مراسم ادای سوگند جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا در فضایی به‌شدت امنیتی برگزار شد

ترس و تحلیف

سرانجام بیستم ژانویه، روز خروج ترامپ از کاخ‌سفید و جایگزینی بایدن در آنجا فرا رسید. بایدن در حالی وارد کاخ‌سفید شد که ده‌ها هزار نفر از اعضای پلیس فدرال، گارد ملی آمریکا و دیگر نیروهای امنیتی شهر واشنگتن و اطراف محل برگزاری مراسم تحلیف بایدن را به پادگان نظامی تبدیل کرده بودند. دیشب جهان شاهد برگزاری امنیتی‌ترین مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری یک کشور در قرن ۲۱ میلادی بود.
کد خبر: ۱۳۰۱۹۳۴

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم، دیشب جهان شاهد برگزاری امنیتی‌ترین مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری یک کشور در قرن ۲۱ میلادی بود.
 

چهارمین رئیس‌جمهوری غایب در مراسم تحلیف

 
همان‌طور که قبلا نیز اعلام شد، ترامپ دیروز بعدازظهر( به وقت ایران)، کاخ‌سفید را به مقصد ایالت فلوریدا ترک کرد و در مراسم تحلیف جو بایدن حضور پیدا نکرد. پس از هجوم حامیان رئیس‌جمهوری به کنگره در چهارشنبه دو هفته گذشته بود که او نتیجه انتخابات را پذیرفت و از تعهد به «انتقال منظم» قدرت به رئیس‌جمهوری بعدی و تصمیم خود برای شرکت نکردن در مراسم سوگند آقای بایدن خبر داد.
 
این چهارمین‌بار است که در تاریخ آمریکا، یک رئیس‌جمهوری در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری بعدی حضور پیدا نمی‌کند. اندرو جانسون سال۱۸۶۵ که رئیس‌جمهور شد، در میان حزب خود آن‌قدر نامحبوب بود که از سوی مجلس نمایندگان استیضاح شد و سپس در انتخابات ۱۸۶۸، در مقابل یولیسس گرانت شکست خورد. در مراسم تحلیف، اتفاق جالب توجهی افتاد. گرانت رئیس‌جمهور جدید در سوار شدن در درشکه به همراه اندرو جانسون خودداری کرد و اصرار داشت جانسون در کنار او ننشیند. همین مسأله سبب شد جانسون هم از شرکت در مراسم سوگند گرانت خودداری کند.
 
جان آدامز، دومین رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز سال ۱۸۰۱میلادی، از شرکت در مراسم تحلیف تامس جفرسون، رقیب خود در انتخابات( که پیروز انتخابات شده بود) خودداری کرد. توهین‌های طرفداران جفرسون به آدامز در مبارزات انتخاباتی، سهم به سزایی در امتناع وی در شرکت در مراسم تحلیف جفرسون داشت.
 
مورد بعدی، به غیبت ریچارد نیکسون در سال ۱۹۷۴ در مراسم تحلیف جانشینش جرالد فورد مربوط می‌شود. نیکسون نیز این مراسم را در حقیقت تحریم کرد. نیکسون که به واسطه رسوایی واترگیت ناچار به استعفا از سمت خود شده بود، به دلیل فشارهای زیادی که بابت این رسوایی علیه وی به وجود آمده بود، از شرکت در مراسم تحلیف معاون خود جرالد فورد( که طبق قانون آمریکا جانشین رئیس‌جمهوری مستعفی شده بود) خودداری کرد.
 
با همه این اوصاف، این نخستین بار بود که طی ۴۶سال اخیر، یک رئیس‌جمهوری پس از شکست در انتخابات، در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری بعدی شرکت نمی‌کند. ضمن آن‌که در همه موارد فوق، دلیل عدم شرکت نیکسون، جان آدامز و اندرو جانسون در مراسم تحلیف جانشینان خود، موضوع ادعای تقلب در انتخابات نبود. بنابراین، ترامپ نخستین رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکا محسوب می‌شود که به دلیل ادعای تقلب در انتخابات، از شرکت در مراسم تحلیف جانشین خود اجتناب کرده است.
 

خروج ترامپ با چاشنی خشم و اندوه

 
دیروز، قبل از برگزاری مراسم تحلیف، دونالد ترامپ همراه همسرش، ملانیا، کاخ‌سفید را به مقصد پایگاه هوایی اندروز ترک کرد. ترامپ پیش از ترک کاخ‌سفید خطاب به خبرنگاران گفت: ما به شکلی دیگر ( به قدرت) باز خواهیم گشت. این چهار سال باورنکردنی بوده است. ما با یکدیگر به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کرده‌ایم. من همیشه برای شما مبارزه می‌کنم. برای دولت جدید هم آرزوی بخت بلند دارم.
ترامپ حاضر نشد نام جو بایدن را در مصاحبه‌های خود ( در زمان ترک کاخ‌سفید) به عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا بر زبان بیاورد.
 

مایک پنس به مراسم تحلیف بایدن رفت

 
مایک پنس، معاون ترامپ مهم‌ترین فرد از دولت شکست خورده آمریکا، در مراسم تحلیف بایدن حضور پیدا کرد. میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سنا و جورج واکر بوش، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا( از حزب جمهوریخواه) نیز مهمانان ویژه این مراسم بود.
 
دیروز در حالی که مراسم تحلیف در حال برگزاری بود، ۱۷نفر از اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن رئیس‌جمهوری جدید این کشور اعلام کردند که مشتاقانه منتظر کار با دولت او هستند. به گزارش سی‌ان‌ان، در این نامه آمده است: ما قویا معتقدیم آنچه ما را به عنوان آمریکایی متحد می‌کند بزرگ‌تر از آن‌چیزی است که ما را از هم جدا می‌کند.
 
نویسندگان این نامه ابراز امیدواری کردند فراتر از اختلافات حزبی بتوانند گفت‌وگوهایی را برای اصلاحات معنادار به نفع مردم و جایگاه آمریکا داشته باشند. آنها در این نامه تصریح کردند مردم آمریکا از اختلافات حزبی به ستوه آمده و مایلند  رهبران هر دو طرف در خصوص مسائل مهم برای خانواده‌ها، افراد شاغل و شرکت‌های تجاری آمریکایی همکاری کنند.
 
تخلیه ساختمان دیوان‌عالی آمریکا از ترس بمبگذاری درست ساعتی قبل از این‌که بایدن در مراسم تحلیف حاضر و برای حضور در مسند ریاست‌جمهوری آمریکا قسم یاد کند، ساختمان دیوان‌عالی آمریکا( اصلی‌ترین نهاد قضایی این کشور) از ترس بمبگذاری تخلیه شد. در پی این تهدید یگان‌های گارد ملی آمریکا به سوی دیوان‌عالی این کشور روانه شدند. نیروهای گارد ملی آمریکا، توضیح بیشتری در خصوص تهدید دیشب( در دیوان‌عالی آمریکا) نداده‌اند.
 

ارثیه ترامپ برای بایدن

 
سناتور برنی سندرز در یک سری پیام‌های توییتری نوشت: برای چهار سال، ترامپ برای دو دسته کردن مردم ما تلاش کرد. امروز آخرین روز بدترین و خطرناک‌ترین رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکا به شمار می‌رود. کار اکنون ما، متحد کردن مردم حول یک دستور کار است که مناسب همه باشد نه فقط تعداد اندکی.
 
سندرز همچنین گفت: جو بایدن موارد زیر را از ترامپ به ارث خواهد برد. وخیم‌ترین اوضاع اقتصادی از زمان رکود بزرگ، وخیم‌ترین بحران بهداشتی ۱۰۰سال گذشته، نابرابری ثروت زیاد، تهدید وجودی تغییرات اقلیمی، یک سیستم مهاجرتی نژادپرستانه. این بحران‌های بی‌سابقه نیازمند عمل بی‌سابقه است.

اولین طعنه بایدن به دموکراسی

 
ترس و تحلیف
جو بایدن و کامالا هریس حدود ساعت۸ و ۳۰دقیقه دیشب( به وقت تهران ) به عنوان رئیس‌جمهوری و معاون رئیس جمهوری سوگند یاد کردند. در مراسم تحلیف بایدن، اوباما و بیل کلینتون، دو رئیس‌جمهوری دموکرات پیشین آمریکا نیز در کنار جورج واکر بوش( رئیس‌جمهوری جمهوریخواه آمریکا) حضور پیدا کردند. با این حال جیمی کارتر رئیس‌جمهوری  اسبق آمریکا به علت کهولت سن و بیماری در این مراسم حضور پیدا نکرد.
 
جو بایدن در حضور جان رابرت، قاضی ارشد دیوان‌عالی آمریکا در جایگاه حاضر شد و سوگند یاد کرد. بدین ترتیب وی به عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا فعالیت خود را آغاز کرد. بایدن، اولین سخنرانی خود را به عنوان رئیس‌جمهوری جدید آمریکا با طعنه به دموکراسی آغاز کرد.
 
وی در این خصوص اظهار کرد:  دموکراسی «شکننده» است اما دموکراسی در نهایت پیروز شده است. مخالفان سیاسی باید بار دیگر به یکدیگر گوش فرا دهند و رقابت دائمی را کنار بگذارند. هدف من متحد کردن کشور در برابر افراط‌گرایی و مشکلات پیش‌رو از جمله همه‌گیری کروناست. من رئیس‌جمهور همه آمریکایی‌ها هستم. طی هفته‌های گذشته، دموکراسی در کشورمان مورد حمله قرار گرفت. سیاست ورزی نباید یک آتش شعله‌ور باشد که همه را بسوزاند.
 
منظور بایدن از حمله به دموکراسی، حمله طرفداران ترامپ به کنگره در تاریخ ششم ژانویه و در مراسم بررسی نتایج انتخابات در کنگره بوده است. بایدن پیروزی خود در انتخابات را یک حقیقت غیرقابل انکار خواند و در بخشی دیگر از سخنان خود نیز بر لزوم ترمیم روابط خارجی آمریکا با دیگر کشورها تاکید کرد. وی در ادامه سخنانش به‌صراحت عنوان کرد: چند روز بعد از آن‌که عده‌ای اوباش خواستند دموکراسی ما را خدشه‌دار کنند اینجا ایستاده‌ایم و می‌گوییم چنین چیزی هرگز اتفاق نخواهد افتاد. دموکراسی همین است. اما اختلاف‌نظرها نباید باعث تشتت ملی شود. من رئیس‌جمهوری همه آمریکا خواهم بود.
 

تنها سنتی که ترامپ انجام داد

                              
یکی از سنت‌های مراسم تحلیف در آمریکا این است که روسای‌جمهور در یادداشتی به جانشین خود، پیروزی او در انتخابات را تبریک گفته و ضمن آرزوی موفقیت برای وی، توصیه‌هایی را برای گرداندن دولت متذکر می‌شوند. ترامپ نیز نامه‌ای را برای بایدن نگاشته و در آن، به وی توصیه‌هایی را مطرح کرده است! هر چند نزدیکان ترامپ می‌گویند او در این نامه، پیروزی وی ( بایدن) در انتخابات را تبریک نگفته است.
 

جدیدترین اقدام یوتیوب علیه ترامپ

 
در حالی که هفته گذشته یوتیوب کانال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را به دلیل تحریک به خشونت به حالت تعلیق در آورده بود، دیروز نیز اعلام کرد کانال وی را برای یک هفته دیگر به حالت تعلیق در می‌آورد. به نوشته روزنامه ایندیپندنت، این اقدام یوتیوب از بیم اقدام احتمالی ترامپ برای تحریک هوادارانش به انجام اقدامات خشونت‌آمیز در روز برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا انجام گرفته است.
 
یوتیوب گفته ترامپ اجازه نخواهد داشت در این بازه زمانی هیچ پستی را در این وب‌سایت منتشر کند. شرکت یوتیوب همچنین گفته حساب کاربری ترامپ سیاست آن علیه تحریک به خشونت را نقض کرده است. سه‌شنبه هفته گذشته نیز مدیر یوتیوب اعلام کرد کانال ترامپ در این شبکه اجتماعی به دلیل تحریک به خشونت به مدت هفت روز به حالت تعلیق در می‌آید.
 

 حذف ترامپ، بقای ترامپیسم

 
خداحافظی ترامپ از مسند قدرت به معمای مرگ سیاسی وی است. خیز ترامپ برای تاسیس حزبی جدید به عنوان میهن‌پرستان نیز می‌تواند با اقدام کنگره علیه وی، ناکام بماند زیرا اگر دموکرات‌ها و جمهوریخواهان رای به محرومیت مادام العمر وی از فعالیت‌های سیاسی دهند، او دیگر شانسی برای جبران شکست اخیر خود در انتخابات نخواهد داشت.
 
با این حال به نظر می‌رسد تحلیف بایدن، نقطه پایان بحران‌های داخلی آمریکا نخواهد بود. برگزاری مراسم تحلیف بایدن در میان انبوه نیروهای پلیس، نقطه آغاز بحران در آمریکاست. رئیس‌جمهوری شکست خورده آمریکا، به طرفداران خود از تگزاس و نیویورک گرفته تا پنسیلوانیا و میشیگان گفته بود خود را برای چالشی طولانی مدت در عرصه سیاسی و اجتماعی آمریکا آماده کنند.
 
پیام ترامپ کاملا مشخص بودیا اعلام پیروزی او ( ترامپ) در انتخابات ریاست جمهوری یا جنگ داخلی. اگرچه ترامپ ظاهرا از این خواسته ( پس از ترک کاخ‌سفید ) عقب‌نشینی کرده است اما طرفدارانش حاضر نیستند به‌سادگی صحنه را برای مانور بایدن یا حتی حزب جمهوریخواه مهیا کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها