از بین رفتن بوی تا سکته مغزی ، افراد مبتلا به Covid-19 موارد عصبی عجیب و غریبی را گزارش می دهند که درک ما از این بیماری و چگونگی درمان آن را به چالش می کشد.
کد خبر: ۱۲۶۸۱۰۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از newscientist، جنیفر فرانترا  سال هاست که مشغول مراقبت از افراد در مراقبت های ویژه است. اما او قبلاً هرگز چیزی مثل ویروس کرونا را تجربه نکرده است. این پزشک مستقر در نیویورک می گوید: « نوع تغییر بدنی بیماران کرونایی عجیب است».

فرانترا متخصص بیماری ریه یا ویروس شناس نیست بلکه جراح متخصص مغز و اعصاب است. او و هزاران پزشک دیگر در سراسر دنیا می گویند ویروس کرونا تاثیرات قابل توجهی بر روی مغز افراد می گذارد.

در اوایل شیوع بیماری کرونا در نیویورک که بعدا به بزرگ ترین مرکز جهانی کرونا تبدیل شد افراد بسیاری زیادی که به کرونا مبتلا شده بودند دچار علائم عصبی هم شدند. چه افرادی که در بیمارستان بستری شدند و چه آنهایی که در خانه تحت درمان قرار گرفتند علائم عجیب عصبی و مغزی نشان دادند که جز علائم مرسوم بیماری کرونا شمرده نمی شد. برخی از آنها سکته مغزی کردند و برخی دیگر تشنج کردند. برخی دیگر نیز حرکات عصبی از خود نشان می دادند که حاکی از به هم ریختن اعصابشان بود.

گزارش های مشابه از بیمارستان های سراسر جهان در دسترس است. به نظر می رسد برخی از علائم عصبی خفیف است  مانند از بین رفتن بو و مزه رایج ترین واکنش مغز به ویروس کرونا باشند. در انتهای دیگر طیف معدودی از افراد مبتلا به آنسفالیت شده اند که یک التهاب بالقوه کشنده مغز است.

برخی از کشفیات جدیدی که در رابطه با ویروس کرونا ارائه می شود به شدت نگران کننده هستند همانند همین عارضه های مغزی که برخی از آنها مانند آنسفالیت کشنده هستند.

یک سوال بزرگ این است که ویروس کرونا چگونه باعث به وجود آمدن چنین عارضه های مغزی در بدن افراد می شود و عموم مردم جهان تا چه اندازه باید در رابطه با این موضوع نگران باشند؟

شواهد در حال رشد نشان می دهد که ویروس ممکن است راه خود را به داخل مغز وارد کند و مستقیماً به سلولهای عصبی حمله کند. در این صورت  ممکن است پزشکان، محققان، ویروس شناسان و دانشمندان نیاز به تجدید نظر در برخی از درمان های در حال توسعه برای کووید -19 داشته باشند. همچنین باید در بعضی از بازماندگان شرایط عصبی بالقوه طولانی مدت و مزمن را آماده کنند.

میلیون ها نفر در سطح جهان اکنون به ویروس جدیدآلوده شده اند. واکسن آن هنوز به بازار نیامده و بعید به نظر می رسد سردرگمی پزشکان فعلا پایان یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها