در یک سال اخیر همه نوع یافته غافلگیرکننده‌ای از بیماری کووید ۱۹ را دیده‌ایم! نتایج مطالعات جدید حاکی از آن است که پیامدهای ابتلا به بیماری کووید ۱۹ بسیار جدی‌تر از یک عفونت تنفسی معمولی است و تقریبا می‌توان گفت تهدیدی برای بشر در قرن بیست و یکم میلادی محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که تمام سیستم عصبی از جمله مغز، ستون فقرات و اعصاب را در‌بر می‌گیرد.
کد خبر: ۱۲۹۹۵۲۵


اهمیت این بیماری در این است که متخصصان و روان‌شناسان هر روز اطلاعات بیشتری از این تهدید جهانی به‌دست می‌آورند.

به گفته پروفسور ایگور کورالینک، عصب‌شناس دانشگاه فینبرگ، عفونت ناشی از این ویروس ممکن است با نشانه‌های اولیه عصب‌شناختی بروز کند؛ بدون این‌که در فرد علائمی از تب، سرفه یا مشکل تنفسی وجود داشته باشد.

بر همین اساس، تحقیقات انجام شده روی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نشان از بروز برخی علائم عصب‌شناختی دارد. مواردی مانند سردرد، کاهش هوشیاری و درد عضلانی.

اینها حاکی از آن است که سیستم عصبی نیز از حمله کووید-۱۹ در امان نیست. در بررسی‌های دیگر مشخص شده است ویروس می‌تواند عضلات ریه و قلب را در نیز درگیر کند و همین امر موجب کاهش اکسیژن در مغز می‌شود.

در برخی دیگر از گزارش‌ها مشخص شده است که کووید ۱۹ می‌تواند به‌طور ناگهانی موجب بروز سکته در افراد شود و این چیزی است که در برخی بیماران مشاهده شده است.

طبق مطالعات دیگری که انجام شده، ویروس همچنین می‌تواند به‌طور مستقیم به مغز افراد نفوذ کند که در این حالت، سیستم ایمنی بدن برای دفاع از خود واکنش نشان می‌دهد.

این عکس‌العمل سیستم ایمنی موجب بروز التهاباتی در مغز و اعصاب مرتبط می‌شود التهاب ناشی از این دفاع، به‌نوبه خود موجب بروز اختلالات شناختی و مغزی در بیماران مبتلا کووید ۱۹ می‌شود.

دانشمندان در‌صدد تشخیص این موضوع هستند که مشکلات عصب‌شناختی چه زمانی و در چه افرادی و به چه صورت شکل می‌گیرد.

به همین منظور پروفسور کورالینک و همکارانش به کمک افرادی که از کووید ۱۹ جان سالم به‌در برده‌اند، طرحی را ارائه کرده‌اند که به‌واسطه آن، این ویروس و مشکلات ناشی از آن بهتر و بیشتر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نتایج حاصل از مطالعات نشان داده است ۶۵ درصد از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ دچار مشکلات اختلال روان می‌شوند و در پی آن نیز توهم و زودرنجی را نشان می‌دهند.

همچنین مشخص شده است بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بستری شده در بیمارستان‌ها، مشکوک به اضطراب و حملات ترس هستند و به‌عبارتی دچار ضعف شناختی و خلق‌ و خوی نامساعد شده‌اند.

نتیجه تمام این بررسی‌ها نشان می‌دهد هر ویروس و عامل خارجی که زندگی افراد را تهدید کند، می‌تواند منجر به نقص شناختی و روانی در افراد شود و این به‌نوبه خود می‌تواند بر عملکرد مغزی افراد تاثیر منفی بگذارد.

این نقص عملکرد زمانی بسیار بیشتر خواهد شد که افراد مبتلا به کووید ۱۹ به‌ناچار باید فاصله فیزیکی خود را با سایر اعضای خانواده و دوستان‌شان رعایت کنند.

گویی فاصله و دوری از همنوعان می‌تواند زمینه اختلال عملکرد شناختی را در افراد تسریع و تسهیل کند.

به‌عبارت دیگر حضور فیزیکی همنوعان می‌تواند عاملی در تسکین بیماری شود و نداشتن این حضور به‌تنهایی می‌تواند جنبه‌های مختلف بیماری را توسعه دهد.

به‌نظر می‌رسد برای پیشگیری از بروز چنین اختلالاتی در خود و عزیزانمان بهتر است اصول بهداشتی و فاصله‌ گذاری اجتماعی برای پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ را بیشتر رعایت کنیم.

منبع: Science Alert

مریم قادری اسماعیلی - دانش / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها