استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

آکریل آمید، میراث سرطانی فست فودها / دمای 75 درجه ویروس کرونا را از بین می برد

روز جهانی غذا مقارن شانزدهم اکتبر است که به افتخار تأسیس سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ نامگذاری شده. یکی از مباحثی که در روز جهانی غذا به شدت بر روی آن تاکید می شود بازگو کردن مضرات فست فودهاست، غذایی که نرخ سرطان در جهان را بالا برده است.
کد خبر: ۱۲۷۹۸۰۹

به گزارش جام جم آنلاین ، فست فودها عامل مشکلات جسمانی متعددی معرفی می شوند، از بیماری قلبی و عروقی گرفته تا دیابت و سرطان. فست فودها گستردگی بسیار زیادی در صنعت غذا دارند و به همان میزان جمعیت جهان سال به سال چاق تر می شوند.

در روز جهانی غذا در کنار مباحثی همچون سوءتغذیه و قحطی به مضر بودن فست فودها نیز اشاره زیادی می شود.

در این رابطه هدایت حسینی استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی به جام جم آنلاین گفت: فست فودها همانطور که از اسمش مشخص است غذاهایی هستند که سریع آماده می شوند. با توجه به گسترش شهرنشینی و مشغله های فراوان بخش مهمی از مردم در سطح جامعه استفاده از فست فودها بسیار بیشتر شده است. به دلیل کمبود وقت دیگر تهیه غذا به صورت سنتی کمتر به ذهن بسیاری از افراد شاغل می آید.

حسینی عنوان کرد: فست فودها به دلیل نوع پختی که دارند معمولا فرآیندهای حرارتی بسیار شدیدی را طی می کنند تا غذا آماده شوند. این نحوه پخت معمولا باعث می شود ترکیباتی در غذا به وجود بیاید که برای سلامتی به شدت مضر است و تبعات مختلفی را برای مصرف کننده به همراه دارد.

استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی افزود: بسیاری از اوقات به دلیل اعمال کردن حرارت بالا در حین طبخ فست فود ترکیباتی مثل آکریل آمید در غذا به وجود می آید. فست فودها معمولا بستر مناسبی برای ایجاد آکریل آمیدها هستند. این ترکیب سرطان زا است و در انواع غذاهایی که حاوی قند، نشاسته و پروتئین هستند و در دمای بالا تهیه می شوند شکل می گیرد.

وی اذعان داشت: طبخ فست فودها در حرارت بالا یک ماده مضر دیگر را هم به وجود می آورد؛ چربی ها. به دلیل تغییراتی که در این چربی ها به وجود می آید ترکیباتی رادیکالی از این روغن ها به وجود می آید و به شکل اسیدهای چرب ترانس در می آیند که این نیز برای یک مصرف کننده بسیار مضر است. در مجموع ترکیبات مضر دیگری نیز در فست فودها وجود دارد که به دلیل نحوه و شیوه پخت آنهاست.

حسینی در رابطه با فرضیه انتقال ویروس کرونا از طریق فست فود و یا هر نوع غذای دیگری افزود: غذاهایی که در دمای بالا پخته می شوند ویروس کرونا در آنها غیرفعال می شود چون این ویروس در 5 دقیقه در دمای 75 درجه سانتی گراد از بین می رود. به همین دلیل است که اگر غذایی در دمای مناسب پخته شود دیگر نباید جای نگرانی باقی بماند.  

این استاد دانشگاه ادامه داد: بعد از پخت غذا این ماده غذایی شاید با ویروس کرونا آلوده شود. مثلا در نظر بگیرید کسی که غذا را حمل می کند ممکن است به این ویروس آلوده باشد، دست آلوده او و یا ترشحات بینی این فرد ممکن است بر روی غذا بریزد. عطسه و سرفه کردن نیز می تواند ویروس را بر روی غذا قرار بدهد. این آلودگی ثانوی بعد از پخت نام دارد و می تواند خطرناک باشد.

وی بیان داشت: البته سازمان جهانی بهداشت بارها بیماری زا بودن غذا از حیث کرونا را رد کرده است. اما غذا می تواند یک عامل فیزیکی در انتقال ویروس نقش داشته باشد و برای مصرف کننده خطراتی را رقم بزند.

هدایت حسینی در پایان گفت: در آستانه روز جهانی غذا باید بیشتر از هر زمان دیگری به نوع تغذیه اهمیت بدهیم. مسائل مربوط به کرونا باعث شده نقش تغذیه صحیح در سلامت جسمانی افراد نادیده گرفته شود اما این مسئله ای است که باید بیشترین دقت را نسبت به آن داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها