تحلیل رامین مهمانپرست سخنگوی اسبق وزارت خارجه برای جام جم آنلاین

در انتخابات آمریکا چه می گذرد؟

اگر به سابقه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا توجه کنید متوجه خواهید شد که نامزدهای هر دو حزب تا روزهای آخر از ترفند های مختلفی استفاده می کنند ولی در سالیان گذشته یکی از موضوعاتی که بسیار مهم بود و در رقابت ها شاخص شد موضوع ایران بود.
کد خبر: ۱۲۷۷۶۰۶

 

اینکه نوع تعامل با ایران به چه شکلی خواهد بود در بین سیاست های اعلام شده توسط نامزدها مورد اهمیت بود. آقای ترامپ چهار سال اول را به صورتی شروع کرد و به پایان رساند که برخی از تهدیداتی که داشت و حرف هایی که در دنیای سیاست خارجی زده بود با رفتار معقول و منطق سازگاری نداشت و ایشان از ابتدا معتقد بود که باید نظم سابق را بر هم بزند و تا حدودی موفق شد و این کار را کرد. این موضوع فقط مختص ایران نبود و در رابطه با اتحادیه اروپا و ناتو و پیمان با آمریکای جنوبی و در بحث محیط زیست و ... نیز تیم او موضوعات مختلفی را دنبال کردند که خارج از قواعد طبیعی بود.

 یکی از این مسائل بحث رژیم صهیونیستی و انتقال پایتخت به بیت المقدس بود که تماما بر خلاف عرف و وضعیت حاکم بر منطقه بود. در طول چند ماه گذشته به دلایل مختلفی نظر سنجی از تضعیف موقعیت ترامپ خبر دادند. به دلیل نوع مدیریتی که در بحث کرونا وجود داشت و به دلیل تظاهرات و اعتراضات و مطرح شدن بحث های مربوط به نژاد پرستی و با موضع گیری ترامپ در دفاع از حرکت نژاد پرستانه رای او در میان مردم آمریکا تضعیف شد ولی هر چه به نقطه پایانی رقابت ها نزدیک تر می شویم شاهد تحرک سیاست خارجی و تلاش تیم ترامپ هستیم که قصد دارند فاصله را کم کنند و پیروز انتخابات باشند. یکی از موضوعاتی که به طور برجسته ای روی آن کار می شود مهار ایران و تشدید فشار های حداکثری و آمادگی برای مذاکره است. این مساله با منطق جور در نمی آید چون اگر کسی به دنبال تعامل و مذاکره باشد روش آن پایمال کردن حقوق یک ملت و ایجاد تحریم های غیر قانونی و ظالمانه نیست. تحلیل ترامپ و تیم او این است که به دلیل اثر این فشارها بر اقتصاد ایران کشور ناچارا پای میز مذاکره می آید و توافقی که در ذهن ترامپ است با اخذ امتیازات فراوان از ایران انجام می گیرد و به اصطلاح خودشان ایران را مهار می کنند.

هدف دومی که در سایه ایران هراسی دنبال می شود بحث عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و ورود اسرائیل به خلیج فارس است. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است و گمان می شود با این اقدام می توانند رای لابی یهودی را جذب کنند و این عامل پیروزی آنها در انتخابات خواهد بود. شخصیت ترامپ خارج از چهارچوب های دیپلماتیک است از این رو رفتار او از عدم تعادل روانی و حرکت در چهارچوب های غیر عادی نشان دارد. این رفتار بر اساس چهارچوب های بین المللی و محاسبات دیپلماتیک قابل پیش بینی نیست. او تاجر مسلک است و شرایط را بر اساس سود و زیان می سنجد. این مسائل به مذاکرات پنهانی و دریافت سیگنال ارتباطی پیدا نمی کند. این مساله براساس محاسبات داخلی آمریکا است و آمریکا با فضاسازی شگردی که در پیش گرفته تا بین مردم و مسئولین اختلاف بیندازد و در داخل دو دستگی ایجاد شود و عده ای گمان کنند مسائل با مذاکره حل می شود و عده ای بگویند باید مقاومت کرد. در حقیقت این فضاسازی شگرد آمریکا است.

انتخابات این دوره امریکا با چالش های متعددی روبرو است. باید تا روزهای پایانی منتظر ماند شاید هر کدام از این نامزدها و تیم انتخاباتی آن در روزهای پایانی برگ برنده ای رو کنند. شیب این رقابت به گونه ای دنبال می شود که ترامپ فاصله خود را با بایدن کم می کند. حتی از رونمایی دارو یا واکسن کرونا  در طی روزهای آخر حرف زده می شود تا فضا را هر چه بیشتر به نفع ترامپ تغییر دهند هر موضوعی می تواند رخ بدهد ولی رقابت در فضای فعلی سخت است. ترامپ خود عقیده دارد شاید تعداد آرا الکترال مساوی شود و تعیین رییس جمهور وارد مرحله دادستانی آمریکا شود.

رامین مهمان پرست، سخنگوی پیشین وزارت خارجه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها