یکی از راه‌های بسیار مهم در زمینه مبارزه با فساد، شفافیت حداکثری است. در دنیا نیز چنین شفافیتی بهترین راه مبارزه با فساد شناخته شده‌ است.
کد خبر: ۱۲۷۰۰۶۲

در عین حال در کنار این شفافیت بهتر است فسادهایی که حین انجام کار کشف می‌شود اعلام و حق‌الکشف نیز به افشاکنندگان پرداخت شود.

کشورهایی که تا ۴۰درصد کشف فساد در سیستم‌های نظام اداری‌شان از طریق طرح سوت‌زنی انجام می‌شود، در زمینه کشف جرایم فساد و مبارزه با آن بسیار موفق بوده‌اند. با وجود این تاکنون در کشورمان به طور مستقیم چنین قانونی نداشته‌ایم، البته در مواردی از جمله کشف قاچاق برای کارکنان نیروی انتظامی، حق‌الکشف در نظر گرفته‌شده‌است؛ اما چنین رویه‌ای برای مردم عادی وجود نداشته و ردیف بودجه‌ای هم برای آن در نظر گرفته‌ نشده‌است.

به همین دلیل، در حال حاضر مجلس یازدهم درصدد قانونی کردن این موضوع و تعیین ردیف بودجه برای این موضوع است؛ چرا‌که یکی از مظاهر فسادستیزی، تشویق مردم برای نقش داشتن در مبارزه با فساد است، لذا این طرح ارائه شده تا مردم هنگام مشاهده فساد، دیگران را مطلع کنند.

طرح حمایت از افشاکنندگان مفاسد اقتصادی (موسوم به طرح سوت‌زنی) به دنبال حمایت مالی، حقوقی و امنیتی از افشاکنندگان فساد است.

اگر اشخاصی که اطلاعات مربوط به شکل‌گیری فساد را در اختیار دستگاه‌های ذی‌ربط می‌گذارند و در حقیقت مفاسد را افشا می‌کنند مورد حمایت مالی، حقوقی و امنیتی قرار بگیرند، از فساد‌های گسترده پیشگیری می‌شود و البته این افراد نیز احساس امنیت و آرامش می‌کنند.

در این طرح، مشوق‌های مالی برای اشخاصی که مفاسد را برملا کنند در نظر گرفته‌شده و درصدی از مبلغ فسادی که توسط فرد افشا شود به عنوان مشوق به وی اعطا می‌شود البته درصد مشوق در نظر گرفته شده در این باره هنوز به طور دقیق تعیین نشده و موضوع همچنان در حال رسیدگی است.

در حال حاضر این طرح به کمیسیون قضایی ارجاع شده و امیدواریم در ادامه با طی مراحل قانونی به تصویب برسد.

ابوالفضل ابوترابی - نماینده نجف‌آباد در مجلس / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها