مرورگرهای وب همیشه بر سر ارائه‌‌ی سریع‌ترین تجربه‌ی وب‌گردی به‌شدت در حال رقابت هستند. در میان مرورگرهای ویندوز 10، کدام‌یک سریع‌ترین عملکرد را دارد؟
کد خبر: ۱۲۷۳۳۸۱

مروزه، مرورگر وب تقریبا مهم‌ترین اپلیکیشن موجود در هر کامپیوتر شخصی به‌شمار می‌رود. مرورگرها سهم عمده‌ای از فعالیت روزانه‌ی کاربران را برعهده می‌گیرند و طراحی و ارائه‌ی سیستم‌عاملی همچون کروم هم نشان داد که مرورگرها می‌توانند به‌تنهایی تمام مسئولیت‌های یک سیستم‌عامل را برعهده بگیرند. درحال‌حاضر، ویندوز ۱۰ هم یکی از سیستم‌‌عامل‌های محبوب برای کامپیوترهای شخصی محسوب می‌شود. در این مقاله، ترکیب مرورگر و ویندوز را بررسی و سریع‌ترین مرورگر وب را برای ویندوز ۱۰ معرفی می‌کنیم.

برای بررسی مرورگرهای ویندوز ۱۰، ابتدا باید اپلیکیشن‌های پرطرفدار را پیدا کنیم. در صدر فهرست اپلیکیشن‌های پرطرفدار، گوگل‌‌کروم ۸۴ با قابلیت جذاب و جدید مسدودساز تبلیغات و در رتبه‌ی بعدی، مرورگر مایکروسافت اج دیده می‌شود که از موتور رندر کرومیوم بهره می‌برد. نکته‌ی عجیب و مهم اینکه مرورگر اینترنت اکسپلورر ۱۱ در رتبه‌ی سوم قرار می‌گیرد؛ مرورگری که در آخرین بررسی‌ها عملکردش بسیار ضعیف بود. تقریبا همه‌ی کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که دیگر از IE برای مرور وب استفاده نکنید؛ چون روزهای پایانی پیش از بازنشستگی را سپری می‌کند. پس از IE، موزیلا فایرفاکس ۷۹ قرار می‌گیرد که متأسفانه با وجود پیشرفت‌ها و نوآوری‌های ادامه‌دار، سهم بازار رو به کاهش دارد و تنها ۳/۳ درصد از کاربران از آن استفاده می‌کنند. در رتبه‌ی بعدی، اوپرا ۶۸ و سپس، مرورگر Brave 1.11 جای دارد. این مرورگر با ادعای تمرکز کامل روی حفاظت از حریم خصوصی کاربران عرضه می‌شود؛ اما انتقادهایی هم به ادعاهای آن وارد می‌شود. در پایین فهرست اپلیکیشن‌های پرطرفدار نیز مرورگر Vivaldi 3.1 حضور دارد که کارمندان قبلی اوپرا آن را طراحی و عرضه کرده‌اند. همه‌ی مرورگرها به‌جز فایرفاکس، از موتور متن‌باز کرومیوم استفاده می‌کنند.

استفاده‌ی اغلب مرورگرهای ویندوز ۱۰ از موتور کرومیوم شاید این تصور را ایجاد کند که همگی عملکرد و سرعت برابری دارند؛ درحالی‌که نتایج بنچمارک و مقایسه‌ی آن‌ها، تفاوت‌ چشمگیری نشان می‌دهد. مشخصات سیستمی که برای بنچمارک مرورگرهای وب محبوب ویندوز ۱۰ استفاده شد، از این قرار است:

کامپیوتر Dell XPS 8910
پردازنده‌ ۳/۴ گیگاهرتزی اینتل Core i7-6700
کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 750Ri با دو گیگابایت حافظه
ویندوز ۱۰ هوم ورژن ۲۰۰۴
حافظه‌ی رم ۱۶ گیگابایتی
حافظه‌ ذخیره‌سازی هارد درایو یک ترابایتی 7200RPM
اتصال اینترنت 100Mbps با اتصال گیگابیت اترنت
برای آزمایش مرورگرها، از چند نرم‌افزار بنچمارک استفاده شد که هرکدام بخشی از قابلیت و عملکرد اپلیکیشن را بررسی می‌کنند.

Jetsteam 2
این نرم‌افزار ۶۴ آزمایش را روی مرورگر انجام می‌دهد. بنچمارک‌های جاوااسکریپت و وب‌اسمبلی سرویس مذکور متمرکز بر وب‌اپلیکیشن‌‌ها اجرا می‌شوند. مقایسه‌ها مرورگرها را براساس زمان شروع به کار و سرعت اجرای کد و اجرای روان‌تر رتبه‌بندی می‌کنند. نمره‌ی بیشتر در Jetstream 2 به‌معنای عملکرد بهتر خواهد بود. بهترین امتیاز در بنچمارک جت‌استریم به مرورگر بریو تعلق گرفت که امتیاز ۱۰۱/۱۸۵ را ثبت کرد. در رتبه‌های بعدی، کروم با امتیاز ۹۹/۹۷، ویوالدی با امتیاز ۹۹/۳۲۹، اوپرا با امتیاز ۹۸/۶۸۸ و اج با امتیاز ۹۴/۹۶۷ قرار گرفتند. بدترین امتیاز هم به فایرفاکس رسید که عدد ۸۸/۲۲۹ را ثبت کرد.

Kraken 1.1
بنچمارک کراکن که براساس نرم‌افزار قدیمی و منسوخ SunSpider توسعه یافته است، عملکرد جاوااسکریپت مرورگر را بررسی می‌کند. در آزمایش‌های بنچمارک، سناریوهای استفاده‌ی عادی از مرورگر بررسی می‌شوند. این نرم‌افزار در موزیلا توسعه یافت و امتیاز کمتر در آن، عملکرد بهتر را نشان می‌دهد. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، فایرفاکس در بنچمارک شرکت سازنده‌ی خود امتیاز بیشتر را با ثبت زمان ۱،۰۸۵/۸ میلی‌ثانیه دریافت کرد و در صدر ایستاد و مرورگرهای اوپرا و بریو و کروم در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. بدترین امتیازها نیز به اج و ویوالدی رسید که زمان‌های ۱،۱۹۲/۷ و ۱،۲۰۱/۵ میلی‌ثانیه را ثبت کردند.

Octane 2.0
گوگل بنچمارک اکتین را برای بررسی جاوااسکریپت توسعه داد که البته دیگر پشتیبانی نمی‌شود. به‌هرحال، هنوز بسیاری از کارشناسان اکتین را ابزار مناسبی برای بررسی عملکرد مرورگر در وب اپلیکیشن‌های تعاملی می‌دانند. اکتین مخصوص کروم نیست و حتی عملکردهایی همچون سرعت کامپایل‌کردن مایکروسافت تایپ‌اسکریپت را هم بررسی می‌کند. در بنچمارک اکتین، امتیاز بیشتر به‌معنای عملکرد بهتر است. در بنچمارک گوگل، کروم بیشترین امتیاز را با عدد ۳۸،۶۵۲ ثبت کرد و در رتبه‌های بعدی، مرورگرهای بریو و ویوالدی و اورپا قرار دارند که امتیازهای ۳۸،۶۱۵ و ۳۷،۸۳۶ و ۳۷،۸۲۲ را دریافت کردند. اج و فایرفاکس هم با امتیازها ۳۶،۴۹۷ و ۳۰،۷۱۹ در رتبه‌های آخر قرار گرفتند.

Webxrt 3.0
این بنچمارک را می‌توان بهترین ابزار کنونی مقایسه‌ی مرورگرها دانست. شرکت Principled Technology توسعه‌ی آن را برعهده دارد و مدیرانش بنیان‌گذاران Ziff Davis هستند که به‌عنوان بهترین ابزار بنچمارک کامپیوتر شخصی شناخته می‌شود. بنچمارک Webxrt مجموعه‌ای از فعالیت‌های مرسوم روزمره را برای بررسی مرورگر آزمایش می‌کند و امتیاز بیشتر عملکرد بهتر را نشان می‌دهد. در بنچمارک Webxrt، مرورگر فایرفاکس بهترین عملکرد را با امتیاز ۱۷۶ به‌خود اختصاصی می‌دهد. در رتبه‌های دوم تا پنجم هم مرورگرهای ویوالدی، اوپرا، بریو و کروم به‌ترتیب با امتیاز ۱۵۷، ۱۵۵، ۱۵۴ و ۱۵۳ قرار دارند. رتبه‌ی آخر هم مجددا به اج می‌رسد که امتیاز ۱۴۲ را ثبت کرد.

HTML 5 Web Standard
شاید با خود فکر کنید در سال ۲۰۲۰، همه‌ی مرورگرها باید از استاندارد HTML 5 پشتیبانی کنند که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. البته بنچمارک برای پشتیبانی از این استاندارد نیست و هماهنگی و سرعت اجرا را بررسی می‌کند. امتیاز عالی در این بررسی ۵۵۰ است که هیچ‌یک از مرورگرها موفق نشدند آن را کسب کنند.

در بررسی استاندارد HTML 5، مایکروسافت که سال‌ها در اجرای استانداردها آمار خوبی نداشت، با ثبت امتیاز ۵۳۲ در بالاترین رتبه قرار می‌گیرد و مرورگرهای بریو، کروم، اوپرا و ویوالدی در جایگاه بعدی جای دارند که امتیاز ۵۲۸ را ثبت کردند. فایرفاکس هم با امتیاز ۵۱۴ بدترین عملکرد را داشت.

جمع‌بندی
با جمع‌بندی بررسی‌های مذکور می‌توان با تقریبی مناسب، مرورگرها را به‌ترتیب زیر ازلحاظ سرعت رتبه‌بندی کرد:

Brave
Chrome
Firefox
Opera
Vivaldi
Edge
مرورگر اج هنوز در مراحل ابتدایی توسعه با موتور کرومیوم قرار دارد و کمتربودن امتیازش را می‌توان منطقی دانست. درنهایت، شاید برای مصرف‌کننده‌ی عادی تمامی مرورگرهای مدرن ویندوز ۱۰ عملکرد و سرعتی نزدیک به‌هم داشته باشند. اگر از مرورگر فعلی خود راضی هستید، احتمالا به تغییر آن به‌‌دلیل کمی امتیاز بیشتر یا کمتر در بنچمارک نیازی ندارید. زومیت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها