معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با جام‌جم:

اجرای ۵۴ پروژه شفافیت مالی

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: کد شهاب سال‌هاست که اجرا می‌شود اما برخی خدمات بدون دارا بودن کد شهاب انجام می‌شد و از امروز کسانی که فاقد کد شهاب باشند، دیگر نمی‌توانند از ساتنا استفاده کنند.
کد خبر: ۱۳۰۲۲۲۱

مهران محرمیان، معاون بانک مرکزی به جام‌جم افزود: «کد شهاب همان کد ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی است و اجرای عملیاتی آن به سال‌های دور برمی‌گردد. برخی اشخاص حقیقی که تعدادشان کم است و برخی اشخاص حقوقی که مشخصات‌شان مانند کدملی یا شناسه ملی در سیستم بانکی ثبت نشده، از امروز از خدمات ساتنا محروم شدند.»

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تصریح کرد: «چند سال پیش نظام بانکی اعلام کرد بدون ارائه کارت ملی دیگر خدمات بانکی ارائه نخواهد شد و همین موضوع دلیلی شد تا افراد برای دریافت کارت ملی به سازمان‌های مربوطه مراجعه کنند. با اعمال محدودیت برای افرادی که فاقد کدملی و شناسه ملی هستند، قصد داریم شفافیت اطلاعات در نظام بانکی اتفاق بیفتد و از زمانی که این موضوع را به بانک‌ها ابلاغ کردیم، آنها به مشتریان‌شان اعلام کردند و بخشی از مشکل حل شده است.»

محرمیان به اهمیت استفاده از کد شهاب اشاره کرد و گفت: «کد شهاب به این دلیل اجرا شد که برخی افراد فاقد کدملی و شناسه ملی، اقدام به تراکنش از طریق ساتنا می‌کردند که در مبدا مشخصات آنها شفاف نبود و محلی برای سوء‌استفاده و سودجویی بود. از این رو، این افراد دیگر نمی‌توانند از ساتنا خدمات بگیرند.»

به گفته وی، محدودیت بانک مرکزی در راستای شفافیت اطلاعات مشتریان در مبدأ، باعث مقابله با پولشویی خواهد شد و افرادی که قصد دارند از نظام بانکی خدمات دریافت کنند، حتما باید اطلاعات آنها نزد بانک موجود باشد. این کار را بیشتر برای اشخاص حقوقی انجام داده‌ایم و تعداد اشخاص حقیقی که اطلاعات‌شان نزد بانک وجود نداشت، کم بود. در این مورد تصمیم گرفته‌شده تا پول به حساب
مبدأ برگردد».

او در ادامه افزود: «این اقدام تاثیری بر فعالیت مشتریانی که اطلاعات هویتی ایشان نزد بانک‌ها موجود است، نخواهد داشت و هشداری است برای اشخاصی که کد یا شناسه ملی ندارند یا به بانک اعلام نکرده‌اند.»

اقدامات بانک مرکزی برای شفافیت مالی

محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی به جام‌جم می‌گوید در راستای شفافیت مالی در نظام بانکی ۵۴ پروژه در حال اجراست. محرمیان افزود: «کد شهاب یکی از پروژه‌های شفاف‌سازی مالی است که برای مبارزه با پولشویی و مقابله با سایت‌های شرط‌بندی اجرا شد.»

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ادامه داد: «اتصال دستگاه‌های پوز (کارتخوان) به سازمان امور مالیاتی اقدام دیگری بود که بانک مرکزی انجام داده است. همچنین ایجاد سامانه و تشدید نظارت به منظور مقابله با فیشینگ و جلوگیری از خالی کردن حساب‌های مردم یکی از پروژه‌های اجرا شده در راستای شفافیت اطلاعاتی و مالی محسوب می‌شود. رمز دوم پویا که مرحله اول آن سال گذشته به اجرا رسید و مرحله دوم هفته‌های گذشته اجرا شد، از جمله گام‌هایی بود که بانک مرکزی برای شفاف‌سازی برداشته است.»

به گفته وی، سامانه اعتبارسنجی که پروژه بسیار بزرگ و مهمی است، هم یکی از اقدامات بانک مرکزی محسوب می‌شود. در حوزه سایت‌های شرط‌بندی اقداماتی انجام شده و از طریق سامانه‌های هوشمند حساب‌های مربوط به این حوزه را به سه دسته تقسیم کردیم. ابتدا فعالیت‌های قمار در قالب قمارخانه‌ها که اغلب ابزار پرداخت آنها از طریق کارت بانکی انجام می‌شود. در اکثر موارد هم حساب‌ها و کارت‌ها اجاره‌ای هستند. برای این دسته با دادستانی هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود.»

محرمیان افزود: «دسته دوم افرادی هستند که در دسته قماربازها قرار دارند و با شناسایی آنها با توجه به میزان خلافی که انجام دادند، برخوردهایی انجام می‌شود. به عنوان مثال اگر یک‌بار این تخلف انجام شده باشد، قوه قضاییه از طریق پیامک اعلام می‌کند که در صورت تکرار برخورد خواهد شد، در مرحله دوم حساب را مسدود می‌کند و در مراحل بعدی پرونده تشکیل می‌شود.»

معاون بانک مرکزی به دسته سوم اشاره کرد و گفت: «این دسته مربوط به کسانی است که برای سرشاخه‌های قمار هستند که اطلاعات آنها در اختیار دادستانی قرار می‌گیرد و برخورد قضایی انجام خواهد شد.»

روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها