آمریكا امروز به‌عنوان پرچمدار یك نوع مدل سیاسی كه از آن به لیبرالیسم یاد می‌شود پس از یك فرآیند طولانی شاهد وضعیتی است كه تحت عنوان پیدایش گسل‌های اجتماعی، محل بروز جلوه‌های روشنی از نابرابری و تبعیض است.
کد خبر: ۱۲۸۵۹۸۵

این شكاف‌های اجتماعی و ‌محیط قطبی، ناظر بر عدم كارآیی سیستم است. در دوره ترامپ انتظار می‌رفت مشكلات آمریكا در محیط بین‌الملل با پایان دادن به لشكركشی‌ها و عملیات نظامی در سراسر دنیا همراه باشد و از شعارهایی از جمله اقتصاد و تجارت آزاد كه همواره ساختار سیاسی آمریكا روی آن تاكید داشت حمایت می‌شد.

این در حالی بود كه مسیر كاملا متفاوتی در پیش گرفته شد كه نه‌تنها دستاورد خاصی به همراه نداشت، بلكه شاهد پررنگ‌تر شدن چالش‌های آمریكا با متحدان خود به‌ویژه در اروپا بودیم.

ریشه تمام این مسائل و ناكارآمدی در ساختار این كشور است كه در انتخابات اخیر به عینه شاهد آن بودیم و هرگز محیط داخلی آمریكا طی سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم این‌گونه قطبی نشده بود.

قطبی شدن محیط اجتماعی سیاسی این كشور بیانگر تهدیداتی در داخل جامعه این كشور است كه حتی می‌تواند به فروپاشی این كشور منتج شود.

وجود 300 میلیون قبضه سلاح در دست مردم آمریكا، آن را به بشكه باروت تبدیل كرده‌ است. به نظر می‌رسد این گسل‌های اجتماعی به‌سادگی پر نخواهد شد.

این‌گونه اتفاقات و رویدادها در جریان انتخابات این كشور همچنین قبل از انتخابات از جمله رفتار پلیس با رنگین‌ پوستان به‌ویژه با سیاهپوستان در مجموع شرایطی به وجود آورده كه در حال حاضر راهكاری برای برون‌رفت از آن به نظر نمی‌رسد. در كنار اینها متغیری به نام كرونا هم ناكارآمدی سیستم را به‌ویژه در بخش نابرابری بهداشت بیشتر نشان داده‌است.

ركود اقتصادی ناشی از كرونا و ایجاد لشکر بیماران و كوچك شدن تولید ناخالص داخلی زنگ‌خطری برای قدرت اول اقتصادی جهان است كه به نظر می‌رسد طی ماه‌های آینده به مراتب وضعیت را پیچیده‌تر خواهد كرد با توجه به شرایط فعلی بی‌جهت نیست كه از آن تحت عنوان افول ظرفیت‌های نرم و سخت آمریكا یاد شود.

در مورد رویدادهای حاصله از نتیجه انتخابات نیز باید گفت اگر دیوان‌عالی به نفع ترامپ رأی دهد صف‌آرایی بین دو جناح جدی‌تر می‌شود و اگر دیوان درخواست ترامپ را تایید نكند مشكل كمتر خواهد شد.

در مجموع باید به این نكته اشاره كنم كه ناكارآمدی ساختار آمریكا صرف‌نظر از ریاست‌جمهوری ترامپ یا بایدن امروز به‌عنوان مصیبت تبدیل شده‌است.

همان‌هایی كه برای ایجاد تعییر رأی داده‌اند شاید آخرین فرصت را به ساختار می‌دهند و اگر رئیس‌جمهور جدید نتواند طی چند سال به مسائل و مشكلات فوری مردم رسیدگی كند آن زمان با اتفاقاتی در آمریكا مواجه خواهیم بود كه كمتر از فروپاشی نخواهد بود و شاید مقدمه‌ای برای تغییر اساسی ساختار اجتماعی اقتصادی این كشور باشد.

ابوالفضل ظهره‌وند - كارشناس مسائل بین‌الملل / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها