ایران واردات داریم.

وی همچنین گفت: در این یک سال اخیر هرکسی که قلبش برای این مملکت می‌تپد، خالصانه به «میدون» آمد.

استعدادها در «میدون» دیده شدند

هاشمی در پاسخ به سوال جام‌جم درخصوص این‌که این برنامه پتانسیل چند فصل را دارد و آیا از برگزیده‌های برنامه در کنار جایزه حمایت هم می‌شود، گفت: جالب است بگویم که ما فکر می‌کردیم جایزه ما خیلی برای شرکت‌کننده‌ها مهم باشد. البته مهم است اما برای عده‌ای جایزه خیلی مهم نبود و همین که با حضور در این برنامه شناخته شده و توانسته‌بودند سرمایه‌گذار برای ایده‌شان پیدا کنند، برایشان مهم بود. چون کسب و کارها در این برنامه دیده شدند و مردم هم به برنامه و داورها اعتماد کردند. اما درباره تعداد فصل‌ها و ظرفیت برنامه هم باید بگویم هرچه جلوتر می‌رویم، تعداد کارآفرینان بیشتر می‌شود؛ یعنی استقبال از برنامه بیشتر شده و داورها به‌روزتر و قوی‌تر شده‌اند. بنابراین تا جایی که صداوسیما از ما بخواهد، این برنامه می‌تواند ادامه داشته‌باشد.

فارغ‌التحصیلان دانشگاه بازار

اسدی هم در پاسخ به همین سوال گفت: دانشگاه‌ها به دانشجوها ارائه یاد نداده‌اند. در میدون ارائه می‌دهند. در دانشگاه یاد نداده‌اند در سه‌دقیقه می‌توانی یک کار چند میلیونی را پرزنت کنی اما در این برنامه این اتفاق افتاد. تک تک بچه‌های میدون قدرت و جسارت دارند و باید مقابلشان تعظیم کرد چون جلوی دوربین آمدن و کسب‌و‌کار ارائه دادن کار سختی است.

مهرنوش هم درنهایت به این سوال پاسخ داد و گفت: ما هوش بافتی داریم. هر انسانی هوشی دارد که در بافت درست قرار بگیرد، بارور می‌شود. خیلی‌ها در بافت درست خودشان قرار گرفتند و استعدادهای‌ شان را شناسایی کردند. به نظر من افرادی که آمدند، فارغ‌التحصیلان دانشگاه بازار بودند. بسیاری از عزیزانی که در این برنامه حضور پیدا کردند، استعداد داشتند و پلتفرم‌ها کلیشه‌ای نبود. از اصحاب رسانه هم که دغدغه حوزه کسب و کار و کارآفرینی دارند، می‌خواهم به بحث شناسایی استعدادها کمک کنند و این نشست‌ها ادامه پیدا کند.

در پایان هم محمدحسین رنجبران، مدیر کل روابط عمومی رسانه ملی در جمع حضور پیدا کرده و از عوامل برنامه قدردانی کرد.

سکوی پرش استعدادها و توانمندی‌ها

مصطفی‌زاده یکی دیگر از داوران هم با تشکر از صداوسیما و عوامل برنامه گفت: تهیه چنین برنامه‌ای کار سختی است؛ چون ساعت‌ها و روزها برای کشف استعدادها زمان صرف شده‌است. مخاطب این برنامه قشر خاصی نیست. هرکسی که به‌دنبال روزی حلال است، می‌تواند مخاطب برنامه باشد یا در آن حضور پیدا کند.

حاج‌کاظمیان هم از داوران این برنامه در ابتدا پیشنهادی مطرح کرد و گفت: ما در شرایط جنگ اقتصادی به‌سر می‌بریم که چالش مردم مشکلات اقتصادی است. بنابراین تلاش کنیم برنامه‌هایی مثل میدون که با کسب و کار مردم ارتباط دارد، بیشتر ساخته‌شود.

وی ادامه داد: من از پاسخگویی مخاطبان لذت بردم. از شهرستان‌های مختلف تماس می‌گرفتند انگار که میدون سکوی پرش و تنها فضایی برای ارائه توانمندی‌شان است. البته این موضوع مسؤولیت ما را چندبرابر می‌کند و ای‌کاش بتوانیم راهکارهای جدیدی را برای کارآفرینان ایجاد کنیم.

اسدی نیز از داوران برنامه عنوان کرد: راه‌اندازی کسب و کار بسیار سخت است؛ یعنی مثل نشستن پشت یک وسیله نقلیه است که ممکن است خراب شود یا ترمز نداشته‌باشد و اتفاقات دیگری برایش رخ بدهد. من که لیاقت داوری ندارم؛ آن هم برای کسی که حاصل عمر و زحمتش را در برنامه‌ارائه کرده‌است. اگر سختگیری‌هایی کردیم به این خاطر بود که کسب و کارها را علمی‌تر و فن‌آورتر و مبتنی بر پژوهش کنیم.

مهرنوش هم که تنها بانوی داور این برنامه است بعد از تشکر از صداوسیما و عوامل برنامه و اصحاب رسانه بیان کرد: به‌واسطه تجربیات کسب و کار در بخش‌های مختلف که داشتم، با رسانه هم آشنا بودم. من در چند برنامه مشابه میدون هم بودم اما این برنامه توانسته جنس دیگری از کسب و کار و کارآفرینی را در جامعه مطرح کند. این برنامه شبکه‌سازی کرده که مهم‌ترین ارزشی است که میدون توانسته ایجاد کند.

این‌که سرمایه‌گذار را با ایده‌پرداز وصل کرده و فرصت‌های جدید کسب و کار را ایجاد کرده‌است. نکته دیگر بحث امید در کسب و کار است که با وضعیت اقتصادی کشور که بحث امید تضعیف شده و مردم از لحاظ کارآفرینی رمق ندارند، با دیدن این برنامه خوشبین شدند. حتی توان‌یاب‌ها و خانم‌ها هم توانستند کسب و کارهای مختلفی را راه‌اندازی کنند.برنامه میدون توانست این امید را در کسب و کار ایجاد کند.

استعدادها بارها شگفت زده‌ام کردند

یونجی در پاسخ به سوال دیگر جام‌جم درباره این‌که در طول این مدت با افراد با استعداد و توانایی هم مواجه شده‌اند که شگفت زده شان کند، عنوان کرد: دو نفر در این برنامه مرا بسیار شگفت‌زده کردند. یک نفر از یکی از روستاهای لب مرز که جمعیت اندکی دارد و هیچ دانشگاهی در آن روستا نیست با امکانات ساده کار تکنیکال انجام داده‌بود که حاصل آن شیر گاز بود. من خیلی سعی کردم جلوی ذوق زدگی ام را بگیرم. اتفاق دیگری که شگفت زده‌ام کرد مربوط به فرد دیگری بود که از هواکش استفاده دوگانه کرده‌بود. من در این برنامه بارها غبطه خوردم که چه استعدادهایی هستند که با حداقل امکانات می‌توانند چه اتفاقاتی را رقم بزنند.

کاشفان ایده‌های پولساز

مصطفی زاده هم در این باره گفت: یکی از ویژگی‌های این برنامه شناسایی همین استعدادهاست. به همین دلیل شرکت‌های دانش بنیان حضور چشمگیری در برنامه دارند. فکر می‌کنم چند هفته قبل با فردی مواجه شدم که قالب‌های اسباب بازی را با سرمایه‌ای که از فروش خانه شخصی اش به‌دست آورده‌بود، تولید کرده‌ و کارش در حد کارهای اروپایی بود.

حاج کاظمیان هم در پاسخ به همین سوال توضیح داد: کارآفرینی که پا به عرصه «میدون» می‌گذارد از جسارت ویژه‌ای برخوردار است. جوان ۲۳، ۲۴ساله‌ای که از ۱۹سالگی اختراع ثبت کرده و خالص و بی‌ریا به برنامه آمده تا ایده‌اش را مطرح کند برای من قابل احترام است. این را بجد می‌گویم که کارآفرینان ایرانی در تمام دنیا بی‌نظیرند. چون با وجود محدودیت‌ها و مشکلات همچنان سرپا ایستاده‌اند. باید دست این کارآفرینان را بوسید. من به عنوان داور در این برنامه حضور ندارم بلکه از این عزیزان یاد می‌گیرم و می‌آموزم.

زینب علیپور طهرانی - رسانه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها