برای یافتن بهترین شغل مناسب با روحیات و شرایط خود و یا پیشرفت در شغل و سمتی که اکنون دارید، باید انواع مهارت های شغلی را بشناسید و بدانید کافرمایان برای استخدام به کدام نوع از انواع مهارت های شغلی اهمیت می دهند.
کد خبر: ۱۲۷۶۸۹۱

مهارت شغلی چیست؟

به انواع مهارت ها و توانایی هایی که برای انجام یک شغل مورد نیاز است، مهارت های شغلی می گویند. این مهارت ها در پیشرفت موقعیت کنونی شغلشان و حتی یافتن شغل مورد علاقه خود به افراد کمک می کند. همه کارمندان برای پیشرفت و ترفیع گرفتن در محیط کاری خود و همچنین افرادی که برای مصاحبه و استخدام به  سازمان ها و شرکت های مختلف می روند، باید برای کسب انواع مهارت های شغلی و رشد این مهارت ها در خود تلاش کنند. در ادامه به لیستی از پر اهمیت ترین انواع مهارت های شغلی اشاره می کنیم که امروزه در بازار کار بسیار کاربردی می باشند.

انواع مهارت های شغلی که باید داشته باشید

مهارت های کامپیوتری

از مهم ترین انواع مهارت های شغلی می توان به مهارت کار با کامپیوتر اشاره کرد. آشنایی نسبی با کامپیوتر در هر شغل و سمتی از مهم ترین مهارت هایی است که باید داشته باشید. در عصری زندگی می کنیم که تکنولوژی مهم ترین بخش زندگی هر شخصی را تشکیل می دهد، بنابراین کسب مهارت های کامپیوتری برای هر کارمندی لازم است. میزان این مهارت بستگی به سمت شما در شرکت و یا سازمانی که در آن استخدام می شوید دارد. اگر در طول روز با کامپیوتر سر و کار دارید، باید توانایی های خود را در زمینه کامیپوتر تا حد زیادی افزایش دهید و کاملا به آن مسلط شوید و اگر کار شما با کامپیوتر در طول روز کمتر است، آشنایی نسبی با آن کافی است. همچنین باید با همه نرم افزارهای تخصصی شغلتان آشنایی داشته باشید.

 

 

خلاقیت در حل مسائل از بهترین انواع مهارت های شغلی

حتما شما هم در محل کارتان و یا در دوران تحصیل خود با مشکلات و مسائلی مواجه شده اید. هر مشکل و مسئله ای راه حلی دارد، اما مهارتی که شما را از سایرین متمایز می کند، خلاقیت در یافتن راه حلی برای آن مسئله می باشد. از انواع مهارت های شغلی می توان به خلاقیت و ابتکار افراد در حل مسائل و مشکلات اشاره کرد. برای تسلط در این موضوع کتاب های فراوانی وجود دارد که با سرچ کردن در گوگل می توانید بسیاری از آن ها را پیدا کنید. مهارت حل مسئله یکی از مهم ترین فاکتور هایی است که اکثر کارفرمایان از کارمندان شان انتظار دارند. این مهارت زمانی به کار می آید که شرکت و سازمان شما با یک چالش روبروست. حال فرض کنید اگر شما با ذهن باز و خلاقیت بتوانید پاسخی برای این مساله پیدا کنید، 100 درصد رئیستان عاشقتان خواهد شد!!!

 
کسب درآمد با گوشی موبایل
 

مهارت کار تیمی، از مهم ترین انواع مهارت های شغلی

از مهم ترین انواع مهارت های شغلی می توان به داشتن روحیه کار تیمی اشاره کرد. همه سازمان ها و شرکت های نیاز به افرادی دارند که بتوانند به صورت یک تیم با هم همکاری و برای پیشرفت سازمان یا شرکت تلاش کنند. در واقع تیم کارکنان یک شرکت، یکی از مهم ترین عامل هایی است که به موفقیت یا شکست آن منجر می شود. اگرچه در یران خیلی به این موضوع توجه نمی شودف اما سازمانی موفق خواهد بود که روحیه ی کار تیمی را بین کارمندانش پرورش دهد و افرادی را استخدام نماید که در این مورد مهارت لازم را داشته باشند. مهارت کار تیمی یعنی شما بتوانید با سایر اعضای سازمان و شرکت، برای حل مسائل راه پیدا کنید. سعی کنید این مورد را در خودتان پرورش دهید. اکثر کسب و کار های نوپا و استارتاپ ها به این موضوع بسیار اهمیت می دهند. اگر شما هم می خواهید استارتاپی را راه اندازی کنید و یا هم تیمی برای خود استخدام کنید، حتما ایم مهارت را مدنظر داشته باشید. چراکه ممکن است در آینده به مشکل بر بخورید.

تسلط به زبان خارجی

از دیگر انواع مهارت های شغلی ، می توان به تسلط به زبان های خارجی به ویژه زبان انگلیسی اشاره کرد. بیشتر شرکت ها به افرادی برای ترجمه متون، برقراری ارتباط با شرکت های بین المللی و یا سایر امور به افرادی نیاز دارند که به زبان های خارجی تسلط داشته باشند. افرادی که تولید محتوا انجام می دهند نیز باید کمی با زبان های خارجی آشنا باشند تا در صورت لزوم بتوانند از مقاله های خارجی استفاده کنند. به طور کلی هرچقدر تسلط شما به زبان های خارجی بیشتر باشد، شانس شما برای استخدام بیشتر می شود. دانشتن یک زبان خاجی از ملزومات دنیا امروز است.

داشتن روابط عمومی بالا

این مهارت نیز از انواع مهارت های شغلی مهم برای کارفرمایان است، به ویژه افرادی که در سمت های ارتباط با ارباب رجوع می باشند باید در کسب و رشد این مهارت در خود تلاش بیشتری کنند. ناگفته نماند روابط عمومی خوب فقط شامل برخورد مناسب با ارباب رجوع و مشتری نمی باشد بلکه کارمندان باید در محیط کاری با یکدیگر تعامل داشته و بتوانند ارتباط مؤثر و بدون چالش برقرار کنند. سعی کنید روزانه برای این مهارت وقت بگذارید. برای آموزشتان نیز می توانید از گوگل و کتاب های آموزشی در این حوزه استفاده کنید.

توانایی مدیریت زمان و وقت شناسی

کارکنان وقت شناس که می توانند زمان را مدیریت کنند و از تمام زمان خود بهره کامل ببرند، باعث پیشرفت سازمان می شوند. بنابراین مدیران برای استخدام این کارکنان رغبت بیشتری دارند. ورود به شرکت و خروج از آن در زمان مقرر، تحویل به موقع پروژه ها و… از عواملی هستنند که مورد توجه مدیران و کارفرمایان قرار می گیرند. شاید در نگاه اول این مورد مهرات به حساب نیاید. اما اگر نگاه دقیق تری به آن بیاندازیم خواهید دید که شما باید برای انجام اموری که به شما محول شده است باید زمان بگذارید. حال اگر این زمان بیشتر از حد مجاز شود، شما دچار مشکل خواهید شد. اگر بتوانید سرعت خود را بالا ببرید قطعا کار بیشتری می توانید انجام دهید و این از چشم مدیرتان دور نخواهد ماند.

 

انعطاف و تغییر پذیری

تغییر در هر شرکت و سازمانی از مسائل اجتناب ناپذیر است. لازم است کارمندان در این مواقع صبور بوده و تغییرات را بپذیرند. همچنین ممکن است این تغییرات کلی نبوده و فقط شامل برخی کارمندان شود. در این مواقع باید بتوانید خود را با شرایط جدید وفق داده، روحیه خود را بازیابی کنید و به بهترین شکل کار خود را انجام دهید. سعی کنید انعطاف پذیری تان را بالا ببرید تا در مواجه با مسائل به راحتی از پس آن ها بربیایید. امکان دارد که سازمان شما با مشکلاتی روبرو شود که روی شما تاثیر بگذارد. اگر بتوانید انعطاف لازم را از خود نشان دهید و به نوعی با سازمانتان همدلی کنید، قطعا پیشرفت خواهید کرد و مدیران ارشدتان این را فراموش نمی کنند.

مهارت یادگیری

کارمندان یک شرکت باید علاوه بر دانشی که از پیش دارند، مهارت یادگیری سریع نیز داشته باشند تا در صورت لزوم، موضوعی را یاد گرفته و بتوانند از آن استفاده کنند. برای مثال ممکن است به عنوان حسابداری پس از مدتی مجبور شوید نرم افزار مورد استفاده خود را تغییر دهید و از نرم افزار دیگری که با آن آشنایی ندارید استفاده کنید. بنابراین لازم است در مدت کوتاهی کار با آن نرم افزار را بیاموزید. پس باید مهارت یادگیری خود را تقویت کنید. از طرفی سعی کنید همیشه به روز باشید و خدتان را درگیر آموزش کنید. اینکه هرروز وقتی برای آموزش خودتان بگذارید باعث می شود که بعد از مدتی رشد فراوانی داشته باشید.

مشتری مداری

ارتباط مؤثر با مشتری و رفتاری مناسب با آن ها از مهمترین انواع مهارت های شغلی است که کارفرمایان اهمیت زیادی برای آن قائل هستند. چرا که اگر برخورد مناسب با مشتری در نظر گرفته نشود، اعتبار و محبوبیت برند از بین می رود. بنابراین اگر در شغلتان با ارباب رجوع سر و کار دارید باید مهارت های برخورد مناسب با مشتری و مشتری مداری را در خود توسعه دهید تا رضایت مدیرتان را به دست آورید.

مهارت نگارش از انواع مهارت های شغلی مهم

توانایی نگارش و یا ویرایش متون، از دیگر انواع مهارت های شغلی است که بسیار مورد توجه مدیران می باشد. اگر شغل شما به گونه ای است که باید مکاتبات یا نامه نگاری انجام دهید باید این مهارت را در خود تقویت کنید تا بتوانید از بهترین و تأثیرگذارترین کلمات و عبارات در مکاتبات خود استفاده کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها