چطور در محیط کار شخصیتی دوست‌داشتنی داشته باشیم؟

ما موجوداتی اجتماعی هستیم و طبیعی است که دوست داشته شدن از سوی دیگران برایمان خوشایند باشد. البته این بدان معنی نیست که برای رضایت بقیه حاضر به انجام هر کاری باشیم یا اجازه دهیم بقیه از ما سوءاستفاده کنند. وجود کاراکترهای مختلف در محل کار و روابط کاری بین افراد، دوست داشته شدن از سوی همه افراد را ناممکن کرده با این حال با پیروی از ترفندها و راهکارهای مطرح شده در ادامه مطلب می‌توان روابط خوبی با اغلب همکاران برقرار کرد.
کد خبر: ۱۲۷۲۹۹۴
۱. افراد را با اسم صدا کنید

تقریبا همه افراد ترجیح می‌دهند به جای عنوان شغلی یا نام خانوادگی با اسم خودشان صدا شوند. شما با اینکار به آنها حس خاص بودن داده و نشان می‌دهید که نه به عنوان یک همکار بلکه به خاطر شخصت خودشان به آنها احترام می‌گذارید. نحوه بیان درخواست‌‌ هم به اندازه صدا کردن افراد مهم است. مثلا به جای اینکه حین عبور از کنار میز آنها فریاد بزنید «گزارش رو تا آخر وقت می خواهم»، بهتر است لحظه‌ای کنار آنها ایستاده و بگویید «سلام پوریا. چطوری؟ راستی ممکنه گزارش را تا آخر وقت آماده کنی؟».

 

۲. همیشه به دنبال نکات مثبت باشید

منفی‌بافی طرفدار چندانی ندارد و شرایط هر قدر هم که بد باشد منفی نگر بودن و غر زدن درباره آن تنها باعث پراکنده شدن همکاران از دور و برتان خواهد شد. بنابراین بهتر است به جای آن دنبال روزنه های امید باشد و نیمه پر لیوان را ببینید. سعی کنید همیشه لبخند به لب داشته و حس مثبت نگری را به همکاران القا کنید. شاید اینکار به نظر ساده برسد اما باعث می‌شود که دیگران دیدی مثبت به شما داشته و حس بهتری از شما بگیرند.

۳. بی دلیل درگیر رقابت نشوید

 

متاسفانه یا خوشبختانه در بسیاری از شرکت‌ها جو رقابت سنگینی وجود دارد و کارکنان برای ترفیع، دریافت پاداش یا حتی خودنمایی و غرور بیشتر همیشه درگیر رقابت با هم هستند. هرچند رقابت به خودی خود بد نیست اما افراط در آن می‌تواند نتایج نامطلوبی به بار بیاورد. طبیعتا این نوع رقابت گاهی باعث فاصله گرفتن همکاران از شما یا حتی دلخوری آنها می‌شود. بنابراین خود را درگیر رقابت‌های بیخود نکنید، سعی نکنید به خاطر بالا بردن جایگاه خود زیرآب همکارتان را بزنید یا با روش‌های نادرست پروژه‌های بهتر را از دست آنها دربیاورید.

۴. به دیگران کمک کنید و از کمک آنها استفاده کنید

ما به صورت طبیعی به گونه ای برنامه‌ریزی شده‌ایم که از کمک به دیگران خوشحال می‌شویم و به کسانی هم که یاری‌مان داده‌اند حس بهتری پیدا می‌کنیم. در نتیجه از کمک به دیگران خودداری نکرده و هراسی از درخواست کمک در موقع نیاز نداشته باشید. هر چه این داد و ستد بیشتر شود، پیوند شما با همکاران هم قوی‌تر شده و شخصیتی دوست‌داشتنی تر خواهید داشت.

۵. با افراد ارتباط فیزیکی داشته باشید

 

در برخی دفاتر مدرن امکان ارتباط فیزیکی میان کارکنان وجود ندارد، اما ارتباط فیزیکی مناسب میان شما و افرادی که با آن‌ها راحت هستید، به عنوان راهی برای از بین بردن فاصله فیزیکی و عاطفی شناخته می‌شود. دست دادن در هنگام سلام کردن و لمس شانه‌ها برای نشان دادن حس همدلی و پشتیبانی تعدادی از این ارتباطات فیزیکی مناسب محسوب می‌شوند، البته باید حواستان باشد در این زمینه زیاده‌روی نکنید.

۶. از گفتگوهای کوتاه دوری کنید

گفتگوهای کوتاه تبدیل به یک ترند در دفاتر شده‌اند و از گفتگوهای واقعی میان افراد جلوگیری می‌کنند. در حالی که شاید از صحبت درباره وضعیت هوا یا یک تیم ورزشی رضایت کافی داشته باشید، این نوع مکالمات در بلندمدت به نفع شما نخواهند بود. اگر می‌خواهید روی همکاران خود تاثیر مثبت بگذارید و محبوبیت خود را افزایش دهید، باید از چنین بحث‌هایی دوری کنید. هرموقع که زمان کافی برای صحبت‌های طولانی داشتید، از همکاران خود سوالات مناسبی درباره خانواده، سرگرمی و احساساتشان بپرسید. با این کار به اطلاعات بیشتری درباره همکاران خود پی می‌برید و آن‌ها نیز شما را بیشتر دوست خواهند داشت.

۷. ثبات داشته باشید

نیازی نیست تبدیل به یک ربات قابل پیش‌بینی شوید، اما ثبات داشتن در رفتارها و کارهای روزانه بااهمیت است. افراد باید درباره چیزی که از شما توقع دارند، اطلاع داشته باشند، در غیر اینصورت چندان به شما اهمیت نخواهند داد. شما نمی‌توانید یک روز احساس مثبت و روز دیگری احساس منفی داشته باشید، باید سعی کنید در اغلب اوقات رفتار مثبتی از خود نشان دهید. یک روز سراغ مکالمات طولانی نروید و روز بعدش دوباره شروع به گفتگوهای کوتاه کنید، بجای چنین روندی در رفتارهای خود ثبات داشته باشید. دیجیاتو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها