jamejamonline
فرهنگی عمومی کد خبر: ۱۲۶۷۶۰۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹  |  ۱۲:۵۶

یکی از سیاست‌های مهم مدیریتی سال‌های اخیر سازمان صدا و سیما، اهتمام ویژه به رشد، تربیت و به‌کارگیری ظرفیت عظیم نیروهای جوان و پرنشاط انقلابی در سطوح مختلف رسانه ملی است.

این موضوع در کنار بهره‌مندی از تجربیات و خبرگی منابع انسانی باسابقه، تاثیر بسزایی در عملکرد و کارنامه نهاد عظیم رسانه‌ای کشور داشته و اثربخشی ارتباط آن با مخاطبان را افزایش می‌دهد.

جوانان در هر مجموعه‌ای به عنوان کنشگر اصلی، نقش پیشران و حرکت‌دهنده‌ به سمت اهداف را به عهده دارند و رویکرد جوانگرایی، ضرورتی قطعی برای سازمان عظیم و ملی رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران است.
 
این مهم، در حکم انتصاب این دوره ریاست سازمان صدا و سیما از جانب رهبر انقلاب تصریح و براین اساس، خط مشی جوانگرایی در دوره اخیر با جدیت دنبال شده است. تجلیل و تاکید مجدد رهبر معظم انقلاب اسلامی بر این موضوع در دیدار تصویری رمضانی با دانشجویان نیز، گواه روشنی بر این مسیر و برکات آن است.
 
آنجا که پس از توصیه به رسانه ملی درمورد ایفای نقش گفتمان سازی، به دوره اخیر فعالیت صدا و سیما اشاره کردند و گفتند: «رسانه ملی، بخش‌های جوان و شاداب و انقلابی هم دارد که خب دوستان آنها را مورد توجه قرار ندادند.»

نکته قابل توجه آن است که ظرفیت بحث جوانگرایی، فراتر از به‌کارگیری جوانان در موقعیت‌های مختلف شغلی و کاری سازمان است.

علاوه بر این، شاخص سن، نشانه و نماد یکی از مولفه‌های جوانگرایی در رسانه ملی است که به تنهایی کافی و وافی نبوده و برای پیاده سازی صحیح رویکرد جوانگرایی، مولفه‌های دیگری نیز مورد نظر است.
 
شاخص‌هایی از قبیل نوآوری، خلاقیت و ابتکار، شادابی و حضور در عرصه‌های سخت و کارهای ناممکن، انگیزه و روحیه قوی در انجام وظیفه و عزم و اراده جدی در مسیر آرمان‌ها، ارزش‌ها و... ابعاد ژرف و عمیق رویکرد جوانگرایی را تا آنجا نشان می‌دهد که در این نگاه، مصداق برجسته و الگوی تکامل یافته‌ای مانند شهید حاج قاسم سلیمانی نیز در آن تعریف می‌شود.

از سوی دیگر، دامنه و عمق راهبرد جوانگرایی، علاوه بر نیروی انسانی در سایر عرصه‌های مدیریت رسانه ملی نیز نقش بسزایی خواهد داشت؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت جوانگرایی سیستمی و ساختاریافته صدا و سیما به اندازه جوانگرایی فردی و نیروی انسانی آن دارای اهمیت است و برای فراگیر شدن روحیه جوانگرایی، کارویژه‌های مختلفی در رسانه ملی در حال انجام است. علاوه بر توجه به نسل جوان و تربیت دینی و انقلابی نسل‌های دوم و سوم صدا و سیما که منجر به تقویت انسجام نسل‌های مختلف رسانه ملی و جلوگیری از انقطاع نسلی می‌شود، ارتقای روش‌ها و فرآیندهای سازمان با خلاقیت و نوگرایی در ابزارها، تحول در شیوه‌ها، قواعد، رویه‌ها و الگوهای تولید و پخش برنامه، دوری از تکرارهای ملالت آور و رویکردهای محافظه‌کارانه، قانع نبودن به وضع موجود، بهبود مستمر و پیشرفت روزبه‌روز در جهت انقلابی‌تر، اثربخش‌تر و کارآمدتر شدن، نقش مهمی در جوانگرایی سیستمی رسانه ملی خواهد داشت.
 
مهدی عرفاتی - مدیر مسؤول / روزنامه جام جم
ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
این ۵۰ ثانیه تلخ

این ۵۰ ثانیه تلخ

با ذهن ده دوازده سالگی‌ات نگاه کنی، فکر می‌کنی زنگ تفریح یک مدرسه خورده و بچه‌ها دارند هوریز می‌کنند توی حیاط مدرسه که از بوفه ساندویچ مزخرف کالباس خشک بخرند و نوشابه فانتای تگری و این یک ربع وقت آزاد را خرج شکمشان کنند و بادگلوهای سوزنده را توی کلاس بزنند و بینی‌شان تا مغز سرشان تیر بکشد و بسوزد و کیف کنند.

حوزه هنری و تحول دیجیتال

حوزه هنری و تحول دیجیتال

با آن کاپشن خاکی رنگ و شال گردنی که همیشه روی صورتش می‌کشد، سوار بر موتور وارد حیاط می‌شود، چرخی دور حوضچه خوشرنگ حوزه می‌زند و کنار دیوار آینه‌کاری شده، موتورش را تکیه می‌دهد، عینک ته استکانی اش را با انگشت بالا می‌دهد و دستی به سبیل سیاهش می‌کشد و می‌رود گوشه پله‌ها کنار قیصر می‌نشیند و با سیگار و چاق سلامتی، صحبت‌شان گل می‌اندازد.

بابایی جنگ را درست نوشت نه درشت!

بابایی جنگ را درست نوشت نه درشت!

بابایی از آنجا که خود رزمنده بوده، در سال‌های جنگ به معنای حقیقی کلمه با شهدا زندگی کرده و بعد از جنگ نیز همان ضرورت و رسالت را حس کرده و همان مسیر را ادامه داده است.

گفتگو

بیشتر
خیلی هم موفق هستم!

گفت‌وگو با لاله صبوری، بازیگر باسابقه تلویزیون که حالا چند سالی است دیگر نقش‌های پررنگی بازی نکرده است

خیلی هم موفق هستم!

پیشنهاد سردبیر بیشتر
افطاری‌ ها

ماه رمضان امسال چه سریال‌هایی روی آنتن شبکه‌های مختلف سیما خواهند رفت؟

افطاری‌ ها

پیشخوان بیشتر