در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

امریکا توانایی فعال کردن مکانیسم ماشه را ندارد

یک کارشناس بین الملل معتقد است رای مجازی شورای امنیت نشان داد اروپاییان با ترامپ همراه نیستند و این افتضاحی برای ترامپ بود و نصف جزیره دومینیکن تنها همراه آمریکا بود و انزوای کامل آمریکا به نمایش درآمد.
کد خبر: ۱۲۷۴۰۳۲

جلال ساداتیان سفیر پیشن ایران در بریتانیا در گفت و گو با جام جم انلاین درباره تحریم های تسلیحاتی ایران و اینکه آیا آمریکا می تواند مکانیسم ماشه را فعال کند؟ گفت: من در طول دو ماه گذشته مرتبا مطرح کرده ام که آمریکا نمی تواند مکانیسم ماشه را فعال کند. آمریکا امیدوار بود اروپا مکانیسم ماشه را فعال کند ایران تهدید کرد اگر شما مکانیسم ماشه را فعال کنید از ان پی تی خارج می شویم، اروپاییان کوتاه آمدند و دیدیم گفتگو با ایران بیشتر شد تا از مهلتی که برای فعال کردن مکانیسم ماشه ایجاد می شود عبور کنند آمریکا ناامید و ناراحت بود که چرا اروپا کوتاه آمده و مکانیسم ماشه را فعال نمی کند. از آن پس فشار های زیادی ایجاد شد تا اروپا به این سمت برود. ولی ورود به این مساله موجب زیان های فراوانی است از این رو آمریکا به تنهایی بر این مساله ورود کرد.
 
وی در ادامه اظهار کرد: در همان زمان به آمریکا گفته شد چون قانونا خارج شده اید دیگر این مهلت را ندارید امروز نیز این طیف امیدوار است تا بتواند انگلستان را به این امر راضی کند تا او این کار را انجام دهد اگر هر کدام از سه کشوری که در برجام بودند وارد این کار شوند ممکن است کار انجام شود ولی تنها بودن آمریکا در این مسیر کار را به سرانجام نمی رساند.
 
ساداتیان درباره استراتژی ایران در این شرایط گفت: ایران باید لابی خود با کشورهای عضو را ادامه بدهد تا در این مقطع خاص انتخابات آمریکا تکلیف معلوم شود باید دید آیا آقای ترامپ بر سر کار می ماند یا نه؟! اگر ترامپ رای نیاورد موضوع متفاوت است چون بایدن طبق وعده خود به برجام بازخواهد گشت و گفتگو ها و مذاکرات همه در قالب برجام رخ می دهد و تحریم ها نیز آنطور که آقای بایدن گفته است منتفی خواهد شد ولی رای آوری ترامپ ابهامات ماجرا را بیشتر می کند چون مشخص نیست او چه خواهد کرد؟ ترامپ اعلام کرده در صورت پیروزی ظرف یک ماه با ایران به توافق می رسد و مشخص نیست این توافق تحت فشار و زور و قلدری باشد و ایران را به پذیرش حرف های خود وادار خواهد کرد یا طرح دیگری در ذهن دارد.
 
سفیر پیشین در بریتانیا افزود: در حقیقت باید برای رسیدن به نتیجه انتخابات تامل کرد و ایران باید در این فرصت باقیمانده لابی های خود را ادامه دهد و خصوصا با اروپاییان در گفتگو باشد و آنها را به سمت و سویی سوق ندهد که همراه ترامپ باشند. 
 
وی در پاسخ به این سوال، گفته می شود ترامپ تصمیم دارد برخی از تحریم های ایران را کم رنگ کند آیا این حرکت نوعی تبلیغ برای انتخابات است؟ اظهار کرد: ترامپ امتیازاتی برای جلب نظر اروپا رو کرده بود ولی در نهایت دیدیم که 11 کشور رای ممتنع دادند یعنی از 15 عضو شورای امنیت که 5 عضو دائمی و 10 عضو متغیر هستند. دو کشور دائمی رای مخالف دادند و بقیه رای ممتنع دادند. یعنی هیچ کشوری در این برنامه جذب وعده ها و حرکت های تبلیغاتی آمریکا نشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها