کد خبر: ۱۲۷۱۹۵۷

نگاه دولت عدم دخالت در بازار است یعنی از زمان آقای رفسنجانی این سیاست ایجاد شده و در 31 سال بعدی ادامه پیدا کرده است. سود بالا در صنایع ماشینی بود و همه امکانات وارد این بخش می شد و رشد می کرد.
 
تمام کشور های قدرتمند دنیا امروز در اقتصاد دخالت می کنند چون در غیر این صورت هیچ کسی وارد تولید نمی شود و همه به سمت دلالی و فعالیت های اینچنینی می روند. اولین نقص این است بخصوص آقای روحانی و گروه او کاملا اینچنین هستند. در چنین شرایطی نقدینگی بخش خصوصی دچار اشکال می شود در این شرایط دولت بر چاپ اسکناس تمرکز کرده و پول کشور تنزل کرده است. ولی همانطور که گفتم در دنیا همه دولت های موفق حتی دولت های سرمایه داری در اقتصاد دخالت می کنند. اما دولت ما مخصوصا دولت آقای روحانی و گروه ایشان به هیچ وجه اعتقادی به این مساله ندارند. فکر می کنند عدم دخالت دولت موجب صنعتی شدن کشور ما خواهد شد و ما رشد پیدا می کنیم و چون مالیات را به شکل درستی اخذ نمی کنند پول چاپ می کنند. همین پول بازارها را کنترل می کند و اجازه نمی دهد قیمت ها پایین بیاید. این نقدینگی مثل آتشی می ماند. سود تولید کم است و سود فعالیت های دلالی و سفته بازی زیاد است به همین دلیل شاهد افزایش های عجیب و غریب قیمت در بازارها هستیم. دولت نیز اعتقاد و تمایلی به شناختن افرادی که در این بازارها فعالیت می کنند و گرداننده هستند و سود می کنند ندارد و مالیاتی از این فعالیت ها اخذ نمی شود از همین رو همه چیز به صورتی در می آید که مورد سو استفاده قرار می گیرد. امروز شاهد کمک دولت به بورس هستیم و می بینیم سهام کارخانه های ورشکسته بالا می رود.
75%از ملت ایران زیر خط فقر قرار دارند 30 میلیون ایرانی بیکار هستند. آقای روحانی در اکثر سخنرانی های خود کمترین اشاره ای به این مسائل اصلی ندارد. چرا آقای همتی در چنین شرایطی از شخصیت و اعتبار خود دفاع نمی کند و چرا کنار نمی کشد؟ همه این افراد با آقای روحانی در یک تیم هستند و برنامه ای دارند. این سیاست ها مردم را فقیر تر بیکار تر و نیازمندتر می کند و رفته رفته اعتماد مردم نسبت به نظام کم می شود.
با توجه به مسائل حاکم که واقعا غیر قابل پیش بینی شده است و مدیریت از دست دولت کاملا خارج شده است باید دید اولین مساله چیست؟ مگر ما برای اولین بار چنین ضربه ای خورده ایم؟ ما سال ها مورد تحریم بودیم. وقتی ایران تحریم می شود با تحریم و تحریم کننده چه می کند؟ می شد تمام این تحریم ها را حدس زد و مشابه کالاهای وارداتی را تولید کرد ولی ما به جای کمک به تولید کننده داخلی تمام تولید کننده ها را ورشکست می کنیم. با دلار ارزان به واردات میدان می دهیم و تولید کننده کالاهای مشابه ایرانی را ورشکست می کنیم و بانک کارخانه های آنها را مصادره می کند و به فروش می رساند و خریدار زمین کارخانه را از تولید به تجاری و مسکونی تغییر کاربری می دهد و به فروش می رساند. امروز آمریکا که صنایع هسته ای ما را نابود کرده می خواهد صنایع دفاعی ما را از بین ببرد. اگر این صنایع دفاعی و این رزمندگان نبود آمریکایی ها به ایران حمله کرده بودند. ولی همه هم و غم آقای روحانی و تیم سیاست خارجی او امتیاز دادن به غربی ها است. امیدوارم عمدی نباشد.
 
امروز دقیقا همانچیزی که آمریکا می خواهد در شرف رخ دادن است یعنی مردم از فرط بیکاری و بی پولی و نارضایتی های معیشتی به خیابان ها بریزند و نظام نابود شود و کشور تجزیه شود مسئولین آمریکایی علنا این حرفها را می زنند و عملا در دولت این خط دنبال می شود. پیامبر می فرمایند فقر دین و ایمان را می گیرد مردم فقیر چقدر می توانند خود را حفظ کنند و به سمت انتقام گیری از مسئولین نروند. اصلاح طلبان مرتب در رسانه ها تبلیغ می کنند و رهبری را به عنوان عامل معرفی می کنند و اعلام می کنند . ولی مردم امروز به رهبری و به سپاه و بسیج اعتقاد دارند چون دیده اند که در تمام بلا ها و سختی ها این طیف نگران بود و به میدان آمده است.
 
ابراهیم رزاقی، کارشناس مسائل اقتصادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها