کد خبر: ۱۲۷۲۹۵۳
اولین موردی که در خصوص خودروهای دی‌اس برای ما جالب است، ناشناخته‌تر بودن نام و تولیدات این برند فرانسوی نسبت به دیگر خودروهای مرسوم آسیایی و اروپایی در بازار کشور است.
 
د‌ی‌اس در واقع برند برتر و پیشروی گروه خودروسازی PSE است (PSE شرکت فرانسوی‌ است که خودروهای خود را در قالب برندهای پژو، سیتروئن، دی‌اس، اپل و واکسول عرضه می‌کند).
 
در سال 2009 میلادی شرکت سیتروئن تصمیم به احداث زیرمجموعه‌ای برای تولید و عرضه محصولات لوکس خود با نام سیتروئن دی‌اس گرفت. این نام در واقع نام خودرویی با طراحی خاص و به‌یادماندنی بود که سیتروئن در سال‌های1955 تا 1975 تولید می‌کرد.
 
انتخاب نام دی‌اس در آن زمان بسیار هوشمندانه بود. دی‌اس در واقع مخفف دو عبارت «Different Spirit» به معنای روح متفاوت و «Distinctive Series» به معنای سری متمایز است. از طرفی تلفظ آن با کلمه فرانسوی به معنای «الهه» یکی است و با توجه به هر سه مورد این انتخاب نام کاملاً با هدف سیتروئن از تاسیس این زیرمجموعه همخوانی داشته است.
 

موفقیت در گام اول

 
به هر حال این زیر مجموعه لوکس کار خود را با خودروی سیتروئن دی‌اس سه در سال 2010 آغاز کرد. این خودروی کوچک که از روی پلتفرم سیتروئن C3 طراحی شده بود، خیلی زود توانست موفقیت‌های بسیاری کسب کند و به عنوان یک خودروی سوپر مینی لوکس و البته محبوب در اروپا شناخته شود.
 
طراحی خودروهای این زیر مجموعه لوکس به طرز کاملاً مشهودی به خودروها یا طراح‌های ارائه شده برای خودروهای شرکت سیتروئن وابسته بودند. از سال 2012 و طی عقد قراردادی مابین گروه سرمایه‌گذاری مشترک چانگان - پی‌اس‌ایی، مقرر شد خودروهای دی‌اس در نمایندگی‌های مجزا در چین تولید و به فروش برسد.
 
سرانجام در نمایشگاه خودروی ژنو 2015، دی‌اس با ارائه خودروی دی‌اس پنج احیا شده با زبان خاص و مجزا از سیتروئن به طور رسمی از سیتروئن جدا شد و لوگوی جدید دی‌اس جای لوگوی شبه‌نظامی سیتروئن نشست.
این برند به مرور نمایندگی‌های خود را در اروپا گسترش داد و توانست نام خود را به عنوان یک برند لوکس و تقریباً اقتصادی در بازار خودروی اروپا و آسیا باز کند. جالب است بدانید که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه از خودروی کراس‌بک دی‌اس هفت، که اولین محصول برند کاملاً فرانسوی و لوکس دی‌اس محسوب می‌شود استفاده می‌کند. فرانسوا اولاند رئیس جمهور سابق فرانسه نیز مانند همتای خود به این برند علاقه داشت و از یک خودروی دی‌اس پنج استفاده می‌کرد. به نظر می‌رسد، می‌توان برند دی‌اس را برند محبوب روسای جمهور فرانسه دانست!
 
اما دی‌اس 6WR اولین خودروی کروس‌اوور کامپکت این برند و دومین خودرویی بود که دیگر نشان سیتروئن را بر
پیشانی نداشت. این خودرو لوکس فرانسوی در سال 2014 ابتدا تنها در چین و پس جدایی رسمی دی‌اس از شرکت مادر، به بازار سایر کشورهای اروپایی و آسیایی از جمله ایران نیز وارد شد.
 

وضعیت دی‌اس شش در بازار ایران

 
اگر فارغ از هر فاکتوری خاص و تک بودن یک خودرو برایتان اولویت دارد و توان مالی خرید خودروهای فوق لوکس را هم ندارید، حتماً به سراغ خودروهای برند اقتصادی و لوکس فرانسوی، دی‌اس بروید.
 
خودروی دی اس چند سالی می‌شود که به واسطه شرکت آرین موتور تابان، پا به کشورمان گذاشته است و در مدل‌های DS3، DS5LS، DS5، DS6 و DS7 در نسخه‌های کارکرده و صفر موجود است.
 
در ایران هم همسو با جهان بازار رقابت بین کراس‌اوورها به شدت داغ است. دی‌اس شش یکی از لوکس‌ترین کراس‌اوورهای میان‌رده است. درست است که رقیبی برای بی‌ام‌دبلیو، بنز و پورشه نیست اما از لحاظ طراحی ظاهری و داخلی حرف‌ها برای گفتن دارد و یک زیبایی تکرار نشدنی را به نمایش می‌گذارد. ناشناخته‌تر بودن این خودرو برای مردم و تازگی حضور آن در بازار کشور، می‌تواند این خودرو را فراتر از آنچه که هست نشان دهد.
 
از نظر فنی، این خودروی دی اس در مدل‌های جدید مجهز به موتور THP 165 با آخرین تکنولوژی تزریق مستقیم بوده که از توربوشارژ دو اسکرول با پمپ فشار بالا تغذیه می‌شود. این موتور توان تولید 165 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن‌متر گشتاور دارد.
 
گیربکس این خودرو از نوع اتوماتیک شش سرعته AT6 و توسط AISIN (برترین سازنده گیربکس خودرو در جهان) طراحی و توسعه داده شده است. تعویض دنده سریع و بی‌نقص و ایجاد کمترین اصطکاک داخلی از ویژگی‌های این گیربکس جدید است.
 
سازگاری این موتور و گیربکس ضمن مصرف بهینه سوخت، تجربه رانندگی لذت‌بخشی را رقم می‌زند. این خودرو در بازار ایران یکی از محبوب‌ترین‌های این کلاس از خودروست.
 

قیمت خودروی دی‌اس شش در بازار ایران

 
به دست آوردن یک قیمت دقیق در بازار این روزها (تیر ۹۹) چندان کار آسانی نیست. اما حدود قیمت این خودرو 750 تا 1700 میلیون تومان است. درست است که برای 90 درصد از اقشار جامعه شاید خودرویی با این قیمت در ذهن هم نگنجد، اما این یک واقعیت است که این خودرو جزو خودروهای خارجی میان‌رده قیمتی بازار محسوب می‌شود.
 
به سایت www.divar.ir و دیگر سایت‌های خرید و فروش خودرو مراجعه کرده و به قیمت‌های رقبای این خودرو کراس‌اوور نگاهی می‌اندازیم. مهم‌ترین رقیب دی‌اس شش را می‌توان هم وطنش رنو کولیوس و تویوتا راوفور در مدل‌های بالا با حدود قیمتی 1200 میلیون دانست. البته که برای قیاس درست باید همه جوانب را در نظر گرفت اما لوکس و خاص بودن دی‌اس شش می‌تواند تمام معادلات کارشناسانه را برهم بزند!
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها