دانش و دانایی و خرد، بزرگ‌ترین سرمایه یک انسان و یک ملت است. فرهنگ‌ها و تمدن‌ها بر بنیاد این هر سه پدید آمده، بالیده و بارور و بارآور شده‌اند و چشمه هنرها در سایه ایمن دانایی و خرد، جوشیده و جاری گشته و فضای زیست فردی و اجتماعی را در هوایی تازه و اهورایی زنده و شاداب ساخته‌اند.
کد خبر: ۱۲۹۲۱۳۹

سه طایفه‌اند که سزاوارترین‌اند برای نمایندگی یک ملت و کشور: دانشمندان، اهالی فرهنگ و هنرمندان.

چرا که ناب‌ترین‌اند و خالص‌ترین و پرسودترین و کم‌هزینه‌ترین. آفاق روشن حیات یک ملت را این سه طایفه خجسته، نمایان می‌سازند. راه را برای رسیدن به قله‌های سعادت ملی می‌نمایانند. شرف و اخلاق می‌پراکنند. دردهای روحی را درمان می‌کنند و بر زخم‌ها مرهم می‌گذارند.

بزرگ‌مرد دانش و خرد و دانایی، شهید محسن فخری‌ زاده، ابن هیثم و خوارزمی زمان بود، اما در گمنامی.

هم در حیات مادی و هم‌اکنون که به آسمان‌ها پرگشوده است، در آسمان شناخته‌تر بود تا در زمین و مردان خدا چنین‌اند. گمنام در زمین و آشنا در آسمان.

ویژگی ممتاز مردان بزرگی چون شهید فخری‌ زاده در این است که دانش و خرد و دانایی را با گوهر خدمت و تلاشی نستوه، بی‌وقفه و بدون سکون و رخوت، برای ملت و کشور درآمیخته‌اند و از ژرفای دل باور دارند که می‌توان دوباره حوزه تمدنی اسلامی/ ایرانی بازآفرید، جایگاه تاریخی ایران را در علم، دانش، فرهنگ و تمدن بشری احیا کرد و برای ایران و ایرانی سربلندی و افتخار به ارمغان آورد.

شهید فخری‌ زاده ایمان توحیدی را با علم و آگاهی ممزوج کرده بود. باورهای اسلامی‌اش را با شناخت از زمان، نیازها و اقتضائات آن پیوند داده بود.

موقعیت و موقف حیات ملی ملتش‌ را می‌شناخت. می‌دانست که انرژی متراکمی در ایران جمع شده و اگر این انرژی آزاد شود، نه‌تنها ملت ایران از آن سود خواهد برد، بلکه سایر ملت‌ها نیز می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

امثال شهید قاسم سلیمانی و شهید محسن فخری‌ زاده، یک ویژگی مشترک داشتند: نفس خود را ذلیل کرده بودند و با همه مراتب بزرگ و جایگاه سترگی که در ارتقا و صیانت از حیات ملی داشتند، خود را سرباز ملت و کشور ایران می‌دانستند و باید شهادت بدهیم که سربازی خود را به شایسته‌ترین شکل ممکن به انجام رساندند و همه عزت و آبروی آنها، بندگی عاشقانه خدا و اخلاص و صداقت و روراستی‌شان در خدمت بی‌منت بود.

و درود خدا بر شهید فخری‌ زاده که عاشق زیست و سبکبال و سبکبار به دیدار معشوق شتافت.

اکبر نبوی - نویسنده و تحلیلگر سینما / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها