توده یخی A-68، با مساحتی در حدود 5.6 هزار کیلومتر مربع یکی از بزرگ‌ترین توده‌های یخی شناخته شده در دنیاست و ضخامتی در حدود چند صد متر دارد.
کد خبر: ۱۲۹۷۳۰۷
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، توده یخی غول پیکر «A-68A» با نزدیک‌شدن به جزیزه جورجیای جنوبی متلاشی شده است و هر روز 2.5 سانتی‌متر نازک‌تر می‌‌شود. فعالان محیط زیست نگران عواقب ذوب شدن این توده یخی بر اکوسیستم منطقه هستند.
اواخر تیرماه 96، توده عظیمی از یخ از کوه یخی «Larsen C» در قطب جنوب جدا شد. این توده یخی که A-68 نام گرفته بود، با مساحتی در حدود 5.6 هزار کیلومتر مربع یکی از بزرگ‌ترین توده‌های یخی شناخته شده در دنیاست و ضخامتی در حدود چند صد متر دارد.
محققان با بررسی‌های دقیق متوجه شده‌اند که A-68 که در ابتدا 5664 کیلومتر مربع مساحت و به طور متوسط 232 متر ضخامت داشت، در طی مدت سه سال تقسیم شده و اکنون بزرگ ترین توده آن یعنی A-68a مساحتی در حدود 2606 کیلومتر مربع دارد و ضخامت برخی قسمت‌های این توده یخی به 50 متر می‌رسد.
این توده در حال ذوب شدن است و حجم آن از 1467 کیلومتر مکعب به 526 کیلومتر مکعب کاهش یافته است. «مرکز ملی یخ» در ایالات متحده تایید کرده است که اخیرا با در هم شکستن A-68A توده‌های کوچکتر A-68E ،A-68D و A-68F از آن جدا شده‌اند.
 
متلاشی شدن یکی از بزرگترین توده‌های یخی دنیا با مساحت دو برابر جزیره قشم+عکس

تصاویر ماهواره‌ای و پروازهای شناسایی هوایی منطقه نشان می‌دهد که این توده یخی عظیم در حال برخورد با جزیره جورجیای جنوبی و یکی زیست بوم‌های آن منطقه است.
به همین دلیل دانشمندان مرکز مشاهدات مناطق قطبی و مدل سازی در دانشگاه لیدز با استفاده از داده‌های رادار و ماهواره‌های «CryoSat ESA» و ماهواره «Copernicus Sentinel-1» در حال بررسی دقیق وضعیت توده یخی A-68a هستند.
این احتمال وجود دارد قطعه جدا شده که اکنون در قسمت‌های کم عمق به نزدیکی سواحل جزیره جورجیای جنوبی نزدیک می‌شود، مشکلاتی را در منطقه از جمله تغییر الگوی تولید مثل پنگوئن‌‌ها، طغیان دریا و صدمات زیادی به محیط زیست وارد کند.
 
متلاشی شدن یکی از بزرگترین توده‌های یخی دنیا با مساحت دو برابر جزیره قشم+عکس

«آن براكمان-فولگمن» دانشجوی دكتراي دانشگاه ليدز مي‌گويد:
«توده‌های یخی مي‌توانند تاثيرات زيادی روی محيط زیست داشته باشند. این کوه‌های یخی می‌توانند منجر به اختلال در گردش جریان آب در اقيانوس‌ها، تغییرات اكوسيستم‌های دريايی و همچنیین روی زندگی پنگوئن‌ها و تغذیه آنها در فصول تولید مثل تاثیرگذار باشند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها