مهندس عمران فردی است که در فضای ساخت و ساز کار می‌کند و حیطه کاری او شامل ساخت و سازهای عمومی مانند جاده‌ها، پل‌ها، سدها، تونل‌ها، ساختمان‌ها، فرودگاه‌ها، سیستم‌های آب و فاضلاب و طراحی و نظارت بر سایر پروژه‌های بزرگ زیربنایی می‌شود.
کد خبر: ۱۲۷۶۵۳۸

آشنایی با شرایط ورود به رشته عمران می‌تواند به هر متقاضی کمک کند تا بهترین تصمیم را برای ورود به این رشته بگیرد و با بررسی شرایط، علاقه و مهارت خود را برای کار در این رشته را ارزیابی کند. مطمئنا مهندسی عمران جزء مشاغل نسبتا سخت به شمار می‌آید و برای کار در این حیطه باید حتما سختی‌ها و چالش‌های این شغل را بررسی کرد.

میانگین حقوق برای یک مهندس عمران چقدر است؟

هنگام فکر به مهندس عمران، اغلب اولین سازه‌هایی که به ذهن خطور می‌کند ساختمان‌ها و پل‌ها هستند چرا که بارزترین ساخته‌های مهندسی شده توسط مهندسان عمران به شمار می‌آیند. اما با این حال مهندسان عمران مسئول ساخت سازه‌ها و موارد دیگری نیز هستند، که کمتر دیده می‌شوند. هر وقت شیر آب باز می‌کنیم، بدون اینکه از این اطلاع داشته باشیم که سیستم لوله کشی را چه کسی طراحی و ساخته است از آن استفاده می‌کنیم و هیچ عنوان ایده‌ای درباره انتقال آب از شهرها و کیلومترها دورتر از شهر نداریم. تمام این دقت و در ساخت و سازها به وسیله مهندسان عمران به کار گرفته می‌شود، تا بتوانیم در خانه و به راحتی آب نوشیدنی مصرف کنیم.

طبق مقاله بازار کار مهندس عمران که در بلاگ ایران تلنت منتشر شد، عمران طیف وسیعی از مشاغل را در بر می‌گیرد و می‌توان گفت که برای مهندس عمران در ایران انتخاب‌های بسیاری برای فعالیت وجود دارد. این مشاغل با توجه به میزان مهارت مهندس و همچنین نوع شاخه‌ای که او در آن تحصیل کرده است، به او داده می‌شود. حیطه‌های شغلی هر مهندس عمران شامل طراحی و ساخت ساختمان‌های شهری، راه سازی، پل سازی، کار در حیطه محیط زیست، سد سازی، منابع آب و مهندسی ژئوتکنیک و شهرسازی و مشخص کردن ساختار خیابان‌های شهر می‌شود.

بنابراین به طور کلی مهندس عمران کسی است که از دانش علمی خود برای بهبود زیرساخت‌ها و خدمات عمومی که نیازهای اساسی انسان را برآورده می‌کنند، استفاده می‌کند و در ازای انجام این کارها دستمزد دریافت و حقوق دریافت می‌کند. با تمام این حرف‌ها میانگین حقوق برای یک مهندس عمران چقدر است و او در قبال کاری که انجام می‌دهد، چقدر دستمزد می‌گیرد؟

میانگین حقوق برای یک مهندس عمران

فردی که به عنوان مهندس عمران در ایران کار می‌کند معمولاً ماهیانه حدود 4,110,000 تومان درآمد دارد. مهندس عمران به طور متوسط در کمترین حالت 2,140,000 و در بیشترین حالت 6,280,000 تومان حقوق دریافت می‌کند.

این متوسط حقوق ماهیانه شامل هزینه مسکن، حمل و نقل و سایر موارد می‌شود. توجه داشته باشید که این میزان به عنوان میانیگین و متوسط حقوق عنوان می‌شود و اندازه آن شرکت به شرکت و فرد به فرد متغیر است. حقوق مهندسان عمران بر اساس تجربه، مهارت، جنسیت یا موقعیت مکانی متغیر است و در برخی شرکت‌ها ممکن است حقوق آنها بالاتر از آنچه عنوان کردیم باشد. در ادامه درباره این مواردی که بر روی میزان حقوق مهندسان عمران تاثیر می‌گذارند، صحبت خواهیم کرد.

تجربه و سن چگونه بر میزان حقوق مهندس عمران تأثیر می‌گذارد؟

میزان تجربه هر مهندس عمران، مهم‌ترین عامل در تعیین میزان حقوق او است. طبیعتاً هرچه او در این حرفه و شغل تجربه بیشتری داشته باشد، حقوق و دستمزد او نیز بالاتر می‌رود. در زیر حقوق مهندسان عمران را بر اساس میزان تجربه تقسیم بندی کردیم و کمتری و بیشتری میزان حقوق را، بر اساس تجربه کاری آنها به دست آوردیم.

یک مهندس عمران با کمتر از دو سال سابقه کار تقریباً 2،430،000 تومان در ماه حقوق دریافت می‌کند. این در حالی است که انتظار می‌رود فردی با سطح تجربه بین دو تا پنج سال 3،260،000 در هر ماه بگیرد، که 34٪ بیشتر از فردی با سابقه کمتر از دو سال است.

هر چه مهندسان عمران تجربه بیشتری در این رشته به دست آورند و سطح تجربه کاری آنها بین پنج تا ده باشد، به طور میانگین 4،230،000 تومان در هر ماه دریافت می‌کنند، که 30٪ بیشتر از فردی با دو تا پنج سال تجربه کاری است.

میانگین حقوق برای یک مهندس عمران چقدر است؟

در بهترین حالت سابقه کاری، یک مهندس عمران با سابقه 15 سال کار ماهیانه معادل 5،120،000 حقوق دریافت می‌کند، که 21٪ بیشتر از شخصی با پنج تا ده سال سابقه کار است. این میزان برای فردی با سابقه کاری بین پانزده تا بیست سال در حدود 5،600،000 تومان در ماه است، که 9٪ بیشتر از فردی با ده تا پانزده سال سابقه کار است.

سرانجام، مهندسان عمرانی که بیش از بیست سال سابقه کار دارند، ماهیانه 5 میلیون و 890 هزار تومان حقوق می‌گیرند که 5 درصد بیشتر از افرادی است که پانزده تا بیست سال در این حرفه سابقه کار دارند.

مقایسه حقوق مهندسان عمران بر اساس تحصیلات

همه ما اطلاع داریم که میزان تحصیلات در میزان حقوق و دستمزد تاثیر دارد و هر چه مدرک تحصیلی بالاتری داشته باشید میزان دریافتی بیشتری خواهید داشت. اما مدرک تحصیلی چقدر می‌تواند به درآمد شما اضافه کند؟ در ادامه حقوق مهندسان عمران را بر اساس سطح تحصیلات تقسیم کردیم و آنها را در کفه ترازو قرار دادیم و با هم مقایسه کردیم.

وقتی سطح تحصیلات مهندس عمران لیسانس باشد، متوسط حقوقی که دریافت می‌کند 3،420،000 تومان در هر ماه است. در حالی که شخصی با مدرک کارشناسی ارشد ماهیانه 4،750،000 تومان حقوق دریافت می‌کند، که 39٪ بیشتر از فردی که دارای مدرک لیسانس است.

مقایسه حقوق مهندسان عمران بر اساس جنسیت

گرچه در سیستم حقوقی جنسیت نباید خیلی فاکتور تاثیرگذاری باشد، اما در واقع این‌گونه نیست و در سیستم حقوقی ایران جنسیت تاثیر دارد. با این حساب چه کسی حقوق بیشتری دریافت می‌کند؟ مردان یا زنان؟ مهندسان عمران مرد در ایران به طور متوسط 11 درصد بیشتر از همکاران زن خود درآمد دارند.

متوسط ​​دستمزد ساعتی مهندس عمران در ایران

متوسط ​​دستمزد ساعتی هر مهندس عمران در ایران 23،700 تومان است. این بدان معناست که یک مهندس عمران ​​در ایران برای هر ساعت کار تقریباً 23،700 درآمد دارد.

دستمزد ساعتی حقوقی است که در یک ساعت کار پرداخت می‌شود. در دسته بندی کارمندان دو دسته بندی داریم که دسته اول افراد حقوق بگیر هستند و دسته دوم افرادی هستند که به صورت ساعتی حقوق دریافت می‌کنند. مشاغل حقوق بگیر بدون توجه به ساعات کاری کارمند خود، مبلغی ثابت به صورت ماهانه دریافت می‌کنند. این در حالی است که شرکت‌ها و سازمان‌ها به کارمندان ساعتی خود به ازای هر ساعت کار، دستمزد پرداخت می‌کنند.

برای تبدیل حقوق به دستمزد ساعتی از فرمول بالا استفاده می‌شود (با فرض 5 روز کاری در هفته و 8 ساعت کاری در روز که برای اکثر مشاغل استاندارد است)، می‌توان میزان دستمزد ساعتی را از حقوق ماهانه به دست آورد. محاسبه دستمزد ساعتی بسته به ساعات کار در هفته و میزان هزینه‌ای که برای مرخصی سالانه در نظر گرفته شده، ممکن است کمی متفاوت باشد. ارقامی که در بالا ذکر شد می‌توانند به عنوان سرنخی برای محاسبه استفاده شوند و می‌توانید آنها را به عنوان استاندارد در نظر بگیرید. نکته‌ی دیگری که درباره حقوق بگیران ماهانه و ساعتی عمران باید عنوان کنیم این است که بین این دو یک تفاوت دیگر وجود دارد و آن هم اضافه کاری است. مهندسان عمرانی که به صورت ساعتی کار می‌کنند دیگر اضافه کاری ندارند و این مورد در حقوق دریافتی، فقط به کارمندان حقوق بگیر تعلق می‌گیرد.

کار به عنوان مهندس عمران

با تمام صحبت‌هایی که درباره میزان حقوق و دستمزد کردیم و با توجه به علاقه و خواست خود، می‌توانید درباره آینده خود تصمیم بگیرید و سراغ این رشته تحصیلی بروید. اگر تحصیل در رشته عمران را به پایان رسانده‌اید، می‌توانید با مشاهده فرصت های شغلی برای استخدام مهندس عمران و تجزیه و تحلیل آنها، آینده شغلی را خیلی زود رقم بزنید و سراغ کار در این رشته پر چالش و در عین حال هیجان انگیز بروید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۸ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها