گفت‌وگو با سیدیحیی یثربی درباره سیره عملی پیامبر(ص)

پیامبر به دنبال جامعه انسانی بود نه آرمانشهر

کتاب «محمد رسول خدا» آنچنان که خود در مقدمه کتاب بیان داشته است حاصل چهل سال علاقه نویسنده نسبت به شخصیت پیامبر است.
کد خبر: ۱۲۸۰۳۴۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل راسخون، مترجم درباره این اثر می‌نویسد: از سال‌های پیش خبر داشتم که خاورشناس، اسلام شناس و ایران شناس بزرگ معاصر خانم پروفسور شیمل درباره رسول گرامی اسلام(ص) کتابی به زبان آلمانی نوشته است، ولی خبر نداشتم که همان کتاب را با تغییراتی به زبان انگلیسی هم منتشر کرده است؛ تا آنکه هنگام سفر ایشان به مشهد از وجود چنین کتابی آگاهی یافتم و روزی که پس از چند ماه، مأمور خوش خبر پست این کتاب را که از آمریکا رسیده بود، به دستم داد، شادی همه وجودم را گرفت. به خواندنش علاقه‌مند شدم که آن را به فارسی برگردانم و به هم کیشان هم زبانم تقدیم دارم، تا درباره پیغمبر محبوب خود از زبان دانشمندی بیگانه ستایش بشنوند. او از روزنه چشم پژوهشگری بزرگ، رخسار پرفروغ حضرت محمد(ص) را در دل مسلمانان همه عالم اسلام جست و جو کرده و تنها به یک گوشه از آن اکتفاء نکرده است.

نظری بر کتاب محمد رسول الله

تصویر قبر شیمل

 

ویژگی‌های کتاب:


تحقیق‌های پروفسور شیمل در این زمینه، تنها به تأملات عارفانه، دقایق شاعرانه، انکار فیلسوفانه، گزارش‌های مورخان و راویان احادیث و مفسران قدیم و جدید قرآن در عالم اسلام، منحصر نمی‌شود و اینها همه، با آنکه خالی از کشش نیست و احساسات درونی، عواطف قلبی و اندیشه‌های مسلمانان زاهد را درباره حضرت رسول اکرم(ص) و مقام نبوت در رسالت، از آغاز اسلام تا به حال نمایش می‌دهد، تمام پرده پر نقش و نگار چشم نوازی نیست که وی از زندگی جسمانی و سیر عالم روحانی پیامبر ما کشیده است. شیمل در این کتاب، خواننده را نه تنها با لطایف ذوقی و نمونه‌هایی از ستایش‌های شاعرانه درباره حضرت رسول(ص) آشنا می‌سازد که گوشه‌هایی از بحث‌ها، جدل‌ها و استدلال‌های متکلمان و متفکران را در کنار روشن بینی‌های عارفان پاک دل مسلمان، که همه سرشار از عشق به مقام رسالت پناهی است، از گوشه و کنار دنیای پهناور اسلام گرد آورده است و در قالب جمله‌ها و عباراتی شوق انگیز برای خوانندگان خود بازگو می‌کند. کلام شیمل در این کتاب، کلامی است بی‌ریا و دور از تعصب و بی‌شائبه، به پندار من، مهرجویانه و عشق‌آمیز... شیمل که در این کتاب خطابش به مردمان غیرمسلمان مغرب زمین است، کوشیده است با نشان دادن چهره انسانی و روحانی پیمبراسلام(ص) به عالم غرب، تصویر نادرستی را که دانشمندان مغرب زمین، خواه از سر دشمن و خواه از سر غفلت و ناآگاهی، از محمد مصطفی(ص) در طول سالیان دراز گذشته ترسیم کرده‌اند، پاک سازد و به جای آن تصویر حقیقی پیمبر را بنشاند... او در طول نیم قرن مطالعات خود، اسلامی را شناخته است، که آن اسلامی نیست که دانشمندان یا کشیشان مسیحی ناآشنا با اسلام معرفی کرده‌اند... او در کمال متانت، با مراجعه به قرآن، روایات و اخبار و نیز افکار و آرای دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان و افزودن بر آن، با استفاده از آثار عرفا و شعرا، به مقابله با شبهات نامعقول و توهمات بی‌اساس پرداخته است. این شبهات در طول قرن‌ها، منجر به دشمنی مسیحیان با اسلام به ویژه با پیامبر اکرم محمد بن عبدالله(ص) شده است. گذشته از آن، شیمل با ارج نهادن بر نوشته‌های عالمانه، حقیقت وجودی حضرت محمّد(ص) را از زاویه رخنه‌اش در دل و جان عموم مسلمانان، درس خوانده و ناخوانده، که در حکایت‌ها، افسانه‌ها و اشعار عامیانه آنان انعکاس یافته است، توضیح می‌دهد... پروفسور شیمل... در این روزگار مسئولیتی را بر دوش خود احساس می‌کند و آن عبارت است از ایجاد هم دلی و تفاهم بین شرق نشینان مسلمان و غرب نشینان مسیحی عالم. به همین دلیل است که به روایت آلمانی این کتاب، بسنده نمی‌کند و ویرایش انگلیسی‌اش را هم در آمریکا منتشر می‌سازد. وی کوشش بسیاری می کند تا بدگمانی‌ها و برداشت‌های نادرست و ناروا از دل غربیان نسبت به مسلمانان پاک شود. به طور کلی می‌توان گفت پروفسور شیمل با نگارش و انتشار این کتاب در اروپا و آمریکا تلاش در اثبات حقانیت خاتم الانبیا(ص) و معرفی شخصیت الهی و انسانی پیغمبر اسلام(ص) و تصویر چهره محبوب او دارد. بر خلاف آنچه دشمنان اسلام در غرب ترسیم کرده‌اند. نویسنده درباره کتاب می‌نویسد: این کتاب ثمره علاقه چهل ساله من نسبت به شخصیت پیامبر اسلام(ص) است.

نظری بر کتاب محمد رسول الله

عنوان‌های بخش‌های گوناگون کتاب عبارتند از:


اولین صفحات کتاب به معرفی فهرست تصاویر، یادی از پروفسور آنه ماری شیمل، سخن مترجم، اختصارات و کتاب نامه مترجم، پیش گفتار مترجم است. مقدمه نویسنده در کل دارای سی و نه صفحه است. در ادامه، فصل‌های دوازدگانه کتاب به شرح زیر آمده است:
فصل اول: سیره و سرگذشت
فصل دوم:‌ مقتدای نکو
فصل سوم: یکتایی مقام محمد(ص)
فصل چهارم: قصه‌ها و معجزه‌ها
فصل پنجم: محمد(ص)، شفیع قیامت و صلوات بر او
فصل ششم: نام‌های پیغمبر
فصل هفتم: نور محمد(ص) و مکتب عرفان
فصل هشتم: جشن میلاد پیغمبر
فصل نهم: سیر شبانه و معراج پیامبر
فصل دهم: نعت پیغمبر
فصل یازدهم: طریقه محمدیه و تفسیر تازه از زندگی پیغمبر
فصل دوازدهم: محمد(ص) پیامبر خدا در آثار محمد اقبال
صفحات پایانی از صفحه 427 تا 551 صفحه به ضمیمه (شرح اصطلاحات و معانی واژه‌ها و...) اختصارات، یادداشت‌ها، مجموعه فصل‌ها و پیش‌گفتار... و نمایه‌ها و کتاب نامه نویسنده اختصاص یافته است.
از ویژگی‌های خوب کتاب پاورقی‌های کامل و توضیحات بخش ضمیمه است که بر غنای نویسنده کتاب افزوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها