نگاهی به سال‌ها فعالیت مسعود اسکویی در رادیو و تلویزیون

صدای همیشه جوان

رادیو ورزش در حالی 22 ساله شده که «مسعود اسکویی» گزارشگر پیشکسوت رادیو با بیش از نیم قرن تجربه هنوز در این شبکه رادیویی فعالیت می کند.
کد خبر: ۱۲۶۹۸۵۴

به گزارش گروه سیما جام جم آنلاین از فارس، درست هشتم تیرماه سال ۱۳۷۸، مقارن با سالروز میلاد پربرکت رسول اکرم (ص) بود که شبکه رادیویی ورزش به صورت ۱۲ ساعت کار خود را در دو نوبت صبح و بعدازظهر آغاز کرد؛ از دهه فجر همان سال فعالیت این شبکه از۱۲ ساعت به ۱۶ساعت ( ۶ تا ۲۲) و در اسفند ماه سال ۱۳۸۰ به ۱۸ ساعت افزایش یافت سپس در سال ۱۳۸۲ به ۲۰ساعت رسید.

با افتتاح شبکه رادیویی تجارت در تاریخ ۸۶/۰/۲۹، برنامه‌های شبکه رادیویی تجارت از ساعت ۱۰الی۱۴ از موج این شبکه پخش میشد که با مستقل شدن موج شبکه تجارت در اواخر سال ۸۹میزان ساعات پخش شبکه ورزش نیز به ۲۴ساعت در شبانه روز ارتقاء یافت.

رادیو ورزش روی موج FM ردیف ۹۲ مگاهرتز قابل دسترسی است؛ برنامه‌های این شبکه از طریق گیرنده دیجیتال ست تاپ باکس و اپلیکیشن موبایل در تمام نقاط دارای خدمات اینترنت قابل دریافت هستند.

**ورزش برای همه

مأموریت اصلی این شبکه، تولید و پخش برنامه‌های رادیویی و فضای مجازی با بهره‌گیری از هنر فاخر و سمت دهی موثر و کارآمد آن با گرایش موضوعات و رویدادهای ورزشی و تفریحی برای تمامی گروه‌های مخاطبین در سراسر کشور با هدف ارتقاء سطح جسمی و روحی جامعه در جهت دستیابی به جامعه‌ای پویا و بانشاط در چارچوب اصول و خط مشی برنامه‌ها و سیاست‌های مصوب سازمانی است.

در مورد چشم‌انداز رادیو ورزش هم باید گفت این شبکه، رسانه مورد وثوق، ممتاز و مرجع ورزشی در اطلاع رسانی، تحلیل، تفسیر و سرگرمی به عنوان معیار و الگوی رسانه‌های ورزشی در توسعه ورزش با رویکرد اسلامی و رسالتی جهانی و تبدیل جامعه ایرانی به جامعه سالم و بانشاط اسلامی به مثابه الگوی کشورهای مسلمان است.

امروز به بهانه سالروز تولد این شبکه تخصصی و اینکه رادیو ورزش چهارمین رتبه را برای جذب مخاطب از آن خود کرده است، گفت‌وگویی با سیدغلامرضا میرحسینی مدیر رادیو  ورزش و استاد مسعود اسکویی یکی از پایه‌گذاران این شبکه رادیویی صورت گرفته که آنچه می‌خوانید ما حصل این گفتگوهاست:

**میرحسینی: شفاف‌سازی، مطالبه‌گری و نقد کارشناسی

«سیدغلامرضا میرحسینی» مدیر رادیو ورزش در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس درباره شرایط فعلی این شبکه رادیویی گفت: قبل از هر چیز، آغاز بیست و دومین سالروز افتتاح شبکه وزین و  فهیم رادیو ورزش را به همه همکارانم تبریک می‌گویم. تقریبا حدود دو سال است که مدیریت رادیو ورزش را بر عهده گرفته‌ام، در ظرف این مدت تلاش کردیم با توجه به داشته‌های قبلی و زحماتی که مدیران قبلی آقایان جهانی، ندیری و دکتر قاسمی کشیده بودند، به این تلاش‌ها و زحمات جهت‌دهی دیگری بدهیم و مسیر را به سمتی ببریم که ظرف برنامه پنج ساله که برای شبکه دیده‌ایم، رادیو ورزش جزو یکی از رسانه‌های تخصصی ورزشی به عنوان مرجع در سایر رسانه‌های ورزشی باشد.

وی ادامه داد: در  این مدت  با توجه به توانی که در شبکه وجود داشت با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، چند کار را با هم شروع کردیم؛ نخست اینکه رویکردمان را به سمت شفاف‌سازی، مطالبه‌گری و نقد کارشناسی و مشفقانه بردیم به این منظور جنبه کارشناسی‌مان را تقویت کردیم و از عزیزانی که در حوزه‌ها و رسانه های مختلف،حضور داشتند دعوت کردیم به عنوان کارشناس حضور یابند و به این ترتیب تغییراتی را در برنامه‌ها دادیم.

مدیر رادیو ورزش اظهارداشت: همچنین مسیر برنامه‌ها را به سمتی بردیم که  در حال حاضر می‌توانیم بگوییم تا حد زیادی در زمینه شفاف‌سازی و مطالبه‌گری موفق عمل کرده‌ایم؛ شاهد مثال آن که در خرداد امسال تعداد زیادی از اخبار و مطالب شبکه در رسانه‌ها و خبرگزاری‌های دیگر تعقیب، منتشر  و باز نشر شده و در همان امتداد پیام که مد نظر بوده این اتفاق افتاده است.

 

**برنامه هایی برای رشد کمی مخاطب

وی در ادامه به فارس گفت: نکته دوم دسته‌بندی مخاطبانمان است، مخاطبان رادیو ورزش از جنبه خاص بودن مد نظر ما بوده است یعنی مسئولین دولتی، روسای فدراسیون‌ها، ورزشکاران جامعه ورزشی  به صورت خاص و هم مخاطبین عام که شنونده  جاری شبکه هستند. تلاش کردیم به نیازها و در خواست‌ها، انتقادات و پیشنهادات  توجه بیشتری داشته باشیم. ما حصل چنین تفکری این شده که الان با رشد کمی مخاطبین مواجه هستیم.

میرحسینی در پاسخ به این سوال که لطفا آمار شنوندگان رادیو را اعلام کنید، گفت: اگر بخواهیم بر اساس آمار بگویم، در سال ۹۸ مخاطبان شبکه بعد از ۱۴ سال دو رقمی شد و در پاییز ۹۸ طبق آخرین نظر سنجی  ۱۲/۸ از مجموع مخاطبان معاونت صدا، شنونده و مخاطب رادیو ورزش بوده‌اند که یا بخشی از برنامه‌های رادیو ورزش یا تمام برنامه‌های این شبکه را دنبال می‌کنند؛ این بالاترین میزان رشد در بین رادیوهای معاونت صدا در بهار ۹۸ به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: در حقیقت موفق شدیم طی سه فصل بهار، تابستان و پاییز سال گذشته، این روند را هم افزایش دهیم و هم حفظ کنیم که در نهایت  رتبه چهارم معاونت صدا را در  انتهای سال ۹۸ در بین شبکه‌های رادیویی به دست آوردیم. شبکه‌های رادیویی ایران و جوان جزو شبکه‌های بسیار پر مخاطبی بوده‌اند با وجودی که شبکه‌های عام هستند باز هم فاصله رادیو ورزش با آنها چندان زیاد نیست و این موفقیت در حالی به دست آمده که این شبکه به صورت تخصصی اقدام به تولید و پخش برنامه کرده و مخاطبانش هم تخصصی‌تر از سایر شبکه‌ها هستند.

وی همچنین درباره اینکه آیا تخصصی بودن یک شبکه رادیویی مخاطبان آن را محدود می کند؟ نیز توضیح داد: رادیو ورزش یک شبکه تخصصی است که  هم در انتخاب موضوعات هم نوع پردازش موضوعات دارای محدودیت‌هایی است، شبکه‌ای که در عین این محدودیت‌ها توانسته است رتبه چهارم را به خود اختصاص دهد البته رادیو پیام و آوا چون نگاه موسیقایی داشته و فرصت‌های پخش موسیقی زیاد است، به عبارتی شبکه آوا موسیقی‌محور هست و رتبه سوم برای این شبکه قابل پیش‌بینی است اما رتبه چهارم رادیو ورزش گویای عملکرد مطلوب و مناسب آن است هر چند به این رتبه قانع نیستیم و تلاش می‌کنیم بتوانیم با عملکرد بهتر، موجب ارتقاء جایگاه رادیو ورزش شویم.

**کرونا منجر به افت شنوندگان نشد

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که در انتهای سال قبل و ابتدای امسال به دلیل بحث کرونا و نبودن مسابقات ورزشی و همین طور المپیک و  پارا المپیک ۲۰۲۰ توکیو، آیا میزان مخاطبان شما کاهش داشت؟ عنوان داشت: انتظار کاهش مخاطب داشتیم اما به لطف خدا و همت همکاران و  تغییر رویکرد به سمت فضای شادابی و نشاط و تزریق روحیه سرزندگی به جامعه، مخاطبین رادیو ورزش هم حفظ شدند و افت محسوسی نداشتیم.

**همراه کردن بانوان با رادیو ورزش

مدیر رادیو ورزش همچنین در پاسخ به این پرسش که تلاش شما برای همراه کردن زنان با رادیو ورزش مبه چه شکل بوده؟ نیز گفت: در این مقوله برای بحث مخاطب هدف را برنامه‌ریزی کردیم به این نحو که سرمایه‌گذاری در زمینه جذب بانوان، نوجوانان و جوانان را در دستور کار قرار دادیم.
از آن جایی که بانوان در فرهنگ و جامعه ما نقطه ثقل خانواده هستند در فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی در تغییر سبک زندگی نقش بسیار مهمی دارند.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم ورزش تبدیل به یک مطالبه جدی و جریان فرهنگی در سطح جامعه شود، چاره‌ای نداریم جز اینکه خانم‌ها را هم با خودمان همراه کنیم که هم سلامتی خودشان به عنوان رکن اساسی خانواده و هم سلامتی خانواده را در پی دارد و در کنار این قشر، نوجوان‌ها و جوان‌ها به عنوان سرمایه‌های نسل بعدی مورد توجه هستند و همین طور ارتقا کیفی  برنامه‌ها و برندسازی آنها هم جزو اهدافی است که برای  سال ۹۸ برنامه‌ریزی شده بودند.

میرحسینی با بیان اینکه چند برنامه اساسی شبکه رادیویی ورزش هستند که از نظر ارتقاء کیفی و ساختاری و همپنین بودجه و  امکانات و نیروی انسانی باید تقویت شوند تا در پایان ۹۹ این شبکه حداقل  سه برنامه  برند داشته باشد، گفت: به عنوان یک مسئول و به عنوان یک همکار باید بگویم کمترین نقش را در این حوزه داشته‌ام و بیشترین  زحمات به دوش تهیه‌کنندگان، نویسنده‌ها و گوینده‌ها و سایر همکارانی است که شب و روز زحمت می‌کشند که جای تقدیر و قدردانی فراوانی دارد.

وی همچنین در پایان این گفت و گو به راه اندازی پویشی جدید در رادیو ورزش اشاره کرد و توضیح داد: پویش «در خانه  بمانیم و در خانه می‌مانم» توسط چهره‌های مطرح ورزشی کشور که باز خورد خوبی داشت، بعد از آن بحث رزمایش مواسات و همدلی بود  که باز هم در این حوزه جامعه ورزشی به صورت کلان، هیات‌های ورزشی چه به صورت فردی و چه ورزشکاران شاخص به این رزمایش پیوستند و استقبال خوبیصورت گرفت به طوری که می‌توانیم بگوییم همکاری خیلی خوبی از این دوستان شاهد بودیم و تاثیرگذاری بالای حضور آنها را هم احساس کردیم.

**«مسعود اسکویی» و نیم قرن خاطره گزارشگری در رادیو

به گزارش فارس، حتما علاقمندان به ورزش، استاد مسعود اسکویی گزارشگر و گوینده پیشکسوت رادیو را که نیم قرن تجربه را به همراه دارد، می‌شناسند.

او چندین سال است که همچنان با رادیو ورزش همکاری می‌کند و یکی از  پنج نفری است که از پایه‌گذاران این شبکه رادیویی به شمار می‌رود. او به همراه محمد جهانی، مجید ندیری، محسن شادابی و حسن لشگری، بنا به نیاز جامعه و احتیاج مخاطبان جوان به رادیوی تخصصی ورزش، این شبکه را در سال ۱۳۷۸ راه‌اندازی کردند.

استاد اسکویی که این روزها 81 سالگی خود را سپری می کند، در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس درباره دلایل راه اندازی رادیو ورزش گفت: 22 سال پیش شاید خیلی‌ها می‌گفتند شما در شبکه رادیویی ورزش چه کار می‌خواهید بکنید؟ چه می خواهید بگویید؟ اما امروز می‌بینیم که شبکه ورزش به جایی رسیده که  حتی ۲۴ ساعت هم برای آن کم است و باید کانال دیگری هم کنار این شبکه باشد و اگر آن کانال هم راه‌اندازی شود، برای آن  ۲۴ ساعت برنامه خواهیم داشت چون  این شبکه توسعه یافته و مخاطبان وفاداری پیدا کرده است.

**بیشترین تعصب را به رادیو ورزش دارم

وی ادامه داد: من علاقه و تعصب زیادی روی این شبکه دارم، علاوه بر اینکه خودم جزو موسسین این  شبکه بودم ولی علاقه زیادی به رادیو ورزش دارم. شاید به جرات بگویم تنها کسی که بیشترین تعصب را نسبت به این شبکه دارد و دلم می‌خواهد در کنار همکارانم باشم و تا آن جایی که می‌توانم تجربیاتم را در اختیار  دوستان جوانم بگذارم و اینکه تلاش کنیم این شبکه روز به روز پیشرفت بیشتری داشته باشد و مخاطبانمان خیلی خیلی زیاد شوند.

 

**هیچ مسابقه ای در دنیا از دستمان در نمی رود

اسکویی درباره میزان مخاطبان این شبکه رادیویی نیز عنوان داشت: به شخصه اعتقاد دارم این شبکه در برخی مواقع، بالاترین تعداد مخاطب را دارد زیرا پخش مستقیم دیدارهای ورزشی در دستور کار این شبکه قرار دارد. اعم از المپیک، جام جهانی، بازی‌های آسیایی و رقابت‌های بین‌المللی و ملی، تمام اینها از شبکه رادیویی ورزش پخش می‌شوند و شاید بتوان گفت هیچ مسابقه‌ای در هیچ کجای دنیا از دست شبکه ورزش در نمی‌رود مگر اینکه مسابقاتی باشد که از شبکه نباید پخش بشود به همین دلیل است که من همچنان در رادیو ورزش هستم.

او که سال‌هاست در حوزه ورزش فعالیت دارد درباره ویژگی‌های این حرفه بیان می‌کند: گویندگان امروز با سختی‌هایی مواجه هستند که شاید پیش از این ما با آنها مواجه نبودیم البته ما هم در گذشته مشکلاتی داشتیم به طور مثال آن زمان خیلی از امکانات نبود یا دسترسی به تکنولوژی‌ها به راحتی امروز نبود همین دسترسی به تکنولوژی‌ها و ابزار می‌طلبد که امروزی‌ها از دقت و اطلاعات بیشتری برخوردار باشند چرا که کوچکترین خطایی به راحتی دیده می‌شود و یا کمترین اطلاعاتی باعث اشتباه می‌شود و حتی یک کودک چند ساله می‌تواند با یک جستجوی ساده و فشار یک دکمه اطلاعات لازم را پیدا کند.

**هرکس می تواند شنونده رادیوی خودش باشد

به اعتقاد او رادیو رسانه‌ای گرم است که همه با هم دوستند و در حال حاضر برای سلیقه‌های مختلف، رادیو های متنوعی وجود دارد که هر کس می‌تواند شنونده رادیوی خودش باشد.
گوینده برنامه‌های «تیتر اول» و «ورزش ایران» که اختصاص به والیبال دارد و «صدای ورزش» در ادامه به فارس گفت: رادیو خاطره اشک‌ها و لبخندهاست؛ با پیروزی‌ها، خوشحال می‌شویم و با شکست‌ها اندوهیگن؛ هیچ وقت خاطره روزی را که تیم فوتبال کشورمان مقابله استرالیا به تساوی رسید و راهی جام جهانی شد یا زمانی که برای گزارش از تیم پارا المپیک به سیدنی رفته است را فراموش نکرده ام.

او همچنین از تولید برنامه جدید «با اسکویی» خبر داد که بناست با فرمتی جدید از اواسط تابستان روی آنتن شبکه رادیویی ورزش برود.

همچنین اسکویی تمام روزهای شبکه ورزش را برای خودش خاطره می‌داند، او در این باره گفت: نمی‌توانم بگویم کدام خاطره مهمتر از آن یکی است  ولی روزی که شبکه ورزش افتتاح شد و من تا پایان شب به اتفاق آقای والی‌زاده گویندگی می‌کردیم، یکی از خاطره‌انگیزترین روزهایی هست که هیچ وقت آن را فراموش نمی‌کنم.

به اعتقاد او کسی که می‌خواهد در شبکه رادیویی ورزش کار کند، باید بداند کار در شبکه ورزش چیزی جز عشق و علاقه نیست چون رادیو ورزش شبکه‌ای تخصصی است و کسی که می‌خواهد عنوان  گوینده، گزارشگر، مجری و هر عنوان دیگری در شبکه داشته باشد باید در مورد ورزش خیلی مطالعه کند و  فهم  و درک ورزشی داشته باشد.

وی تصریح کرد: در واقع اینطور نباشد که به این شبکه بیاید با نیت پول در آوردن، کسی که در رادیو ورزش کار می‌کند باید باید اطلاعات ورزشی زیادی داشته باشد چون امروز شبکه ورزش به جایی رسیده که  مردم توقع زیادی از آن دارند نه اینکه صرفا نتیجه یک رقابت را بشنوند، بلکه می‌خواهند تمام ابعاد و مسائل مربوط به ورزش جامعه را دریابند و چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو با تحلیلی درست برایشان مطرح شود.

 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها